HOME < PRAKTIJK < TIPS
tips

Te weinig licht? 3 hulpmiddelen zó uit je fototas

Kievitsbloem
Onder de rechter bloem staat een zaklampje naar boven te schijnen. Fotograaf: Jody Zweserijn

Heb jij dat ook wel eens? Zit je in een donker bos te fotograferen, kom je licht tekort. Of je bent in een veld en het is zwaar bewolkt en donker. Geen nood! Onderstaand drie lichtbronnen die zó compact zijn dat je ze altijd bij je hebt.

Reflectiescherm

Het reflectiescherm zelf heeft een transparant wit doorschijnend doek. Maar bij de meeste schermen wordt ook een hoes meegeleverd die aan de ene zijde spiegelend zilverkleurig is en aan de andere zijde spiegelend goud. Met het reflectiescherm vang je het licht op en je kantelt het scherm dusdanig dat dit wordt geflecteerd op je onderwerp. Zilver weerkaatst koel licht en goud geeft een warme gloed.

Flitslicht

Als je de flits als belangrijkste lichtbron gebruikt dan wordt je onderwerp belicht met keihard wit licht. Maar je kunt de hoeveelheid flitslicht ook regelen zodat deze alleen het omgevingslicht aanvult en mooi de schaduwzijde van je onderwerp inkleurt. Veel (spiegelreflex) camera’s zijn uitgerust met een ingebouwde flits waarmee je al heel goed uit de voeten kunt. Soms zit de lengte van de lens in de weg en kan het flitsje hier niet overheen flitsen. Maak dan gebruik van een externe flitser.

Zaklamp

Fotografeer je onderwerp eens terwijl je deze met een zaklamp beschijnt: recht van voren, vanaf onderen, links of rechts of vanaf de achterzijde.

Nog meer informatie

Aanvullende tip

Op zaterdag 23 november vindt de tweede editie van Flits PiXperience plaats in Oisterwijk (NB). Flits PiXperience is een praktisch kennis-event.

Alles wat je wilt weten over flitsen komt aan bod: technieken, instellingen, set-ups, invulflitsen, alternatieve vormen van flitsen, meerdere flitsers, creatief flitsen en nog veel meer.

Deel dit artikel

2
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Ik gebruik nog wel eens mijn iPhone, maar ook een ledlampje is erg handig. Die zijn erg compact en er zitten soms ook kleurenfilters bij.

    1. Goede aanvulling, Erik!