Review Gute Fotos, harte Arbeit

Gute fotos, harte Arbeit.

Hermann Hirsch is met zijn 24 jaar een jonge natuurfotograaf die zijn mannetje staat in het fotowereldje. Ging hij er eerst vandoor met allerlei juniorprijzen bij grote fotowedstrijden, tegenwoordig behaalt hij net zo gemakkelijk prijzen in de volwassen categorieën. En nu is er dan het boek ‘Gute Fotos, harte Arbeit’ dat hij samen met ‘veteraan’ Karsten Mosebach (48 jaar) maakte.

‘Zu Besuch beim Adlermann’. Fotograaf: Hermann Hirsch

De titel verklapt al veel. Goede foto’s komen niet vanzelf. Daar gaat veel voorbereiding in zitten en dan nog blijft het engelengeduld. Geen genoegen nemen met een aardige foto, maar steeds blijven proberen, steeds weer je eigen grenzen verleggen tot alles perfect samenkomt. De fotografen nemen de lezer mee in 21 fotografieprojecten, deels gezamenlijk uitgevoerd, deels individueel. De toelichting van de gezamenlijke projecten doen ze niet in een oppervlakkige opsomming van ervaringen en feiten, maar als een dialoog waarbij beide schrijvers op elkaar reageren, maar ook vragen stellen. Dat houdt het boek luchtig, al zal niet iedereen fan zijn van een dergelijke aanpak. Bij de individuele projecten is de tekst wel vanuit de persoonlijke ervaringen en overwegingen geschreven.

Het mooie van dit boek is dat Hermann en Karsten erg open zijn over hun foto’s. Zo vertellen ze zonder schaamte dat ze hun edelhertenfoto’s in een wildpark maken, simpel vanwege het feit dat er in de buurt geen edelherten in het wild voorkomen. De factor tijd (efficiënt besteden) vormt een ander argument.

Edelherten in het wildpark.

In het boek komen vele facetten van de natuurfotografie voorbij. Edelherten, spinnenwebben, creatieve bosfoto’s, zwarte specht en vogels op Texel, zomaar een greep uit de onderwerpen. Ieder onderwerp is voorzien van een groot aantal foto’s. Enerzijds is dit om de enorme variatie te laten zien die mogelijk is binnen één onderwerp. Zo staan er bijvoorbeeld 12 foto’s in het boek van één en dezelfde boom, maar toch allemaal compleet anders. Anderzijds worden ook regelmatig de tussenstappen getoond, foto’s die duidelijk laten zien hoe het project geleidelijk evolueerde.

Eekhoorn. Fotograaf: Hermann Hirsch

Het boek heeft iets weg van ‘Van inspiratie tot creatie’ van ondergetekende of het Praktijkboek natuurfotografie NXT LVL. Met zoveel totaal uiteenlopende onderwerpen, fantastische foto’s en informatieve teksten valt er met ‘Gute fotos, harte Arbeit’ heel veel te leren en inspiratie op te doen.

Wil je meer zien van Hermann Hirsch, klik dan hier. En hier vind je de website van Karsten Mosebach. Het boek is in het Duits, maar is niet ingewikkeld geschreven en daarmee goed te volgen. Klik hier om het boek te bestellen.

Aantal pagina’s: 168
Formaat: 22,5 x 22,5 cm
Prijs: € 29,90