HOME < VERDIEPING < ACHTERGROND
achtergrond

Recensie WAD, overleven op de grens van water en land

In navolging van de film WAD (voor een blik achter de schermen, zie Natuurfotografie Magazine nr. 38) is er nu het gelijknamige koffietafelboek. Met ongeveer 30×30 centimeter kun je dit met recht een stoeptegel noemen. Voor de fotografie is dat natuurlijk erg prettig, omdat de foto’s zo veel ruimte krijgen. 

WAD
WAD
Op iedere pagina 1 foto, nauwkeurig bij elkaar gezocht. qua sfeer of onderwerp.

Op iedere pagina staat 1 foto, soms neemt een foto een hele spread in beslag. De foto’s zijn qua sfeer prachtig bij elkaar gezocht. De vormgeving is eenvoudig en rustig. Teksten ontbreken, alleen achterin vind je summiere informatie over de foto’s. Dat is meteen ook het grote minpunt aan het boek. Waar de film een duidelijk verhaal vertelt, is dit een losse verzameling foto’s. Ze passen qua sfeer prima bij elkaar en uiteraard komt alles van het Wad aan bod, van landschappen tot macro, van vogels in de lucht tot het leven onder water.

Alles komt aan bod, ook het onderwaterleven.

Het boek bevat geen toelichting op het Waddengebied, de foto’s zijn niet gerubriceerd naar hoofdstukken, nergens vind je waardevolle achtergrondinformatie. Wanneer je een belangrijk gebied als de Wadden, met al zijn kwaliteiten en bedreigingen, ‘compleet’ wilt belichten, hoort die info er echt bij. Heb je de film niet gezien, en zou je onbekend zijn met het gebied, dan heb je zo eigenlijk geen idee waar het echt om gaat. Jammer, ook al is het een bewuste keuze. Fotograaf Ruben Smit: “Dit fotoboek gaat door waar de film eindigt. De beelden die hier in staan raken voor mij veelal een diepere laag. Het is de laag waar mijn verstandelijke vermogens begrensd worden, waar ik de intrinsieke schoonheid en kracht van het waddengebied ten diepste voel. Dit fotoboek is zoveel meer dan een verslag van de film. Hier houdt de inhoud op en start de vorm. ”

Fraaie abstractie voert de boventoon.

Terug naar de fotografie. Die is prachtig, waarbij het oog voor detail de doorslag geeft. Het overgrote deel van het boek bestaat uit wat meer abstracte beelden, verwacht dus niet altijd een te journalistieke weergave van de Wadden. Strak gekaderde composities, minimalistische details van zand- en waterstructuren, luchtfoto’s, enzovoorts. Opvallend is dat het boek naast de abstractie kiest voor de ‘harde realiteit’. Woeste stormluchten, donkere tinten en ook dode/ aangespoelde dieren krijgen veel ruimte. Slechts op een enkele pagina staat een kleurrijke zonsondergang. Andere momenten met mooi weer zijn dan bijvoorbeeld ruim na zonsondergang gefotografeerd, zodat de prima passen bij het ruwe sfeertje. Natuurlijk is het WAD het domein van weer en wind, maar zoals afgelopen zomer bewees, kan het er uiteraard ook heel vriendelijk zijn.

Dreigend, soms een tikkeltje somber.

Voor de fotografie is dit boek zeker een aanrader. Niet alleen is de fotografie van een hoog niveau, het laat ook mooi zien hoe je verschillende beelden in stijl kunt combineren. Tevens is dit boek een stevig les in ‘less is more’. Je moet dan wel een liefhebber zijn van strakke, vaak abstractere fotografie.

Minimalistische abstractie, verschillende onderwerpen, maar treffend samengebracht.

Deze recensie is tot stand gekomen op basis van een digitaal ter beschikking gesteld recensie-exemplaar, waardoor we helaas niks kunnen zeggen over het papier en de drukkwaliteit.

WAD
WAD

Afmetingen: 33,1 x 28 x 2 cm
Pagina’s: 208
ISBN: 9789056154820
Prijs: € 35,00

Lees meer over dit bijzondere fotoproject in nummer 38 van Natuurfotografie Magazine.

Deel dit artikel


0
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *