Spelen met peulen

Dit artikel over peulen is een voorbeeld van de talrijke objecten die Jean Claude Delforge op zijn wandelingen tegenkomt en waar we misschien toch iets meer mee kunnen doen.
Een high-key opname van gekrulde peulen. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Hoe het allemaal begon

Dit is een verhaal van hoe elementen in de natuur die normaal niet opvallen, achteraf toch pareltjes blijken te zijn. Hoe vaak gebeurt het niet dat tijdens een wandeling in de berm iets opvalt waar we eigenlijk niets mee doen. We kijken er even naar en vervolgen dan ons wandelpad.

Op de kunstacademie zei de leraar (nu al een heel tijdje geleden) dat we niet alleen moesten kijken maar ook zien. Het kwam erop neer dat we vaak te oppervlakkig naar dingen kijken of met andere woorden er onvoldoende aandacht aan besteden. Iets wat op het eerste gezicht heel triviaal kan overkomen kan bij nader inzien toch prachtige resultaten opleveren.

We gaan hier laten zien dat de (bijna lelijke) peulen die gevonden werden langs het wandelpad, achteraf heel mooi bleken te zijn.

De peulen zoals ze er uit zagen in het veld, onaantrekkelijk maar het had iets. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Momentopname

Hierboven zie je de foto die ter plaatse werd gemaakt, het is duidelijk te zien dat de fotograaf er niet veel moeite had voor gedaan. De foto is zelfs niet helemaal scherp, zonder te spreken over de compositie. Het is enkel en alleen een momentopname van iets wat de aandacht trok tijdens de wandeling. Het is wel interessant om nog een beeld te hebben van wat je eigenlijk zag. Dan ga je met een aantal gedroogde takjes met peulen met de auto weer naar huis. Eenmaal thuis eerst ontbijten, want het was wat vroeg om dan later in de voormiddag eens te kijken naar de peulen.

De binnenzijde met de juiste lichtinval heeft iets van “parelmoer”. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Krullende peulen

Groot was de verrassing, want de peulen waren aan ’t krullen, waarschijnlijk door de drogere lucht. Je moet er dan ook snel werk van maken, want waar zou dat gaan eindigen? De camera klaargezet, de macrolens er op, de peulen geklemd in een ‘derde hand’ en het fotograferen kon beginnen. Aangezien de peulen op zich nogal donker overkwamen was wat verlichting nodig in de vorm van een LED lampje. De donkere achtergrond werd later ook nog toegevoegd. Eerst zijn een paar foto’s gemaakt van het midden van de peulen, zoals in de voorbeelden. En de peulen zijn een beetje bijgelicht met de LED zaklamp. De binnenkant had iets van ‘parelmoer’…

In Photoshop wat abstract tewerk gegaan met dit resultaat. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Bij nader inzien

Toen de peulen nog wat verder werden bestudeerd, zat er op het uiteinde nog een pluisje. De macrolens was niet meer genoeg. Twee tussenringen kwamen er nog aan te pas. De foto is bewerkt in Photoshop en na wat knip- en plakwerk is dit het eindresultaat.

De haartjes op het uiteinde van de peulen maken het af. Fotograaf: Jean Claude Delforge

De beperkende factor

Uiteindelijk was ik tevreden met de gemaakte foto’s, maar de peulen waren niet meer te houden, ze gingen blijkbaar nog sneller dicht dan voorheen. Gelukkig gingen ze niet lopen en kon er de volgende dagen nog werk van worden gemaakt. Want op de een of andere manier bleven de peulen in de gedachten spelen. De dagen die daarop volgden werden de peulen nog op verschillende andere manieren gefotografeerd. Tenslotte is hier enkel jouw “verbeelding” de beperkende factor.

Conclusie

Al met al waren deze op het eerste zicht “lelijke” peulen een prachtig onderwerp om op de foto te zetten. Zij die het even willen uitproberen, het gaat hier om peulen van een wikke soort. Zeg nu nog eens dat peulen niet fotogeniek kunnen zijn.

Voor deze draadopstelling werd een telelens gebruikt. Fotograaf: Jean Claude Delforge
Datzelfde minimalisme maar in tegenlicht en een andere achtergrond. Fotograaf: Jean Claude Delforge
Datzelfde minimalisme maar in tegenlicht en een andere achtergrond. Fotograaf: Jean Claude Delforge

15 reacties

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

15 reacties

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: