Menu

Onderdeel van Pixfactory
Ontvang van 8 t/m 15 september 25% korting op de Online cursus landschapsfotografie en betaal slechts € 51,75.

Schrijven met licht

Fotografie betekent schrijven met licht. Maar voor het bestaan van licht, heb je ook donker nodig. Zonder donker geen licht. Als je fotografeert, ben je meestal niet heel bewust met het donker en licht bezig. Je ziet ‘iets’ wat je wilt fotograferen en vervolgens ga je aan het werk. Je kijkt welke mogelijkheden er zijn qua compositie. Je bepaalt hoeveel scherptediepte je wilt (diafragma) en een passende sluitertijd bij je onderwerp. Maar je kan ook nog spelen met licht en donker, zowel met je onderwerp (hoe positioneer je hem ten opzichte van de achtergrond), als met de belichting van je foto.
Door de donkere toning komen de lichte tinten in natte bladeren éxtra tot hun recht.
Door de donkere toning komen de lichte tinten in natte bladeren éxtra tot hun recht. Fotograaf: Thijs Kupers

Fotografeer in zwart-wit

Fotografeer je in RAW? Zet je camera dan eens in zwart-wit! Nee, dat is niet persé om zwart-wit foto’s te maken, maar dat is om beter te leren kijken in licht en donker. Als je in RAW fotografeert worden nog steeds alle kleuren in je RAW opgeslagen – je kan je foto dan gewoon in kleur bewerken. Maar op je schermpje zie je alles in zwart wit. En dit helpt je met kijken.

Bijvoorbeeld onderstaande foto van een man met zijn hond. Dat lijkt een prima foto: mooi licht, onderwerp, lijnen, diepte.

Man met hond – een prima foto.
Man met hond – een prima foto. Fotograaf: Thijs Kupers

Maar als je die in (hoog-contrast) zwart-wit bekijkt, dan zie je dat de man een beetje wegvalt in de achtergrond. Dit was in eerste instantie niet zo opgevallen.

Man met hond – in hoog contrast.
Man met hond – in hoog contrast. Fotograaf: Thijs Kupers

Door een wat ander standpunt te kiezen, komt de man vrij van de achtergrond, waardoor het onderwerp meer tot zijn recht komt.

Een ander standpunt: de man komt los van de achtergrond.
Een ander standpunt: de man komt los van de achtergrond. Fotograaf: Thijs Kupers
De uiteindelijke foto.
De uiteindelijke foto. Fotograaf: Thijs Kupers

High-key of low-key

Een ander spel van licht en donker is een high-key of een low-key foto. Bij een high-key maak je bewust een overbelichte foto met weinig contrast. Overbelichte delen in je foto zijn geen probleem, zolang details in je onderwerp maar zichtbaar blijven. Foto’s met veel lucht, sneeuw of zand doen het hierbij goed.

High-key beelden laten vaak donkere delen van je foto mooi uitkomen: deze zijn dan mooi belicht, terwijl de lichtere delen van je foto (bijna) wit zijn en daarmee wat wegvallen. Daarnaast krijgt het mooie zachte pasteltinten, doordat alle kleuren zo licht zijn.

High-key: pasteltinten en details in de schaduwen komen naar voren.
High-key: pasteltinten en details in de schaduwen komen naar voren. Fotograaf: Thijs Kupers

Een low-key afbeelding is dan weer juist erg onderbelicht. Het is daarbij niet erg dat schaduwen ‘dichtlopen’ en puur zwart worden. Onderwerpen waarbij weinig tot geen lucht te zien is vormen een goed decor voor low-key foto’s. Door het vele donker in de low-key afbeelding benadruk je juist de lichte delen van de foto.

Berken in de mist.
Berken in de mist. Fotograaf: Thijs Kupers

Bijvoorbeeld bovenstaande bosfoto. Een ‘gewone’ foto van een bos in de mist. Als we deze foto low-key maken, dan krijgen de berken en het zachte licht wat daarop valt veel meer de nadruk: door het donker, zetten we het licht in de schijnwerpers.

Door de low-key komen de lichte berken in hun kracht te staan.
Door de low-key komen de lichte berken in hun kracht te staan. Fotograaf: Thijs Kupers

Bewerking

Hoe bewerk ik dan zo’n donkere foto? Allereerst Maak ik hem een stuk donkerder dan de ‘gewone’ belichting. Ook breng ik de schaduwen en zwarttonen wat terug. Daarna haal ik de hooglichten en wittinten op, zodat die in de schijnwerpers komen – maar ga hiermee niet te ver: dat gaat ten koste van de donkere sfeer. Deze bewerkingen zorgen voor meer contrast in de foto, wat zorgt voor meer verzadiging. Maar die felle kleuren wil ik niet, waardoor ik de vibrance wat terug schroef.

Basis-bewerkingen
Basis-bewerkingen. Fotograaf: Thijs Kupers

Vervolgens ga ik met de tone-curve wat spelen:

  • Ik haal het zwartpunt omhoog: dit maakt de foto minder hard en geeft wat extra sfeer
  • Ik haal het blauwpunt omhoog: dit zorgt voor wat blauwtinten in de schaduwen, en duw in het midden de curve iets naar het gele – zodat de rest van de foto niet te koel wordt. Dit is eigenlijk een truc van de oude meesters: zei schilderden schaduwen al met wat blauwtinten. In een schaduw valt geen zonlicht en het licht wat je hier ziet is het ‘strooilicht’ van de blauwe lucht.

    Extra sfeer door de tone curven
    Extra sfeer door de tone curven. Fotograaf: Thijs Kupers

Dit resulteert in onderstaande foto. Nu komt de low-key nog niet goed tot zijn recht: de aandacht gaat nu niet naar de bomen, maar naar de plukjes lucht, omdat dit het lichtste onderdeel is van de foto. In Photoshop vul ik die delen daarom nog in door wat gebladerte van de omgeving erin te clonen.

De lucht leidt nog af: die moet nog donkerder.
De lucht leidt nog af: die moet nog donkerder. Fotograaf: Thijs Kupers

Conclusie

Bekijk je onderwerp ook eens door een licht-donker bril! Vraag jezelf af: wat voor sfeer wil je neerzetten met je foto? Is er veel licht of is er juist veel donker aanwezig in de foto? Wat wil je benadrukken en hoe komt dat zo goed mogelijk tot zijn recht? Ga vooral ook eens spelen met je al gemaakte foto’s: zitten er foto’s tussen die in een omgeving met weinig licht gemaakt zijn (bijvoorbeeld in een bos), of heb je foto’s die juist in een lichte omgeving gemaakt zijn (bijvoorbeeld op het strand). Ga daar eens mee spelen in de bewerking en wellicht zie je dingen die je eerst niet zag. Als je dat eenmaal gezien hebt, dan ga je het ook tijdens het fotograferen herkennen, wat je weer extra mogelijkheden geeft.

Eiken takken zijn vaak fraai bemost, met wat tegenlicht komt dat mooi naar voren. Door de foto donker te bewerken komen de lichte delen goed tot hun recht. Als je dit eenmaal gezien hebt, zie je opeens overal mooie eikentakken in het bos:
Eiken takken zijn vaak fraai bemost, met wat tegenlicht komt dat mooi naar voren. Door de foto donker te bewerken komen de lichte delen goed tot hun recht. Als je dit eenmaal gezien hebt, zie je opeens overal mooie eikentakken in het bos. Fotograaf: Thijs Kupers

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: