Koele schaduwen
Als voorbeeld nemen we een stralend zonnige dag. De schaduwen in je foto zijn dan meestal behoorlijk blauw. Ze ontvangen geen direct zonlicht (anders was het geen schaduw) maar enkel een reflectie van de doorgaans strakblauwe hemel. Om die blauwe kleurzweem te corrigeren moet je de schaduwen opwarmen.
In Lightroom is er via een omweg nog wel een andere manier om dat te doen. Je zou namelijk ook een verloopfilter over de hele foto kunnen trekken (verloop wordt dus overal toegepast), de witbalans verhogen en met het bereikmasker enkel de schaduwen raken. Split Toning is echter veel sneller.
Kleurcontrast
Een andere reden om Split Toning toe te passen is het verhogen van het kleurcontrast in je foto. Als je een onderwerp hebt dat relatief licht is tegen een wat donkerder achtergrond, kun je het reguliere helderheidscontrast verder verhogen om het onderwerp te benadrukken, uit de foto te laten knallen. Je kan dat echter niet onbeperkt doen voor het lelijk gaat ogen en de schaduwen gaan dichtlopen.
Een manier om het onderwerp dan nog verder af te zetten tegen de achtergrond, is het lichte onderwerp warmer te maken en de donkere achtergrond koeler. In het Split Toning tabje klik je op het gekleurde vakje naast de hooglichten. Je ziet een kleurenwaaier verschijnen en kunt de cursor hier over bewegen. Je ziet live het effect op de foto. Kijk alleen naar de kleur, de rest komt later wel. Een sepia-achtige of oranje tint werkt goed, de gelige tint die Lightroom zelf voorstelt is niet rood genoeg. Doe hetzelfde bij de schaduwen en kies nu een donkerblauwe tint, al naar smaak iets meer naar het paarse of groene.
Het zal nog niet echt mooi ogen omdat de verzadiging nog flink open staat. Schroef die naar smaak voor zowel de hooglichten als schaduwen terug. Meer dan 20 gebruik ik zelden. Tenslotte kun je met de schuif in het midden nog bepalen waar de grens tussen een hooglicht en schaduw ligt. Met andere woorden: tot welke helderheid krijgen de pixels de kleur voor de schaduwen mee, en vanaf welke helderheid krijgen ze de kleur van de hooglichten?
Wil je zoals in het eerste voorbeeld enkel de schaduwen opwarmen, zet de verzadiging voor de hooglichten dan op nul en bepaal met de schuif tot welke helderheid een pixels als schaduw wordt gezien.
Nadeel
Daarmee is meteen het nadeel van Split Toning genoemd. Alle tonen krijgen een kleur mee, tenzij je voor of de schaduwen of de hooglichten de verzadiging op nul zet. Je kunt dus niet een kleur toevoegen aan de hooglichten, eentje aan de schaduwen, en de middentonen met rust laten. Als je dat wil, verwijs ik je terug naar het alternatief zoals hiervoor beschreven: maak twee verloopfilters aan die het hele beeld bedekken. Verander de witbalans van beide lagen en bepaal met het bereikmasker welke tonen door die kleur geraakt worden.
3 reacties
Heel helder verhaal
Capture One Pro heeft een aantal verschillende methoden om dit te doen.
color balance onder andere:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71nBnpT%2BNUL._AC_SL1267_.jpg
Prachtig hoe dit soort items weet op te sporen.
Bedankt marijn ga het toepassen want tot heden niet of nauwelijks gebruikt.