Menu

Onderdeel van Pixfactory

Review Sigma 500mm F4 DG OS HSM Sport

Sigma komt met een nieuw lichtsterk tele-objectief van 500 millimeter, de droom van menig wildlife- en vogelfotograaf. Natuurfotografie.nl voelde deze nieuwe telg van de Sigma-familie als eerste aan de tand en vergeleek het objectief met 2 versies van de 500 mm f/4 van Canon en met de 150-600 van Sigma.
Sigma 500mm F4 DG OS HSM Sport

Een nadere kennismaking

In een eerder artikel beschreven we al de praktijkervaringen van een drietal ervaren fotografen die een eerste test in het veld hebben gedaan met dit nieuwe objectief. In deze review gaan we een stapje verder en vergelijken we de beeldkwaliteit van de toen gemaakte foto’s met foto’s gemaakt met dezelfde camera’s, maar dan voorzien van een drietal verschillende objectieven.

Sigma 500mm
De grote zonnekap valt direct op, uiteraard bedoeld om onderwerpen in vol tegenlicht te fotograferen en de kans op lensflares tot een minimum te beperken.

De Sigma Sports-lijn is direct herkenbaar aan de strakke vormgeving en zwarte kleur. Wat ook opvalt is het gewicht. Met 3310 gram is de Sigma 560 gram lichter dan de Canon 500 mm f/4 mark I (3870 gram) en maar een klein beetje zwaarder dan de Canon 500 mm f/4 mark II (3190 gram).

Sigma 500mm

Er blijken nogal wat knopjes op het objectief te zitten. Een complete uitleg daarvan vind je ook in ons eerdere artikel.

 

In detail

Het objectief is gemaakt voor veeleisende fotografen. Uiteraard is de Sigma 500mm netjes afgedicht zodat stof en water geen kans krijgen binnen te dringen. Magnesiumlegeringen zorgen ervoor dat het gewicht beperkt blijft tot 3310 gram, terwijl de constructie buitengewoon robuust is. Beeldstabilisatie levert tot vier stops winst op, geen overbodige luxe wanneer je een dergelijk objectief uit de hand wil gebruiken. Het is mogelijk ‘goedkope’ filters te gebruiken dankzij een handig drop-in filtersysteem. De filtermaat blijft dankzij dit interne systeem beperkt tot 46 mm.

Beeldkwaliteit

De eerste praktijkervaringen van alledrie de fotografen waren zeer positief. De nieuwe Sigma 500mm focust razendsnel, geruisloos en zeer nauwkeurig, licht of geen licht. Maar wellicht nog belangrijker is natuurlijk de vraag hoe de kwaliteit van de bestanden uitpakt. Om de beeldkwaliteit zo goed mogelijk te kunnen beoordelen, is onder andere gebruik gemaakt van opgezette vogels (ransuil en roerdomp). Niet alleen het effect van verschillende diafragma’s kan zo inzichtelijk worden gemaakt, ook kunnen we de beeldkwaliteit hierdoor vergelijken met andere objectieven.

Set-up van de uilentest. Fotograaf: Bob Luijks

Vignetering blijkt bij de Sigma bij open diafragma behoorlijk aanwezig. Vanaf ongeveer diafragma f/7.1 is de vignetering geheel verdwenen. Vignetering valt echter gemakkelijk te verwijderen, zeker zodra er een lensprofiel in Adobe beschikbaar is. Chromatische aberratie is niet of nauwelijks aanwezig.

Sigma 500mm
Bij diafragma f/4 is de vignetering duidelijk zichtbaar. Fotograaf: Bob Luijks

De scherpte van de beelden is uitstekend, zowel in het centrum als de hoeken en dat reeds vanaf open diafragmawaarden. Er zijn geen noemenswaardige verschillen te ontdekken tussen de Sigma 500mm en de Canon 500mm, prima dus. Klein opvallend detail waar niemand over zal vallen: bij Canon krijg je iets meer bereik dan bij de Sigma. Het statief en de uil stonden op vaste plaatsen. Toch was de uil in alle gevallen bij de Canon een fractie groter.

Het ontwerp van mijn Canon-objectief stamt echter uit 1999. En hoewel die Canon een echte benchmark is in een dergelijk bereik, heeft de tijd bij Canon niet stil gestaan. Met de Canon 500 mm f/4 mark II verwachtte ik toch wel een (klein) verschil in het voordeel van Canon. In de praktijk bleek dat in de tests die Johan Scholtens deed met de opgezette roerdomp vrijwel niet aantoonbaar.

Zowel op F4 hier boven als op F8 hier onder zie je nauwelijks verschil in beeldkwaliteit (als dat er al is)!

Ook het bokeh is van hoge kwaliteit en vertoont evenmin zichtbare verschillen met de Canon.

Rustige achtergrond.
Rustige achtergrond. Fotograaf: Bob Luijks

Conclusies

Sigma laat zien dat ze met hun ‘sports-lijn’ steeds opnieuw hoogwaardige objectieven aan hun assortiment toevoegen. De Sigma 500mm presteert uitstekend, zowel qua functionaliteit als optische kwaliteit. De prijs van € 6.499,00 is fors, maar vriendelijk ten opzichte van de € 9.799,00 van Canon, de € 10.999,00 van Nikon en de € 14.999,00 van Sony. De combinatie van kwaliteit en gunstige prijs maakt dit objectief zeer begerenswaardig voor iedere natuurfotograaf.

En die Sigma 150-600 dan? Die levert prima beeld dat het niveau van de vaste 500 mm (uiteraard) niet haalt. Die weegt dan wel nog eens 500 gram minder en kost slechts € 1.599,00. Ga je voor de maximale kwaliteit, dan is de Sigma 500mm de beste keuze, ga je voor flexibiliteit en mobiliteit, dan is de 150-600 wellicht meer iets voor je.

De Sigma is een fractie kleiner dan de Canon 500 mm. Fotograaf: Bob Luijks

Sterke punten

  • Degelijke bouw
  • Beeldstabilisatie
  • Snelle en nauwkeurige autofocus
  • Beeldkwaliteit
  • Drop-in filtersysteem

Zwakke punten

  • Behoorlijke vignetering bij lage diafragmawaarden

Bekijk hier enkele resultaten gemaakt met de Sigma 500 mm.

Met dank aan Sigma voor het ter beschikking stellen van een testexemplaar. Alle resultaten zijn buiten in de natuur ontstaan. De foto’s bij dit artikel zijn verder onbewerkt.

7 reacties

  1. Zag deze al vanuit de verslagen van Photokina voorbij komen en was al nieuwsgierig. Leuk om hier dan de eerste test die ik ontdek tegen te komen, goed uitgevoerd! Jammer dat de vignetering aanwezig is op volle opening, juist daarop worden de meeste foto’s gemaakt. Tuurlijk kun je er weer een lensprofiel tegen aan knallen, maar ik ben zelf het liefst zo min mogelijk tijd kwijt aan bewerkingen. Zal het prijsverschil wel verklaren tussen deze Sigma en nieuwe Canon/Nikkor. Overigens zal deze introductieprijs wel wat zakken verwacht ik binnen nu en een jaar…
    Opvallend verder dat er ook bij deze Sigma een negatief verschil zit tussen de vergroting van “hun” 500 mm en de 500 mm van de Canon. Zag dit ook al voorbij komen bij de Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD. Die bleek niet 200 mm te zijn, maar eerder iets van 160 mm. Raar eigenlijk, en niet echt goede reclame voor Tamron en Sigma…

  2. Het verschil in scherpte tussen de verschillende Nikkors zie je pas in beeld als je een convertor gebruikt.
    @Richard, het verschil in kwaliteit tussen de Nikkor en de Canon is nauwelijks aantoonbaar. Zoals je boven af kunt leiden is het verschil tussen de oude en de nieuwe Canon al nauwelijks te zien (zonder convertor). DxO test de nieuwste Canon’s als allerbeste. De Sony is niet getest meen ik, in het verleden waren de Sony supertele’s uitzonderlijk goed, maar Sony zet hier wel een eigen benchmark in onbetaalbaarheid.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

7 reacties

  1. Zag deze al vanuit de verslagen van Photokina voorbij komen en was al nieuwsgierig. Leuk om hier dan de eerste test die ik ontdek tegen te komen, goed uitgevoerd! Jammer dat de vignetering aanwezig is op volle opening, juist daarop worden de meeste foto’s gemaakt. Tuurlijk kun je er weer een lensprofiel tegen aan knallen, maar ik ben zelf het liefst zo min mogelijk tijd kwijt aan bewerkingen. Zal het prijsverschil wel verklaren tussen deze Sigma en nieuwe Canon/Nikkor. Overigens zal deze introductieprijs wel wat zakken verwacht ik binnen nu en een jaar…
    Opvallend verder dat er ook bij deze Sigma een negatief verschil zit tussen de vergroting van “hun” 500 mm en de 500 mm van de Canon. Zag dit ook al voorbij komen bij de Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD. Die bleek niet 200 mm te zijn, maar eerder iets van 160 mm. Raar eigenlijk, en niet echt goede reclame voor Tamron en Sigma…

  2. Het verschil in scherpte tussen de verschillende Nikkors zie je pas in beeld als je een convertor gebruikt.
    @Richard, het verschil in kwaliteit tussen de Nikkor en de Canon is nauwelijks aantoonbaar. Zoals je boven af kunt leiden is het verschil tussen de oude en de nieuwe Canon al nauwelijks te zien (zonder convertor). DxO test de nieuwste Canon’s als allerbeste. De Sony is niet getest meen ik, in het verleden waren de Sony supertele’s uitzonderlijk goed, maar Sony zet hier wel een eigen benchmark in onbetaalbaarheid.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: