Menu

Onderdeel van Pixfactory

Sfeer aan een foto toevoegen met Luminar

Social media staan vol met beelden waarvan de fotograaf onder de mooiste omstandigheden in het veld te vinden was. Maar is dat werkelijk zo? Er zijn op internet ook tal van filmpjes te vinden waar je kan leren om een beeld een magische uitstraling te geven. We begeven ons dan op het pad van creatieve beeldbewerking met fotografie als basis. Voor de liefhebber; Luminar heeft een aantal aardige tools in huis om dit te vergemakkelijken. Een van die mogelijkheden is de functie ‘sfeer’.
Mist in de foto, manipulatie of niet?
Mist in de foto, manipulatie of niet? Fotograaf: Jowan Iven

Sfeer

Sfeer is een subjectief begrip wat voor iedereen anders aanvoelt. Maar dat terzijde, het is belangrijk om te weten wat Luminar verstaat onder sfeer. Onderstaande geldt voor Luminar AI en Luminar Neo.

Sfeer is een keuzemenu die je in het creatieve deel van het bewerkingspaneel kan vinden. In Luminar heb je de keuze uit 4 soorten.

  • Mist
  • Gelaagde mist
  • Nevel
  • Heiig

Aan de omschrijvingen is duidelijk af te leiden dat ze alle vier met een bepaalde vorm van mist te maken hebben. Een vleugje mist voegt zeker sfeer toe aan een foto. Luminar heeft echter nog veel meer gereedschappen in huis om een bepaalde sfeer of uitstraling te realiseren. Voor dit artikel houden we het overzichtelijk.

Sfeer AI Keuzemenu.
Sfeer AI Keuzemenu. Fotograaf: Jowan Iven

Dieptemasker

Luminar zegt een dieptemasker te gebruiken. Aan de hand van de opbouw van de foto analyseert de ingebouwde AI (Artificial Intelligence) het beeld. Daaropvolgend wordt het beeld verdeeld in gebieden met verschillende afstanden tot de fotograaf. Dat is dan het dieptemasker wat over de foto wordt gelegd. Zo weet Luminar welk deel van de foto ver van de fotograaf is verwijderd en waar de voorgrond ligt. Afhankelijk van de afstand tot het onderwerp in de compositie wordt de mist naar rato toegepast. Zo wordt het effect op een natuurlijk ogende wijze over het beeld verdeeld.

Tot zover de fraaie beloftes, in de praktijk blijkt het toch iets complexer. Speciaal voor dit artikel heb ik heb ik mist toegevoegd op een heel scala aan foto’s. Het dieptemasker werkt verre van perfect, om het nog zachtjes uit te drukken. Kijk hieronder maar eens naar het voorbeeld.

Het dieptemasker weet hier de plank behoorlijk mis te slaan.
Het dieptemasker weet hier de plank behoorlijk mis te slaan. Fotograaf: Jowan Iven

Keuzemenu

Zoals al benoemd zijn er vier keuzes.

Mist en Nevel hebben vooral effect op de gehele foto. Nevel blijft iets meer boven in het beeld hangen dan Mist. Maar je ziet dat pas goed wanneer de schuif ver naar rechts wordt geschoven. Mist oogt iets dikker dan Nevel. Maar de onderlinge verschillen zijn klein en pas echt merkbaar met de schuif ver naar rechts.

Gelaagde mist en Heiig hebben daarentegen invloed op het onderste deel van de foto, ongeveer tot 1/3 van de hoogte. Vergelijkbaar met grondmist. In veel van de pogingen om deze twee opties te gebruiken viel het effect bijna volledig weg. Gelaagde Mist en Heiig zijn in veel gevallen slechts uiterst subtiel zichtbaar. De kunst is om de juiste foto te kiezen waarbij ze wel effect sorteren.

Boom originele foto.
Boom originele foto. Fotograaf: Jowan Iven
Boom met effect Mist. Dit is de maximale hoeveelheid voordat het dieptemasker zichtbaar de fout in gaat.
Boom met effect Mist. Dit is de maximale hoeveelheid voordat het dieptemasker zichtbaar de fout in gaat. Fotograaf: Jowan Iven

Je hebt per type drie eenvoudige schuifjes om uit te kiezen.

  • Hoeveelheid
  • Diepte
  • Lichtheid

Het schuifje hoeveelheid spreekt voor zich. Diepte werkt per gekozen sfeertype anders. Bij Mist en Nevel wordt het effect van achter naar voren toegepast terwijl het bij Gelaagde Mist en Heiig meer van onder naar boven werkt. Zoals ook bij gewone mist en grondmist het geval is.

Tenslotte kan je met Lichtheid variëren tussen een lichtgrijze mist en een helderwitte variant.

Wanneer gebruiken?

Daar ben ik nog niet helemaal uit. Met composities zonder lucht lijkt Luminar behoorlijk problemen te hebben om sfeer correct toe te passen. In veel gevallen ontstaat er een onnatuurlijke laag. Klassieke landschappen met voorgrond, midden en een horizon zijn beter geschikt om een poging te wagen. Wanneer er al wat nevel in de foto aanwezig is, dan weet Luminar wel uitstekend met het effect om te gaan.

Edelhert in mistig landschap. Dit is de originele foto waar Luminar voor alle vier de opties goed raad mee wist.
Edelhert in mistig landschap. Dit is de originele foto waar Luminar voor alle vier de opties goed raad mee wist. Fotograaf: Jowan Iven
Met de optie 'gelaagde mist' voegen we hier extra grondmist toe. En het oogt nog steeds natuurlijk.
Met de optie ‘gelaagde mist’ voegen we hier extra grondmist toe. En het oogt nog steeds natuurlijk. Fotograaf: Jowan Iven
En als bonus: De sfeer kan nog extra aangezet worden met de optie Mystiek. Ook deze functie is te vinden in het creatieve submenu.
En als bonus: De sfeer kan nog extra aangezet worden met de optie Mystiek. Ook deze functie is te vinden in het creatieve submenu. Fotograaf: Jowan Iven

Conclusie

Wanneer er in de originele foto geen mist is te vinden dan oogt het eindresultaat vaak kunstmatig. Uiteraard heeft de compositie een groot aandeel in de bruikbaarheid van de sfeermogelijkheden. Die ervaring zal je zelf moeten opbouwen.

De schuif met sfeer werkt het beste wanneer er al een vleugje mist, nevel of heiigheid in de foto aanwezig is. Dan is het heel goed mogelijk om de sfeer op een natuurlijke wijze nog verder aan te zetten.

Zelf proberen?

Deze week (tot 26 maart) geldt een een speciaal aanbod omdat de app één jaar bestaat. Je ontvangt tot € 50,- korting, afhankelijk van het pakket dat je bestelt.

Daar bovenop kun je gebruik maken van de promo code: NATUURFOTOGRAFIE  Hiermee krijg je nog eens 10% extra korting.  Klik hier voor alle mogelijkheden.

 

13 reacties

  1. Dank je wel voor dit artikel. Je begint hier met de vraag of de mooie beelden wel echt zijn en gezien jou artikel blijkt dat ook want Neo doet alleen zijn werk in bepaalde gevallen. Kun je anders aangeven hoe wel op de juiste manier de sfeer van mist en gelaagdheid krijgt want zoveel mist is er niet in het zuiden

  2. Dankjewel voor je reactie Fon.
    Het is wonderlijk hoe Luminar de gemoederen bezig houdt. Manipulatie of ontwikkelen van het beeld, iedereen heeft er een andere kijk op. Zoals je zegt staat het vrij om de nieuwe technieken te gebruiken.
    Het is ergens merkwaardig dat we als fotografen niet creatief met het beeld om zouden mogen gaan. Terwijl bv schrijvers vrij met hun letters spelen en niet alleen journalistieke stukken schrijven. En een filmcamera wordt ook niet alleen voor documentaires gebruikt. Fotografie lijkt andere regels opgelegd te krijgen.
    (Vrij vertaald naar Guy Tal)

  3. Vroeger manipuleerde je in de doka. En die doka is nu vervangen door digitale bewerking. Ik vind het ergens vreemd dat je de verder ontwikkelde technieken niet zou mogen gebruiken. Je reist nu immers ook met de trein of met de auto naar Groningen. Of doen jullie dat ook nog met paard en kar? Voor mij telt het eindresultaat en plaatjes op internet zijn heel geduldig
    Zelfs al komen ze uit Engeland!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

13 reacties

  1. Dank je wel voor dit artikel. Je begint hier met de vraag of de mooie beelden wel echt zijn en gezien jou artikel blijkt dat ook want Neo doet alleen zijn werk in bepaalde gevallen. Kun je anders aangeven hoe wel op de juiste manier de sfeer van mist en gelaagdheid krijgt want zoveel mist is er niet in het zuiden

  2. Dankjewel voor je reactie Fon.
    Het is wonderlijk hoe Luminar de gemoederen bezig houdt. Manipulatie of ontwikkelen van het beeld, iedereen heeft er een andere kijk op. Zoals je zegt staat het vrij om de nieuwe technieken te gebruiken.
    Het is ergens merkwaardig dat we als fotografen niet creatief met het beeld om zouden mogen gaan. Terwijl bv schrijvers vrij met hun letters spelen en niet alleen journalistieke stukken schrijven. En een filmcamera wordt ook niet alleen voor documentaires gebruikt. Fotografie lijkt andere regels opgelegd te krijgen.
    (Vrij vertaald naar Guy Tal)

  3. Vroeger manipuleerde je in de doka. En die doka is nu vervangen door digitale bewerking. Ik vind het ergens vreemd dat je de verder ontwikkelde technieken niet zou mogen gebruiken. Je reist nu immers ook met de trein of met de auto naar Groningen. Of doen jullie dat ook nog met paard en kar? Voor mij telt het eindresultaat en plaatjes op internet zijn heel geduldig
    Zelfs al komen ze uit Engeland!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: