Een oude steiger
Zo ook deze foto in de buurt van het plaatsje Warder langs het Markermeer. De resten van een oude steiger. Hoewel ik niet specifiek voor dit onderwerp kwam. Ik was op zoek naar een aantal steigers die ik in de buurt wilde fotograferen. Via Google Earth kun je mooi langs de waterkant zoeken, dit scheelt uren rondrijden. Vanuit de auto zie je ook niets in verband met de dijk die je zicht belemmert. De coördinaten had ik in mij telefoon gezet en op naar het Markermeer!
Vroeg opstaan
Die bewuste ochtend vroeg op gestaan, niet zo zeer voor de mooie kleuren van een zonsopgang, maar om het harde licht te voorkomen. Eigenlijk hou ik nooit rekening met het weer, grauw en grijs is voor mij prima, het geeft een minimalistisch beeld. Grote wolken partijen met wind? Ook prima, dat geeft weer een dynamisch beeld met een Long Exposure. Eigenlijk pas ik mijn stijl aan ter plekke. Ook die bewuste ochtend, mijn idee was een aantal steigers met een mooie bewegende wolkenpartij. Halverwege naar Warder werd het mistiger en mistiger, het zat nagenoeg dicht. Ik twijfelde nog, terug gaan? Nee, wat voor weer het ook is, fotograferen kan altijd!
Rust en gekabbel van het water
Eenmaal op locatie was het nog mistig met een bleke zon in de verte. Auto geparkeerd, spullen op de rug en de dijk over! Eenmaal beneden stond ik daar, in de verte zag ik de resten van deze steiger. Maar wat mij het meest overviel was de rust, geen wind, gekabbel van het water een paar ganzen die overvlogen. Fantastisch! De compositie was snel voor elkaar, even het licht meten, diafragma bepaald en de sluitertijd omgerekend naar 15 stops. Camera op bulb, autofocus eraf, stabilisatie uit, remote aangesloten, filters in de houder; een 0.6ND voor de lucht en de 15 stops voor de Long Exposure. Natuurlijk niet vergeten de eye view af te dekken in verband met eventuele lichtlekkage. En dan? Genieten! Na bijna drie minuten wachten is het resultaat altijd weer verrassend, even het histogram controleren en nog wat andere locaties bezoeken.
De nabewerking
Eenmaal thuis begint de nabewerking. Eerst de standaard correcties in Camera Raw, verscherpen, lens correctie, kleine correctie op de exposure en dan houdt het wel op. Het artistieke deel vindt plaats in Adobe Photoshop. Waarbij ik geen gebruik maak van de zwart wit converter van Adobe of bijvoorbeeld Silver Efex Pro.
De zwart-wit omzetting is behoorlijk geavanceerd. Hier begint het creatieve deel. Ik converteer het origineel eerst naar een zwart wit Low Key, High Key en een standaard zwart wit beeld. Met deze drie beelden (en meestal meer) stel ik mijn beeld samen door gebruik te maken van Luminosity maskers. Maskers voor de licht grijze tonen, donker grijze tonen en mid grijs tonen. Dit stelt je in staat om heel subtiel overgangen te maken van licht naar donker en andersom of wat je maar in gedachten hebt. Met deze maskers, de drie beelden en gradiënten stel ik mijn visie en zwart wit beeld samen. Dit proces kan lang duren, niet met betrekking tot de bewerking, die kan vrij snel. Maar om een gebalanceerd beeld en gevoel te creëren, het gevoel van rust, stilte en even weg te zijn van de realiteit. Tegenwoordig maak ik ook gebruik van B&W Artisan Pro X, een plugin die het creëren van Luminosity Maskers eenvoudig maakt. Deze plugin stelt je ook in staat om via het zone systeem van Ansel Adams tot het gewenste beeld te komen.
Op 3 september aanstaande verzorgt Marco Maljaars een online Masterclass over verstilling in landschappen. Tijdens deze masterclass vertelt hij je alles wat je moet weten over het fotograferen met lange sluitertijden en het maken van minimalistische composities. Klik hier voor meer informatie en om jezelf aan te melden.
8 reacties
Leuk inspirerend artikel dat uitnodigt om hier zelf ook eens mee aan de slag te gaan. Wat mij wel een beetje verbaasd is dat er gekozen wordt voor een remote terwijl er gesproken wordt over een sluitertijd van enkele minuten. In zo’n geval zal een trilling gedurende een seconde echt niet meer zichtbaar zijn.
Beste René,
Leuk om te horen dat het inspiratie geeft. Een seconde beweging zal je inderdaad niet zien. Toch bestaat de kans dat de camera door bediening is verplaatst en je na een lange sluitertijd weer opnieuw moet beginnen ivm de compostie. Het type wat ik gebruik heeft ook een display voor de tijd. Zo hoef je niet in bochten te wringen om de tijd op je camera af te lezen. Of het display van de camera aan moet laten wat weer onnodig batterij spanning kost.
Hallo Marco,
het is me niet helemaal duidelijk of je in masterclass verstilling ook de nabewerking behandeld, gezien deze toelichting:
Je leert tijdens deze masterclass onder andere:
Een andere kijk op landschappen.
Hoe isoleer je onderwerpen om rust in je werk te krijgen.
Wat is de kracht van minimalisme en lange sluitertijden?
Wat heb je nodig voor lange belichtingen?
Locatie en onderwerpkeuze.
Scouting van locaties.
Beste Geurts, De masterclass is inderdaad zoals je beschrijft in je reactie. Nabewerking komt niet aan de orde.