HOME < PRAKTIJK < APPARATUUR
apparatuur

Test: DJI Phantom 3 Pro

Tot enkele jaren geleden was een drone een duur stukje techniek, dat nog niet zo gemakkelijk te bedienen was. DJI bracht daar verandering in. En ging het in het verleden vooral om het filmen, met de Phantom 3 is ook aan de fotograaf gedacht.

Test: DJI Phantom 3 Pro
Geuldal bij Mechelen. Fotograaf: Bob Luijks
Delen

De eerste aanblik is wat ‘plastic fantastic’. Dat moet ook wel, want het hele zaakje moet de lucht in kunnen. Een zo licht mogelijk ontwerp vormt hiervoor dan uiteraard ook de basis. Onder dat plastic gaat een enorm technisch vernuft schuil. En juist dat vernuft vormt deels het verschil met zijn voorganger. Een ander verschil is de camera, die reeds onderdeel uitmaakt van de drone. Bij de vorige versie moest je er zelf nog één kopen.

Na het uitpakken, neem ik eerst de handleiding door. Die blijkt beangstigend beknopt. Een waarschuwing meldt dat eerst de instructievideo’s op de website van de fabrikant bekeken moeten worden. Op het moment van ontvangst waren die echter nog niet beschikbaar (inmiddels gelukkig wel). Dan maar de video’s bekeken van de Phantom 2, die behoorlijk veel gelijkenis vertoont.

DJI Phantom 3 Professional.
DJI Phantom 3 Professional. Fotograaf: DJI

In de doos zit, naast de drone zelf, een afstandsbediening, reservepropellers en diverse kabels. De drone bestuur je met de afstandsbediening, de camera grotendeels met een app die je moet installeren op een daarvoor geschikt apparaat. Mijn Samsung Galaxy tab wordt nog niet door de fabrikant ondersteund. De installatie van de app levert echter geen probleem op. Op 2 millimeter na past mijn tablet echter niet in de speciale houder. Dat is niet handig, dus maar een extra iPad Mini aangeschaft. De installatie van de app verloopt vlot. Toch is vliegen er nog niet bij. Het systeem meldt dat eerst een update geïnstalleerd moet worden. Na een uur zijn zowel de afstandsbediening als de drone weer helemaal up-to-date. Op naar buiten.

Buiten worden de afstandsbediening en de drone aangezet. En dan blijkt het vernuft. De motor warmt eerst op, het GPS signaal opgepikt en het startpunt vastgelegd, de frequentie van de afstandsbediening bepaald, enzovoorts. Pas dan ben je ready to fly. Dit kun je handmatig doen, maar kan ook met een speciale knop. De drone start automatisch en vliegt naar 1,20 meter. Vanaf dat moment neem je de controle over. De afstandsbediening heeft twee joysticks. Met de linker ga je omhoog, omlaag, draai links en draai rechts. Met de rechter ga je vooruit, achteruit, zijwaarts rechts en zijwaarts links. Bevalt deze opzet niet? Alle knoppen kun je naar smaak een nieuwe functie toebedelen. Dat geldt ook voor de twee ‘functieloze’ knoppen die op het apparaat zitten. De drone reageert direct en soepel op zelfs de meest subtiele aanrakingen van de joysticks. Laat je de joysticks los, dan blijft de drone dankzij de GPS (tot windkracht 5) exact op zijn plek hangen, handig als je gaat fotograferen.

Bij de eerste vlucht is de drone begrensd. Je kunt dan maar 30 meter vliegen. Uiteraard kun je dit uitzetten, maar vanwege de overweldigende hoeveelheid informatie en indrukken is het verstandig hier zeker gebruik van te maken. Eenmaal van de begrenzer afgehaald, kun je de drone tot twee kilometer van je vertrekpunt laten vliegen. Bang om ‘m kwijt te raken hoe je niet te zijn. Bij een te lage accuspanning, signaalverlies of na een druk op de ‘terugkeer-knop’ komt de drone vanzelf teruggevlogen. Een wonder. Een waarschuwing is hierbij wel op zijn plaats. De drone vliegt in een rechte lijn terug en ontwijkt geen obstakels. Blijven meekijken met het live-beeld op het scherm dus. De landing is een spannend moment. Met zijn beperkte formaat, heeft hij een niet heel brede, lees stabiele basis. Het landen kan net als bij het starten automatisch. Uitgerekend bij mijn eerste vlucht weigert dit commando… Dan maar handmatig. Met het zweet op mijn voorhoofd zet ik de drone aan de grond. Ongelooflijk, zo’n complex apparaat, dat zich zo gemakkelijk laat bedienen. Het is echt nauwelijks ingewikkelder dan een op afstand bestuurbare raceauto. De drone verbruikt echter wel een hoop elektriciteit (vliegen, permanente videoverbinding, GPS, etc.), waardoor de vliegduur beperkt is tot ongeveer 20 minuten. Een reserveaccu is dus geen overbodige luxe.

Maar dan natuurlijk de beeldkwaliteit. De zeer compacte camera (Sony) kan filmen op 4K of in 1080p HD. Daar gaat het bij mij niet om. De camera fotografeert in 12 megapixel en legt deze vast in JPG en/of DNG. De beeldhoek is met 94 graden indrukwekkend. Hiermee leg je het landschap prachtig vast, zonder de kenmerkende kromme horizon van een nog grotere beeldhoek (zoals bij de GoPro). De camera hangt aan een drie-assig gestabiliseerde gimbal. Voor bewegingsonscherpte hoef je dan ook nauwelijks bang te zijn. Maar hoe is de beeldkwaliteit? Bij mijn eerste testvlucht is het beeld niet scherp. Het is alsof er een vette vlek op de lens zit. Na reparatie (zie waarschuwing hieronder) is het beeld prachtig helder en scherp. Met het raw-bestand ben je in staat om de foto naar smaak aan te passen. De JPG’s zien er al direct netjes uit. De DGN’s zijn wat warm van kleur, waardoor je met tamelijk afwijkende waarden (4.000-4.500K) moet gaan werken. De camera gaat tot 1.600 ISO, maar door het compacte formaat (kleiner dan een action cam) ligt de werkbare grens op 400 ISO. Dat is logisch, maar natuurlijk wel jammer, al heb je tot zonsondergang eigenlijk altijd wel genoeg licht, mede dankzij de lichtgevoelige lens. Door de grote beeldhoek is de foto aan de randen iets minder scherp en is er sprake van wat vignettering. Photoshop herkent het cameraprofiel inmiddels al waardoor de grootste afwijkingen direct gecorrigeerd kunnen worden. In effen delen verschijnen tot op heden onverklaarbare witte puntjes ter grootte van een pixel. Sommige pixels blijven op eenzelfde plek in afzonderlijke foto’s aanwezig, andere verspringen. Voorlopig zit er niets anders op dan deze in de nabewerking te verwijderen.

Conclusie
Met de Phantom 3 heeft DJI een uitermate gebruiksvriendelijke drone op de markt gebracht die (zeker overdag) prima beelden oplevert. Verwacht uiteraard geen spiegelreflexkwaliteit, daarvoor zijn de ISO-mogelijkheden te beperkt en zijn de foto’s aan de randen net niet scherp genoeg. Desalniettemin kun je eindelijk ervaren hoe het voelt om een vogel te zijn. De Phantom 3 geeft je letterlijk een nieuwe blik op de wereld. In deze review is de filmkwaliteit niet beoordeeld. Naast de Professional versie, is er ook de Advanced versie. Het verschil wordt enkel bepaald door de filmkwaliteit.

Regelgeving
De regelgeving is op dit moment complex, maar gaat op 1 oktober 2015 veranderen. Hobbymatig en commercieel gebruik zijn vanaf dan gelijk, met de volgende strenge regels:

  • Een drone mag maximaal 4 kilogram wegen.
  • Maximale vlieghoogte 50 meter.
  • Maximale afstand tot de bestuurder 100 meter.
  • Minimaal 5 kilometer afstand tot een vliegveld.
  • Niet boven bebouwd gebied en mensenmassa’s.

Wil je zwaarder, hoger of verder, dan heb je een vliegbewijs en speciale ontheffing nodig. Let op, in ieder land geldt een andere regelgeving. In sommige landen is het gebruik van een drone streng verboden met dito zware straffen (spionage). Kijk eerst op deze site voordat je je drone meeneemt naar het buitenland.

Waarschuwing
Zoals gezegd maakte mijn camera na aanschaf geen scherpe foto’s. Direct heb ik de drone daarom teruggestuurd. Dan komt ineens een vervelende aap uit de mouw. Zodra je de app installeert, staat het geheel op jouw naam en vervalt het recht op omruilen of teruggave van de aankoopsom. Ik heb dit voorgelegd aan een jurist. DJI heeft hierin geen gelijk. Ondanks mijn rechten, kon ik zeven (!) weken wachten totdat mijn camera gerepareerd was, zogenaamd vanwege het gebrek aan reserveonderdelen. Heb je dus problemen met je drone, hou dan alvast rekening met een allerbelabberdste service. Een schandalige smet op dit verder prachtige apparaat… De vraag omtrent de witte pixels ligt weer bij DJI…

 

Deel dit artikel


6
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Rudolf Versieck op 1 augustus 2017 om 04:16

    Beste Mr. Bob, is er ergens een Nederlandse handleiding te krijgen van DJI Phantom 3 standaard. Ik heb deze net 2e hands gekocht, heb een mooie demonstratie gekregen, maar ik heb geen NL handleiding.

  2. Interessant nieuw gereedschap wat nu nog onder vuur ligt maar op termijn ongetwijfeld veel gangbaarder wordt. Ooit was luchtfotografie uit vliegtuigjes ook strikt gebonden aan vergunningen van het ministerie van Defensie, nu bijna geheel vrij gegeven. Wel bleek mij bij combigebruik van GoPro en Samsung smartphone dat de laatste wel heel snel spanning verliest wanneer je hem als viewer inzet. Ander punt is dat als je een DJI-drone vanaf een bewegend voorwerp gebruikt (bijv. auto, schip) hij bij het bereiken van te lage accuspanning lineair terug keert naar z’n vertrekpunt. Dat kan op het water of de snelweg best onhandig zijn!

    1. Door Bob Luijks op 24 augustus 2015 om 21:53

      Hoi Martijn. Ik gebruik een ipad mini. Geen probleem met de stroomvoorziening. Je opmerking voor wat betreft een bewegend object is uiteraard correct. Het is een wonderlijk iets dat de drone automatisch terugkeert. Ee oplossing a la Lily (terugkeren naar een zendpunt. Zal vast in een volgende editie zitten.

  3. Door Patrick Palmen op 16 augustus 2015 om 11:50

    hoi Bob, de service van DJI schijnt idd belabberd te zijn. Jammer/irritant want hun producten zijn erg sterk.
    Misschien ook eens de onlangs geïntroduceerde Yuneec Typhoon serie bekijken, een goed alternatief voor de DJI Phantom 3, zie http://yuneec.com/products/

  4. Tja, ik vind service net zo belangrijk als de kwaliteit van het product. En die is helaas ver benedenmaats. Hopelijk is die bij Walkera beter. Uiteraard hoop je natuurlijk gewoon een goed werkend apparaat te ontvangen, waardoor je de service niet hoeft te testen…

  5. Door Peter Dohmen op 20 juli 2015 om 10:39

    Bob bedankt voor de uitvoerige review. Deze drone, lees de voorganger, heb ik een hele tijd geleden al eens bekeken samen met een ander merk, de Walkera scout X4. Tot op de dag van vandaag geen beslissing genomen, gezien jouw ervaring met de service ga ik toch nog eens naar de Walkera kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *