Menu

Onderdeel van Pixfactory

Review Lensbaby Composer pro II en Edge 50 f3.2

Daar ik al ruime ervaring had met mijn favoriete optic de Lensbaby Edge 80 f2.8 en Composer pro was ik heel benieuwd naar de nieuwe Lensbaby Composer pro II met de Edge 50 f3.2. Beide optics kunnen een tilt/shift effect creëren. Door de optic te buigen krijg je een strook van scherpte die zorgt voor een miniatuur-effect. Ook kun je deze optic als gewone lens gebruiken door hem evenwijdig aan de sensor van je camera te houden.
lensbaby review

Handmatig scherpstellen

Net als de Edge 80 moet je ook deze optic handmatig scherpstellen en het duurt even voor je de “feeling” te pakken hebt met het scherpstellen. Zeker zodra je de lens gaat buigen, maar dit geldt voor alle Lensbaby lenzen. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt en het effect kunt en gaat benutten gaat er een nieuwe wereld voor je open. Lensbaby zegt niet voor niets “See in a new way”. De nieuwe Lensbaby Edge 50 f3.2 komt met de nieuwe Composer pro II. De composer pro II kun je zien als houder voor je optic swap system en adapter om te bevestigen op je camera.

lensbaby review
Het contrast en de kleurverzadiging van de Edge 50 is erg mooi, heel helder en kleurrijk. Fotograaf: Karin Claus

Bouw

De composer pro II is in een nieuw jasje gestoken en nu geheel van metaal gemaakt. De nieuwe composer pro II voelt in het geheel degelijker aan en ook in het vastzetten van het balhoofd lijkt het of deze beter vast zit zodat de optic niet zomaar wegglijdt uit de stand waarin je hem hebt vastgezet. De binnenkant van de composer pro II is voorzien van een andere coating waardoor het contrast en kleuren beter zouden zijn dan bij de oude composer pro. Ik heb dit niet echt kunnen waarnemen. De scherpstelring is van metaal en voelt fijn aan tijdens het scherpstellen. Door de grovere ribbels in de scherpstelring heb je een betere grip. Wat mij is opgevallen, maar wat nergens op de Lensbaby site staat vermeld is dat de optics er makkelijker in en uit geplaatst kunnen worden.

Specificaties van de Composer pro II met de Edge 50:

• Brandpuntsafstand 50mm
• Diafragma bereik f3.2 – f22
• 9-bladig ingebouwd diafragma
• Minimale scherpstelafstand 20 cm
• Handmatige scherpstelling
• Afmeting 8,25 cm hoog x 6,35 breed, gewicht 283 gram
• Tilt tot 15 graden
• Compatibel met het Lensbaby optic swap system
• 8 multicoated glazen lenselementen in 6 groepen
• 46mm filterdraad
• Composer pro II is geheel van metaal

De Edge 50 f3.2 komt in een stoffen zakje. De optic is net een fractie langer geworden waardoor deze niet meer in de plastic opbergcontainer past wat ik wel erg jammer vind in verband met mogelijke beschadigingen.

Scherpte

De Edge 50 is een super scherpe optic en samen met de Edge 80 een van de scherpste Lensbaby optics met een hele zachte overgang naar onscherpte. Persoonlijk vind ik deze nog zachter dan bij de edge 80 f2.8 en soms lijkt het of er een soort gloed ontstaat. Het contrast en de kleurverzadiging van de Edge 50 is erg mooi, heel helder en kleurrijk. Verder heeft deze optic bijna tot geen last van tonvervorming en is dus goed bruikbaar in landschap-, architectuur- en productfotografie. De Edge 50 heeft net als de Edge 80 een uitschuifbaar gedeelte (front optic) waardoor je deze optic kunt gebruiken voor macrofotografie. Je verlegt de minimale scherpstelafstand dan van ongeveer 45cm naar 20cm.

Onscherpte

Als je de optic al een beetje buigt dan zie je meteen al de strook van scherpte die zijdezacht verloopt in onscherpte. De combinatie van diafragma en buiging van de optic bepaalt de strook van scherpte en de scherptediepte (DOF). Zet je de optic parallel aan de sensor (recht) dan fungeert deze als een gewone handmatige lens en bepaalt alleen de keuze van je diafragma de DOF.

Mocht je een camera hebben waarbij je gebruik kunt maken van live view of focus peaking dan is de Edge 50 een goed alternatief voor een dure tilt/shift lens die je tevens als macrolens kan gebruiken. Heb je geen live view of focus peaking dan is het in bepaalde situaties vooral op f3.2 moeilijk handmatig scherpstellen. Denk daarbij aan situaties zoals een vrij donkere omgeving of als je snelle acties wilt vast leggen.

Conclusie

Omdat ik graag op 50mm fotografeer is de Edge 50 f3.2 een aanwinst voor mijn cameratas. Het is een mooie, haarscherpe allround optic goed voor portretten, productfotografie, landschappen en macro voor een betaalbare prijs. Mocht je nog geen composer pro hebben dan is de nieuwe composer pro II een aanwinst op het optic swap systeem. Heb je al een composer pro dan zijn de verschillen heel minimaal en is het te overwegen om alleen de optic aan te schaffen, dat scheelt toch al gauw 170 euro.

Eén reactie

  1. Dank voor deze nuttige review Karin. Ik ben aan het overwegen om de Edge 50 aan te schaffen.
    Ik kijk nog even of ik ‘m tweedehands kan vinden want €400 voor dit objectief met composer vind ik wel veel geld.

    Groet,
    Wendy

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Eén reactie

  1. Dank voor deze nuttige review Karin. Ik ben aan het overwegen om de Edge 50 aan te schaffen.
    Ik kijk nog even of ik ‘m tweedehands kan vinden want €400 voor dit objectief met composer vind ik wel veel geld.

    Groet,
    Wendy

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: