Menu

Onderdeel van Pixfactory

Review SIGMA 16-28mm F2.8 DG NG Contemporary

Diana Venis-Kerkhoven is een trouwe lezer van Natuurfotografie Magazine en zij mocht de spiksplinternieuwe SIGMA 16-28mm F/2.8 DG DN Contemporary aan de tand voelen voor een review in opdracht van SIGMA Benelux. Diana fotografeert met Sony en nam dit objectief mee op een trip naar IJsland.
Op reis naar IJsland met de SIGMA 16-28mm F2.8 DG NG Contemporary.
Op reis naar IJsland met de SIGMA 16-28mm F2.8 DG NG Contemporary. Fotograaf: Diana Venis-Kerkhoven

“Wat fijn dat ik als hobbyfotograaf de kans krijg om deze lens te testen. Ik fotografeer veel landschappen, natuur, maar ook architectuur schuw ik niet, en ik doe veel aan avond- en nachtfotografie. Ik was dan ook heel blij dat ik deze groothoeklens kon testen, hij sluit namelijk aan bij alles wat ik fotografeer.”

Vlak voor ik vertrok naar IJsland, had ik nog gelegenheid voor een projectje in Nederland. Aangezien het deze zomer erg droog was, werden verborgen schatten zichtbaar in het water van de laagstaande rivieren. Tijd voor de allereerste foto met de SIGMA-lens. Wat meteen opvalt, is dat de lens zeer compact is, vrij licht is van gewicht en een interne zoom heeft. Dat laatste vind ik fijn omdat er geen stof naar binnen kan komen en de lens beter bestand is tegen waterdruppels. Scherpstellen met de autofocus gaat moeiteloos. Met de verdwijnende zon achter de horizon werd mijn enthousiasme over deze lens aangewakkerd.

24mm; 10s bij f/9; ISO 160.
24mm; 10s bij f/9; ISO 160. Fotograaf: Diana Venis-Kerkhoven

Intussen ben ik aangekomen op IJsland. Recent is er een nieuwe vulkaanuitbarsting geweest, drie dagen voor mijn vertrek stopte de eruptie. De hike ernaartoe is niet de makkelijkste: een tocht van drie uur enkele reis en alleen maar omhoog op losliggende stenen… Eenmaal aangekomen bij de vulkaan was er nog magma in het lavaveld te zien en dikke rookpluimen kringelden omhoog. Een overzichtsfoto op 28 millimeter werkte hier het best. Op dit uiterste bereik blijft de lens goed scherp en heb ik geen last van vignettering. Wat verder opvalt zijn de goede contrasten.

28mm; 1/60 bij f/10; ISO 100.
28mm; 1/60 bij f/10; ISO 100. Fotograaf: Diana Venis-Kerkhoven

Een iconische plek op IJsland: de Kirkjufell op Snæfellsnes. Ik heb de waterval met op de achtergrond de bekende berg zowel gefotografeerd met de SIGMA-lens als met mijn eigen Sony 16-35 f2.8. Beide met gelijke instellingen en 16 millimeter brandpuntsafstand. Opmerkelijk is dat beide foto’s toch een iets ander resultaat laten zien: op de foto die is gemaakt met de SIGMA-lens is iets meer te zien dan op de foto met de Sony-lens, zoals de rode zuring aan de linkerkant. Bij de SIGMA-lens staat deze er volledig op en heeft hij nog genoeg ruimte over, bij de foto met de Sony-lens staat dezelfde bloem nog net op de rand van de foto.

16mm; 13s bij f/13; ISO 100.
Met de SIGMA lens -16mm; 13s bij f/13; ISO 100. Fotograaf: Diana Venis-Kerkhoven
Met de Sony lens -16mm; 13s bij f/13; ISO 100. Fotograaf: Diana Venis Kerkhoven

Het kostte mij even tijd om te achterhalen waar dit verschil door kwam. Doordat de SIGMA-lens intern zoomt en de Sony-lens extern zoomt, krijg je een klein verschil in brandpunt. Nog een voordeeltje voor de interne zoom. Het contrast van het SIGMA-objectief is iets beter dan dat van de Sony. Wel lijkt de SIGMA op het uiterste bereik van 16 millimeter ten opzichte van de Sony iets aan scherpte te verliezen: het gras op het plateau en de berg lijkt wat softer. Er is geen vignettering te zien, maar wel een beetje chromatische aberratie om de puntberg, zoals te zien is op de uitsnede.

Uitsnede.
Uitsnede van de vorige foto. Fotograaf: Diana Venis-Kerkhoven

Terug in Nederland is het helder weer en worden de nachten alweer langer, tijd om de SIGMA-lens te onderwerpen aan startrails. In de omgeving waar ik woon, zijn veel bossen, weilanden en WO II-oorlogsmonumenten. Mijn camera zette ik op interval en zo maakte ik 126 foto’s met allemaal dezelfde instellingen, dit duurde ongeveer anderhalf uur. Het resultaat is een prachtige startrail rondom de Poolster. Ook in donkere omstandigheden heeft de SIGMA-lens er geen enkele moeite mee, de handmatige scherpstelling doet hij prima. Natuurlijk geeft de 16 millimeter wat vertekening, maar dit vind ik voor 16 millimeter erg netjes. Ook op diafragma 3.5 geeft de lens nog een mooie stervorming rond het licht van de lantarenpaal rechts.

16mm; 30s bij f/3.5; ISO 100.
16mm; 30s bij f/3.5; ISO 100. Fotograaf: Diana Venis-Kerkhoven

Conclusie

De lens heeft geen ingebouwde beeldstabilisatie, maar aangezien deze lens voor Sony is gemaakt, is dit geen probleem; de camera zelf heeft die meer dan voldoende. Afgezet tegen de kwaliteit van het objectief is de prijs uitermate aantrekkelijk. Al met al is het een fijne compacte groothoeklens met goede prestaties.

SIGMA 16-28mm F/2.8 DG DN Contemporary.
SIGMA 16-28mm F/2.8 DG DN Contemporary. Fotograaf: Sigma

Specificaties

Brandpuntsafstand: 16-28 mm
Maximaal diafragma: f/2.8
Lensmount: Sony E (full frame) / Leica L (full frame)
Gewicht: 450 gr
Lengte x diameter: 100 x 77 mm
Stof- en spatwaterdicht: ja
Beeldstabilisatie: nee
Minimale scherpstelafstand: 25 cm
Filtermaat: 72 mm
Releasedatum: 17 juni 2022
Prijs: € 899,-

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: