HOME < ACTUEEL < ACTUEEL
actueel

Review boek Island

Imposant, zo kun je het nieuwe boek van Hans Strand wel noemen. Met een formaat van 29 x 37 cm en 330 pagina’s is dit meer dan een stoeptegeltje. In het boek bundelt Hans 23 jaar IJslandfotografie.

Review boek Island

Op de cover pronkt een typisch IJslands landschap, leeg en verlaten, guur met een lekkere wolkenlucht. De titel Island is stijlvol met zilveren letters ingelegd.

In het boek tref je per spread steeds 1 of 2 foto’s. Wanneer de foto’s niet aflopend zijn, is een zwarte achtergrond gebruikt met daarop steeds een kort fotobijschrift. De foto’s springen er zo lekker uit. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van zwart. Het oogt daardoor wat zwaar. Belangrijker nog, je ziet al snel overal vingerafdrukken. Niet stiekem een bak chips leegeten bij het doorbladeren van dit boek…

Rustige opmaak tegen een (besmettelijk) zwarte achtergrond.

De foto’s zijn gebundeld in een zevental hoofdstukken: water, aarde, vulkanen, gletsjers, kusten, horizon en toekomst. Ieder hoofdstuk begint met een kort verhaaltje (in het Duits) van Ómar Ragnarsson, gevolgd door wat meer achtergrondinformatie door Bo Landin. Zo leer je niet alleen wat over IJsland, maar kun je de beelden ook beter in de juiste context plaatsen.

Abstracte landschappelijke details.

In het boek wisselen grootse landschappen af met abstracte composities en nog surrealistischere luchtbeelden. Door het woeste karakter en de afwezigheid van menselijke elementen lijken de foto’s soms van een andere planeet. De meeste foto’s zijn gemaakt onder grauwe of dreigende weersomstandigheden, hetgeen het desolate karakter alleen maar verder versterkt.

Foto’s van 58 x 37 cm zijn beslist indrukwekkend.

De prijs van € 98,00 is erg hoog. Als liefhebber van de fotografie van Hans Strand had ik het er graag voor over. Toch zal het voor menig fotoliefhebber een drempel zijn. Hoewel door het enorme formaat de foto’s maximaal tot hun recht komen, zou een bescheidenere budgetversie wellicht niet misstaan. Voor de liefhebbers van IJsland, Hans Strand, top landschapsfotografie en abstracte details kan ik dit boek alleen maar aanraden.

Verstilling en eenvoud.

Pagina’s: 330
Formaat: 29 x 37 cm