HOME < INSPIRATIE < FOTO WIKI

Foto Wiki


Al onze Foto Wiki artikelen op een rij

Wat is Bulb?

Geschreven door Jowan Iven

Verstopt in de Manual Mode zit de optie 'Bulb'. Met deze optie ben je helemaal vrij om sluitertijden te kiezen die ver voorbij de 30 seconden gaan. Laten we eens duiken in de geschiedenis en de toepassingen van Bulb.

Wat is een fisheye-lens?

Geschreven door Erik Derycke

Een fisheye-lens is een heel bijzonder objectief waarmee je een groot deel van de wereld in beeld kan nemen. Hoe werkt een fisheye, en waarop moet je letten?

Wat is ICM?

Geschreven door Jowan Iven

De ene fotograaf houdt ervan terwijl de andere er met afschuw naar kijkt, foto’s gemaakt met een techniek die ICM heet. Per definitie is het natuurlijk een bewogen foto. Maar er zit meer achter.

Wat is een teleconverter?

Geschreven door Ron Poot

Het is een veel gehoorde verzuchting: had ik maar meer millimeters... Heb je eindelijk dat leuke eekhoorntje of ijsvogeltje in beeld, dan is het beestje toch nog net te ver weg om dat gedroomde beeldvullende plaatje te maken. Sparen voor

Wat is een laagdoorlaatfilter?

Geschreven door Erik Derycke

In veel digitale camera's is een optisch laagdoorlaatfilter ingebouwd. Wat doet zo'n filter en waarom komt het steeds minder vaak voor?

Vijf jaar FotoWiki

Geschreven door Jowan Iven

Al vijf jaar bestaat Natuurfotografie.nl. In dit jubileum blikken we af en toe terug op onze rubrieken. Deze keer is FotoWiki aan de beurt.

Wat is belichtingscompensatie?

Geschreven door Ron Poot

Je ziet een prachtig beeld en je neemt een foto. Tot je ongenoegen zie je dat de belichting op het schermpje niet overeenkomt met wat je wilde laten zien. De camera heeft het overgenomen met zijn automatische belichtingsmeter. Je kunt de re

Wat is een geared head?

Geschreven door Jowan Iven

Bovenop ieder statief heeft iedereen wel een of andere kop zitten om de camera op vast te klikken. Waar veel vogelfotografen de voorkeur geven aan een schommelkop hebben de meeste natuurfotografen toch wel een balhoofd in gebruik. De laatst

Gewone grootoorvleermuis vliegt door kelder

Wat is een cameraval?

Geschreven door Paul van Hoof

Wildcamera’s, oftewel cameravallen, zijn populair onder natuurfotografen. Het zijn apparaten met een ingebouwde (film- en) fotocamera, lamp en bewegingssensor, die ideaal zijn voor verkenningen die je uitvoert om wild te fotograferen.

Wat is een UV-filter?

Geschreven door Bob Luijks

Bij de aanschaf van een camera of objectief wordt vaak een UV-filter als extra optie aangeboden. Wat is de meerwaarde van een dergelijk filter? Of zijn er ook nadelen te benoemen?