HOME < PRAKTIJK < TIPS
tips

7 tips om vliegende vogels te fotograferen

Delen

Zeearend; White-tailed eagle; Haliaeetus albicilla

Met de meeste camera’s en telelenzen is het mogelijk om een goede foto van vliegende vogels te maken, maar met de tips in dit artikel vergroot je je kansen.

  1. Een korte sluitertijd heeft de voorkeur boven een kleiner diafragma. Sluitertijden korter dan 1/2000 sec. zijn vaak nodig om de beweging van de vogel te bevriezen. Bedenk wel dat foto’s waar nog beweging in de vleugelpunten zichtbaar is vaak een levendiger beeld geven dan een compleet bevroren actie.
  2. Het gebruik van een teleconverter vertraagt het focussen, dus als het niet nodig is kun je die beter niet gebruiken. Bovendien kun je een vliegende vogel makkelijker volgen en in beeld houden met minder millimeters.
  3. Continue autofocus geeft meestal de beste resultaten, maar als je bedreven bent in handmatig scherpstellen is dit ook een goede optie.
  4. Veel beelden per seconde geeft de grootste kans op een geslaagde foto. Het is verstandig om in zogenaamde bursts (reeksopnamen) te fotograferen, maar wel af en toe de vinger van de ontspanknop te halen. Zo leg je veel houdingen van de vogel vast en heeft de camera voldoende gelegenheid de geheugenbuffer naar de geheugenkaart weg te schrijven. Het is bijzonder vervelend als op het mooiste moment de buffer vol zit!
  5. Met een snelle camera en een snelle lens/snelle autofocus zijn je kansen groter.
  6. Afhankelijk van de situatie kunnen je kansen groter worden als je vanuit de hand fotografeert, je kunt dan beter anticiperen.
  7. Oefening baart kunst. Dit geldt zeker voor vluchtfoto’s. Leer van je fouten en oefen met makkelijke objecten zoals ganzen.

Binnenkort geef ik via Natuurfotoworkshop.nl een cursus vogelfotografie. Klik hier voor meer informatie.

Deel dit artikel

4
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Bedankt voor je reactie Peter Roques. Het is een superkort artikeltje, dus sowieso niet compleet. Wellicht moet ik er een keer een langer artikel van maken, want gezien het aantal views van deze post leeft dit onderwerp.

    Jij doelt op zone-AF? Dat je dus niet 1 AF-punt selecteert, maar meerdere tegelijk. Dat is inderdaad een optie, hoewel het centrale scherpstelpunt meestal het meest accurate en ‘sterke’ AF-punt en als het lukt om de vogel in beeld te houden je meer controle hebt over de exacte plek van scherpstelling.

  2. Door Peter Roques op 10 januari 2017 om 22:20

    Beste Daan.
    Vogelfotografen plegen veel te fotograferen met focusing via het centrale scherpstelpunt. Bij een bewegende vogel lukt dit zo goed als niet tenzij het een hele grote is. Daarom lijkt het me zinvol hier ook dat te melden inclusief het alternatief.
    Ook de mate van tegenlicht en het daarmee omgaan verdient vermelding in je stukje.

  3. Bedankt voor de aanvulling Erik.

  4. Kennis van het gedrag van de vogel die je wilt fotograferen verhoogd je kansen enorm. Zo beginnen ganzen vlak voor dat ze wegvliegen wat te gakken. Daarnaast zet ik mijn Nikon altijd op automatische ISO en de de sluitertijd en diafragma vast in manual mode.