HOME < PRAKTIJK < APPARATUUR
apparatuur

Review LAOWA 15 mm macro groothoek

Sinds jaar en dag zijn we gewend aan het standaardlijstje van 90, 100, 105, 150 en 180 mm als maten voor macro-objectieven. Na de 60 mm met een vergroting van 2x komt daar nu ineens een 15 mm groothoek bij.
Vreemde eendjes in de bijt, afkomstig van Venus Optics. Venus wie? Het Chinese bedrijf maakt al jaren speciale macrobenodigdheden en vond het kennelijk tijd voor wat reuring in de macrowereld. Bob Luijks en Jan Vermeer kregen de kans om beide objectieven als eerste te testen. Chinees én een eerste versie. Kan dat wel iets opleveren?

Review LAOWA 15 mm macro groothoek
Slak op berenklauw. Fotograaf: Bob Luijks
Delen

In dit artikel zoomen we in op de LAOWA 15 mm groothoek. De grote merken hielden een dergelijk objectief lange tijd voor onmogelijk. Totdat Leon Baas de wereld verbaasde met zijn beroemde macrofoto’s, waarbij kleine insecten gepresenteerd worden tegen het decor van het landschap. Echte alternatieven zijn er niet. Met een standaard groothoek kom je niet dichtbij genoeg, met een macro-objectief mis je de landschappelijke achtergrond.

LAOWA 15 mm.
LAOWA 15 mm. Fotograaf: venuslens.nl

Venus Optics verrast vriend en vijand met de 15 mm groothoekmacro. Een werkelijke 1:1 factor in groothoekformaat. Nu zijn foto’s á la Leon Baas voor iedereen bereikbaar, of… Laten we vooraan beginnen. Het objectief werkt volledig mechanisch. Autofocus, beeldstabilisatie en het instellen van het diafragma via de camera is er niet bij. Lekker back to basic dus. Het diafragma is fraai uitgevoerd en bestaat uit 14 lamellen. De scherpstelring draait wat stroef, maar dat mag ik wel. Bij macro ben je immers zo voorbij het punt waarop je wil scherpstellen.

Maar dan die 1:1 factor. Die bereik je pas als je de kortste scherpstelafstand benut. En die ligt 4 mm voor de frontlens. Dat is dichtbij, héél erg dichtbij. Op een dergelijke korte afstand zit je al snel in je eigen schaduw te werken. Met een ringflitser kun je niets beginnen. Hulplicht aan speciale armen die je naast het onderwerp kunt positioneren, is beslist noodzakelijk om alles uit dit objectief te halen. Uiteraard heeft Venus Optics deze ook in het assortiment.

Natuurlijk gaat het om de beeldkwaliteit. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: die is prima. Nu is er ook nauwelijks vergelijk, maar het beeld is behoorlijk scherp, chromatische aberratie nauwelijks aanwezig. Wanneer je minder dan 2 cm van je onderwerp af zit, moet je wel diafragmeren tot minimaal 18 om de achtergrond een enigszins prominente rol te laten spelen. Doe je dan niet, dan wordt deze fraai onscherp. Laat dat nu net niet de bedoeling zijn van een dergelijk objectief. Daar wringt de schoen dus een beetje en behoudt Leon Baas enige voorsprong. Overigens, bij dergelijke diafragmawaarden loopt de beeldkwaliteit wel terug, maar je verkrijgt dan wel de gewenste achtergrond. Een focusstack biedt hier wellicht uitkomst.

Een kwaliteitsvergelijking is wel mogelijk bij normaal gebruik. We hebben het objectief vergeleken met de 16-35 van Canon. Het zal niemand verbazen dat de Canon het hier op alle aspecten wint. Het LAOWA-objectief beschikt over een kleine shiftmogelijkheid, om convergerende lijnen bij het uit het midden plaatsen van de horizon te voorkomen. Volgens de makers werkt dit enkel op een cropcamera. Op onze fullframe zien we echter geen problemen. De frontlens is vlak, waardoor je gewoon kunt werken met (polarisatie)filters. En dat is handig.

De 60 mm bestaat al een jaartje, maar leidde een beetje een anoniem bestaan. Met de 15 mm staan alle schijnwerkers ineens op Venus Optics gericht. En dus testten we ook de 60 mm. Dat bereik lijkt niet zo heel veel toe te voegen, maar of dat een voorbarige conclusie is, lees je in Natuurfoto Magazine.

Met dank aan venuslens.nl

Deel dit artikel


9
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Inmiddels heb ik ook een testexemplaar binnen maar wat mij meteen opvalt zijn de enorme verschillen in lichtmeting bij gebruik van de shift functie. Zonder shift is stand A(v) prima te gebruiken maar zo gauw je gaat shiften moet je dermate corrigeren dat je beter vanuit manual kunt gaan werken. Wat is jouw ervaring?

    1. Door Bob Luijks op 6 november 2015 om 22:25

      Lichtmeting is in alle gevallen een uitdaging. Zodra je het diafragma flink knijpt, hou je weinig licht over, waar ook de Live View weinig raad mee weet.

  2. Door Han Bouwmeester op 15 oktober 2015 om 12:55

    Met alle credits naar Leon Baas voor het pionierswerk ten aanzien van dit systeem. Waar de Chinezen nu mooie centen mee gaan verdienen. Tis een harde wereld…

    1. Door Bob Luijks op 15 oktober 2015 om 13:00

      Zo is het Han. Slimme Chinezen met een prachtig product. Zoals gezegd, behoudt Leon een zekere voorsprong. Hopelijk verzilvert hij deze alsnog!

  3. Ik ben heel benieuwd, gebruikte ik vroeger mijn Sigma 20mm f/1.8 hiervoor, sinds dit jaar de Tokina 10-17… maar deze lens moet er maar eens bij gaan komen. Heerlijk groothoek macro en nu zelfs tot 1:1!

    1. Door Bob Luijks op 26 augustus 2015 om 10:18

      Zo is dat Johan.

  4. Door Edo van Uchelen op 25 augustus 2015 om 16:39

    Beste Bob,

    Leuk artikel! Maar je info klopt niet helemaal. Met de 10 mm visoog van Sigma kun je tot op ca. 1 cm voor de lens insecten fotograferen. Ik gebruik deze lens al jaren naar volle tevredenheid (met de bijbehorende problemen).

    1. Goeie aanvulling Edo, al is dat natuurlijk formeel geen macro. Het zal evenwel speciale foto’s opleveren.

  5. Door peter wijn op 22 augustus 2015 om 22:03

    Lekker extreem.
    (Je kunt natuurlijk ook eerst eens oefenen met een vaste groothoeklens met een of meer tussenringen. Dat levert een iets normaler perspectief en iets normalere werkafstand. Eventueel omgekeerd voor het beste optische resultaat. Zo ergens tussen 24 en 35 mm voor full frame.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *