HOME < INSPIRATIE < FOTO WIKI

Foto Wiki


Al onze Foto Wiki artikelen op een rij
perspectief

Wat bedoelen we met kikker- en vogelperspectief?

Geschreven door Ron Poot

Je hoort het nog wel eens als aanbeveling: neem eens een foto vanuit kikkerperspectief. Of juist vanuit vogelperspectief. Wat betekent dat en wat heb je er aan? Bekijk de natuur eens op een andere manier.

Wat is DOF?

Geschreven door Ron Poot

DOF is een afkorting voor "depth of field". Dit is de veel gebruikte Engelse term voor scherptediepte. Spelen met DOF is spelen met scherpte en vaagheid. Dit is vooral bij natuurfotografen die met macrofotografie bezig zijn een belangrijk t

Wat is saturatie?

Geschreven door Ron Poot

Saturatie betekent “verzadiging” in gewoon Nederlands. In de fotografiewereld bedoelen we daarmee de zuiverheid van de kleur. Een verzadigde kleur toont de kleur in volle glorie, zonder grijstinten.

wildlifefotografie

Wat is wildlifefotografie?

Geschreven door Ron Poot

Het spreekt tot ieders verbeelding, wildlife fotografie. Hoe bereid je je voor? Waar vind je al die interessante dieren? En... hoe ga je te werk zonder het leven en welzijn van deze dieren te verstoren.

Wat is een DSLR-camera?

Geschreven door Ron Poot

De DSLR camera staat beter bekend als spiegelreflex camera. Een revolutionaire uitvinding uit 1861 die veel succes heeft geoogst bij fotografen. De forse prijs en het forse gewicht van dit type camera werd snel voor lief genomen vanwege de

Wat doe je met een macroslede?

Geschreven door Ron Poot

Een scherpstelslede of macroslede is een handig hulpmiddel om heel precies je camera in positie te brengen. Dit apparaat is vooral in trek bij macrofotografen die zich bezig houden met focusstacking.

Russula

Wat betekent RGB?

Geschreven door Ron Poot

Bij het fotobewerken kom je deze afkorting vaak tegen: RGB. Het betekent simpelweg Rood Groen Blauw. Of Red Green Blue, zo je wilt. De betekenis van het RGB kleurensysteem is dat het een manier is om kleuren uit te drukken met een code.

Wat is chromatische aberratie?

Geschreven door Ron Poot

Een hele mond vol, chromatische aberratie... In gewoon Nederlands gaat het om een kleurverschuiving, waardoor je ongewenste kleurafwijkingen in je beeld ziet. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden deze foutjes te corrigeren.

Wat zijn metadata?

Geschreven door Ron Poot

Bij een foto gaat het natuurlijk om het plaatje. Maar ook is het interessant om iets te weten over de camera-instellingen, opnametijdstip of locatie. Dan hebben we het over metadata. Metadata geven extra informatie over de foto.

digiscoping

Wat is digiscoping?

Geschreven door Ron Poot

Bij digiscoping maak je digitale foto's via een telescoop. Voor veel vogelfotografen een uitkomst om op grote afstand toch een foto te kunnen maken van vogels. Goede digiscoopfoto's maken is niet vanzelfsprekend, het vereist de nodige kenni