HOME < INSPIRATIE < ADVERTORIAL
advertorial

Review SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN ART voor Sony E-mount

Onlangs heeft SIGMA de 14-24mm F2.8 DG DN | ART Sony E- en L-mount geïntroduceerd. Deze lens is speciaal ontwikkeld voor full-frame systeemcamera’s met een hoge resolutie en is uitermate geschikt voor landschaps- architectuur- en astrofotografie en is te koop voor een prijs rond de € 1.529,-.

Review SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN ART voor Sony E-mount
SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN | Art met Sony A7 body.

Als landschapsfotograaf met Sony apparatuur én een voorkeur voor weidse landschappen was ik zeer benieuwd naar de prestaties van deze lens. Het zou namelijk een prima toevoeging kunnen zijn naast mijn Sony 16-35 F4 lens.

De beeldhoek van 114,2 graden klinkt voor een liefhebber van extreem weidse landschappen als muziek in de oren.

Toen ik dan ook de vraag kreeg om deze lens met de Sony E-mount te gaan testen, hoefde ik niet lang na te denken. Ik ben wel lichtelijk argwanend over zogeheten “third party” lenzen. Deze kunnen toch niet net zo goed presteren als de lenzen die door de camerafabrikanten zelf zijn ontwikkeld?

Maar deze SIGMA ART-lens bevestigt dat ik mijn vooroordeel bij moet stellen.

SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN | Art lens.

De lens: een mooi stukje vakwerk

Deze SIGMA lens wordt geleverd in een mooie hoes die de lens beschermt tijdens je fototrips. Prima voor elkaar dus.

Op het eerste gezicht oogt de lens groot en zwaar. Dit komt door de vaste zonnekap en de lenskap die over deze zonnekap heen geschoven wordt.

Toch is deze lens met een formaat van 85 x 131mm (diameter x lengte) flink wat groter dan bijvoorbeeld de Sony 16-35 f4 die een formaat van 78 x 98,5 heeft, wat logisch is voor een lens met een f2.8 lensopening.

De afwerking van de lens is prachtig! De lens heeft grotendeels een mooie mat zwarte coating wat een luxe en professionele uitstraling geeft. Het lensdeel tussen de zoomring en de bajonetvatting heeft een glanzende kleur, wat waarschijnlijk komt doordat dit deel van aluminium is gemaakt. Persoonlijk vind ik dat niet storend.

Opname Paterswoldsemeer met SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN | Art lens op 14mm op f2.8. Fotograaf: Ron ter Burg

De lens heeft een fijne grip en zowel de zoomring als de scherpstelring voelen prettig als je er aan draait. Zowel de AF/MF-focus knop als de AFL-knop op de lens voelen robuust aan, zoals je van een “Art” lens mag verwachten.

Waar bij mijn Sony 16-35 f4 lens de frontlens naar voren en naar achteren schuift tijdens het aanpassen van het brandpuntafstand (en de lens hiermee verlengt of verkleint), blijft de SIGMA mooi binnen zijn behuizing wat de stabiliteit ten goede komt.

Gebruik

Eén van de kenmerken van deze lens zoals op de site van SIGMA Benelux is te vinden, is de razendsnelle autofocus. Het eerste wat mij tijdens het gebruik opviel was de redelijk trage autofocus van deze lens in combinatie met zowel mijn Sony A7r als mijn Sony A7rii camera.

Waar menig landschapsfotograaf vaak handmatig scherpstelt, laat ik de autofocus vaak nog voor mij werken. Is een snelle autofocus in de landschapsfotografie gewenst? Ik vind van niet. Voor toepassingen waar een snellere autofocus gewenst is, bijvoorbeeld een model in het landschap, kan dit wel een nadeel zijn.

De autofocus is in combinatie met de SIGMA 14-24 trager dan bijvoorbeeld de Sony 16-35 f4, maar hij is wel accuraat en “spot on”.

Opname Paterswoldsemeer met SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN | Art lens op 14mm op f11. Fotograaf: Ron ter Burg

De beeldhoek van deze lens is heerlijk om mee te werken. Bij het maken van deze foto stond ik op een steiger waar de reflectie van de wolkenpartij haast tegen de steiger aan lag. Het fotograferen met 14mm is dan een uitkomst. Het geeft je de mogelijkheid om de reflectie helemaal in beeld te brengen met zelfs nog wat ruimte aan de voorkant.

Vaak is de beeldkwaliteit bij zoomlenzen op de uiterste brandpunten en diafragma’s aanmerkelijk minder dan het middenbereik. Deze lens laat echter zowel op 14 als op 24mm nauwelijks een verslechtering in kwaliteit zien. De scherpte blijft prima en lichtafval in de hoeken is niet te vinden. 

Nano Porous Coating

SIGMA geeft aan dat door de Nano Porous Coating die wordt gecombineerd met de multi-laags coating het objectief minder vatbaar is voor invallend licht, zoals tegenlicht. Deze coating bevat een zogeheten “porous silica deklaag” met daarin gaatjes op Nano formaat gevuld met lucht waardoor de brekingsindex veel minder is dan bij de normale anti reflectie coatings. Het gevolg hiervan is dat flares en ghosting sterk verminderd wordt.

Met name in tegenlicht situaties waar de zon net boven de horizon staat en je het mooiste licht hebt treedt het fenomeen lensflare vaak op. Zo’n mooie belofte verdient het om getest te worden. Zoals in onderstaande foto’s te zien is, is hier geen lensflare op te vinden!

Tegenlichtopname Paterswoldsemeer met SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN | Art lens op 14mm op f11. Fotograaf: Ron ter Burg
Tegenlichtpname Paterswoldsemeer met SIGMA 14-24mm F2.8 DG DN | Art lens op 14mm op f11. Fotograaf: Ron ter Burg

Filters

Om een mooie uitgebalanceerde belichting van de landschapsfoto te krijgen, wordt er door dit soort fotografen veel gebruik gemaakt van grijsverloopfilters. Helaas heeft deze SIGMA lens, door de bolle frontlens en de vaste zonnekap, geen voorziening om je filterhouder door middel van een adapterring op de lens te bevestigen.

Is dit een nadeel? Deels wel. Je zult dat minimaal een extra houder moeten kopen die op deze lens past. Het meest gebruikte formaat in de landschapsfotografie is 100x150mm. Voor deze lens heb je een grotere filtermaat nodig om vignetering te vermijden. Koop je deze lens en wil je filters  hierop gebruiken, dan zal je moeten investeren in een nieuwe set filters. Veel filtermerken hebben inmiddels een houder op de markt gebracht die op deze lens past. Daarnaast zal je filters moeten aanschaffen met een breedte die rond de 150mm ligt.

Wat mij wel intrigeert is de filteroptie aan de achterkant van het objectief. Deze voorziening is bij deze lens wel getroffen, maar op de site van SIGMA kan ik hier weinig informatie over vinden. Wellicht kan SIGMA de toepassing hiervan eens uitleggen.

Conclusie

Ik heb deze lens drie weken mogen testen en ik moet zeggen: het smaakt naar meer!
Ik heb veel foto’s in mijn hoofd zitten die ik graag met deze lens vast zou willen leggen. De beeldhoek en de technische (beeld)kwaliteit van deze SIGMA ART-lens zijn prachtig.

Ondanks de ietwat tragere autofocus en de benodigde investering in filters zie ik deze als een welkome toevoeging aan de uitrusting van een landschapsfotograaf.

Deel dit artikel


3
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. W.b.t. de filters, wat zou kunnen is dat de achterzijde voor gel-filters bedoeld is. De eerste serie Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 had dit namelijk ook. )(of de serie II van deze lens het ook heeft is mij eigenlijk niet opgevallen) Het was dan wel een iets simpeler uitvoering van wat ik denk te zien bij de 14-24mm namelijk een flinterdun aluminium houdertje. Zelf heb ik dat nooit gebruikt omdat ik een LEE filterhouder voor deze lenzen gebruik.

  2. Dag Ivo,

    Een gefundeerd antwoord geven op jouw vraag kan ik helaas niet, aangezien ik geen ervaring heb met de Sony 12-24 f4 lens, maar ook die lens ziet er veelbelovend uit.

    De grootste lensopening van f2.8 kan bij de Sigma een voordeel zijn, maar als je hem alleen voor landschapsfotografie wilt gebruiken dan maakt dat niet veel uit aangezien de meest gebruikte diafragma’s in de landschapsfotografie tussen de F8 en f16 zitten.
    De beeldhoek van de Sony (122 graden) spreekt mij ook erg aan 😊.

    Wellicht is het een leuk idee om beide lenzen eens te vergelijken.

  3. Mocht je moeten kiezen tussen de Sony 12-24 of de Sigma 14-24, welke zou je dan kiezen en waarom?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *