Stel je hebt een hele dag op je buik in het natte gras gelegen om een vogel te fotograferen. Een notenkraker bijvoorbeeld. Je komt thuis met een paar honderd foto’s. Bewaar je al die foto’s of maak je een goede selectie? Welke foto’s ga je dan selecteren en wat ga je uiteindelijk laten zien op bijvoorbeeld social media? En hoe maak je nu eigenlijk een goede fotoselectie? Een aantal praktische tips.
Eerste selectieronde
In de eerste plaats is het goed om alle ‘technisch niet perfecte’ beelden te verwijderen. Daarmee doel ik op die beelden die onscherp zijn, waar de vogel half op de foto staat, waar de compositie niet klopt, een lelijke achtergrond, een foto waarbij het tweede oogvlies net over het oog schuift, etc. Hup, weg ermee!
Tweede selectieronde
In de tweede ronde ga je nog een keer door je beelden en let je er vooral op dat de beelden echt scherp zijn. Je mag best kritisch zijn, je hebt genoeg beelden om te kiezen. Bekijk je beelden op 100% en beoordeel of je foto’s gestoken scherp zijn. Tenzij je natuurlijk hebt gekozen voor bewuste onscherpte. Na de tweede ronde ben je nu zover dat je alle slechte beelden hebt uitgeselecteerd.
Derde selectieronde
Het kan geen kwaad de derde ronde een paar dagen later te doen. Heb je net een spannende en aansprekende serie foto’s gemaakt, dan vind je diezelfde dag al je gemaakte foto’s mooi en aansprekend. Dat komt omdat je nog helemaal vol bent van het indrukwekkende foto-moment. Ben je een paar dagen verder, dan is het eerste enthousiasme wat gedaald en ben je in staat om op een wat nuchtere manier naar je foto’s te kijken. Je zult zien dat je dan met gemak weer foto’s kunt uitselecteren.
Vierde ronde
Laat een wildvreemde, liefst iemand die helemaal niets heeft met vogels en met fotografie, naar je beelden kijken. Die persoon (je vriend, je schoonmoeder, je buurvrouw, je scharrel, ik noem maar wat) zal beelden aanwijzen die hij of zij aansprekend vindt en die je zelf waarschijnlijk niet zo snel zult kiezen. Die frisse blik van de ander zal je een andere kijk op je eigen foto’s geven.
Vijfde ronde
Je houdt nu een aantal aansprekende beelden over. Dit is het moment om eens terug te denken wat nou eigenlijk het doel was van het maken van je foto’s. Wilde je een serie registratiefoto’s maken, of was je van plan om ‘less is more’-foto’s te maken, ik noem maar een voorbeeld.
Tenslotte nog wat aanvullende selectiemogelijkheden:
- Veel vogelfotografen komen niet verder dan een ‘standaard’registratiefoto. Daar is niets mis mee (zie mijn column ‘ode aan de registratieplaat’), toch kan het leuk zijn om foto’s met tegenlicht, een laag camerastandpunt, bewust onscherpte ook eens een kans te geven.
- Selecteer ook foto’s waarbij het vogeltje wat kleiner in beeld is en waar je wat meer ziet van de leefomgeving.
- Kies beelden waarbij je hebt gekozen voor een ‘niet voor de hand liggende compositie’. Dan moet je die foto’s uiteraard wel gemaakt hebben!
Zo kom je tot een gedegen fotoselectie met beelden waar je wat mee kunt. Probeer jouw manier van foto’s selecteren te perfectioneren. En vergeet niet dat een ieder dit op zijn eigen manier doet. Kies (of ontwikkel) een manier die bij jou past.
Samenvatting
In deze serie van drie artikelen is aan de orde geweest hoe je een (vogel)onderwerp kunt kiezen. Ga je zelf een onderwerp zoeken of ga je achter een waarneming van iemand anders aan? Het is aan jou! Daarnaast is besproken hoe je projectmatig kunt werken. Hoe bijt je je vast in een onderwerp en hoe kun je dat uitdiepen. Tot slot is besproken hoe je tot een goede fotoselectie kunt komen. Veel (vogel)fotografieplezier toegewenst…
5 reacties
Vente a España, vas a fotografiar un mojón, aquí las aves son muy huidizas.
Bedankt voor de tips!! Je bent snel geneigd een registratieplaat te maken.