Van inspiratie naar imitatie en irritatie

Als natuurfotograaf haal ik de inspiratie vooral uit de natuur. Gewoon lekker naar buiten, de natuur in en opgaan in daar waar je op dat moment bent. Uit mijn hoofd gaan en laten gebeuren wat er gebeurt. De natuur laat zich vanzelf zien en ik hoef alleen maar te ontvangen en te genieten. Het is maar zelden dat er dan helemaal niets te fotograferen valt. Maar zoals in mijn vorige column beschreven, zit het soms ook tegen. Dat heeft dan vooral met mijzelf te maken. Ik wil te graag, voel me niet rustig genoeg en het lukt me dan even niet in het moment te komen. Soms duurt zo’n periode wat langer, bij mij vaak in de zomer. Dan heb ik geen inspiratie. Gelukkig zijn er veel meer manieren om inspiratie op te doen: boeken vol met de mooiste fotolocaties, zowel in binnen als buitenland, sociale media, internet… Het is bijzonder als daar niet één foto tussen zit die je niet inspireert om naar buiten te gaan, toch?
The Bass, ook vanuit deze hoek ongetwijfeld vaker gefotografeerd. Maar ik stond er vroeg voor op en moest er wel een stukje voor lopen.
The Bass, ook vanuit deze hoek ongetwijfeld vaker gefotografeerd. Maar ik stond er vroeg voor op en moest er wel een stukje voor lopen. Fotograaf: Renate van den Boom

Inspiratie

Maar wanneer gaat inspiratie over in domweg imitatie? De wereld overvliegen voor het fotograferen van apen in Japan, kolibries in Costa Rica of kroeskoppelikanen in Griekenland? Hebben we het dan nog over inspirerende locaties of soorten, of gaat het om het maken van een foto die tienduizenden fotografen voor jou ook al hebben gemaakt? En wat als het dat laatste is, wat vinden we daar dan van?

Het gestrande schip bij Corpach, Schotland met op de achtergrond Ben Nevis. Een locatie uit het boekje en een magneet voor fotografen
Het gestrande schip bij Corpach, Schotland met op de achtergrond Ben Nevis. Een locatie uit het boekje en een magneet voor fotografen. Fotograaf: Renate van den Boom

Inspiratie betekent letterlijk inademing, het opzuigen van lucht naar de longen. Voor ons natuurfotografen is het de zuurstof die we nodig hebben om sprekende beelden vast te leggen, een bewustzijnstoestand die iets zegt over ons vermogen om te creëren. Imitatie is een beeld zo vastleggen dat het op een ander beeld lijkt. Dat andere fotografen ons inspireren is niet zo vreemd natuurlijk, maar het kan zeker ook snel leiden tot het imiteren van het werk van die andere fotograaf. Waar ligt de grens tussen inspiratie en imitatie?

Een bekend plekje in Nederland, de Posbank. Hoe vaak is dit beeld al vastgelegd en ongetwijfeld een stuk beter ook.
Een bekend plekje in Nederland, de Posbank. Hoe vaak is dit beeld al vastgelegd en ongetwijfeld een stuk beter ook. Fotograaf: Renate van den Boom

Honeypot locaties

In het Engels hebben ze een term voor locaties die erg bekend zijn en massa’s mensen aantrekken: honeypot locations. Bovenstaande foto’s tonen allemaal locaties die als “honeypot location” bekend staan. Allemaal terug te vinden in fotografieboeken en op sociale media. Allemaal zo vaak gefotografeerd dat de sporen van statieven voor eeuwig terug te vinden zijn. Toch heb ik genoten op al die plekken toen ik de foto’s maakte. Is het dan erg dat inspiratie leidt tot imitatie? Voor mij zeker niet altijd. Ik had die betreffende foto namelijk nog niet gemaakt. En ik fotografeer vooral voor mezelf. En ondanks dat het veel bezochte plekken zijn, had ik op die momenten de plek voor mezelf. Ik heb er genoten!

Misschien wel het meest gefotografeerde kasteel in Schotland en tourbussen reden hier af en aan. Een honeypot location.
Misschien wel het meest gefotografeerde kasteel in Schotland en tourbussen reden hier af en aan. Een honeypot location. Fotograaf: Renate van den Boom

Risico’s

Toch kan een honeypot locatie (of een “honeypot onderwerp” als bijvoorbeeld de wolf of een bijzondere vogel) ook leiden tot vervelende situaties. Omdat er zoveel fotografen op af komen wordt er een enorme druk op het landschap of een kwetsbare soort gebracht. Niet iedereen verdiept zich van tevoren in de plek of de soort. Vooral als we alleen die ene inspirerende foto voor ogen hebben en die koste wat kost ook zelf willen maken. Onwetendheid of onbekendheid met de soort, of hoe de foto is gemaakt, kan leiden tot het te dicht benaderen van een kwetsbaar dier, want op de foto lijkt de fotograaf toch heel dichtbij geweest. De verleiding ontstaat om toch nog iets dichterbij te gaan om een nog iets betere foto te maken. Dat de fotograaf van de foto die jou inspireert maanden bezig is geweest met die ene foto, talloze keren op verkenning is geweest, in een schuiltentje heeft gelegen, lang gewacht heeft op de perfecte omstandigheden, uren gelopen heeft, of in de nabewerking het beeld nog heeft geperfectioneerd en heel veel andere beelden heeft weggegooid, haal je niet uit dat ene perfecte plaatje op internet.

Rode eekhoorn in Schotland. Niet vanuit een vogelhut, maar wel uren voor gezeten tot hij steeds dichterbij kwam. 
Rode eekhoorn in Schotland. Niet vanuit een vogelhut, maar wel uren voor gezeten tot hij steeds dichterbij kwam. Fotograaf: Renate van den Boom

Verwachting

Fotoboeken en sociale media kunnen de verwachting scheppen dat je er alleen maar naar toe hoeft te gaan en dat de omstandigheden er dan dusdanig zijn als in de foto die jou inspireert. Dat je maar een uur in een vogelhut hoeft te zitten en alle bijzondere soorten in de mooiste lichtomstandigheden zich in dat uur voordoen. Dat is natuurlijk niet zo. Ik pak af en toe graag een vogelhut mee en er zijn zeker momenten geweest dat alles samen kwam voor een heerlijke foto waar ik erg blij mee ben. Maar er zijn ook dagen genoeg geweest dat ik van het eerste tot het laatste licht heb gezeten en er helemaal niets gebeurde. Tuurlijk, daar hoort ook de factor geluk bij, maar je moet er ook wat voor doen.

Het duurde een paar uur tot een sperwer zich liet zien en secondes later was hij alweer vertrokken
Het duurde een paar uur tot een sperwer zich liet zien en secondes later was hij alweer vertrokken. Fotograaf: Renate van den Boom

Irritatie

Als de verwachtingen niet waargemaakt kunnen worden, kan dat leiden tot irritatie. Maar er ontstaat ook irritatie bij andere fotografen en bijvoorbeeld terreineigenaren als onwetendheid of onbekendheid leidt tot verstoring van (kwetsbare) soorten of het landschap. Het is dus belangrijk om je altijd vooraf te verdiepen in de locatie of het onderwerp. Dat voorkomt niet alleen onnodige verstoring, maar vergroot ook je kansen op een betere foto.

Een kuifmees eens anders vastgelegd.
Een kuifmees eens anders vastgelegd. Fotograaf: Renate van den Boom

Blijf creatief

Wat mij betreft is er helemaal niets mis met het bezoeken van de honeypot locaties. Ze zijn tenslotte niet voor niets zo vaak gefotografeerd! Het is ook een prachtige omgeving en vaak voor veel mensen goed bereikbaar. Maar ik probeer mezelf wel steeds af te vragen wat er nog meer te zien is. En regelmatig gebruik ik een andere techniek of belichting om mezelf uit te dagen. Kwetsbare soorten laat ik liever links liggen om ze te beschermen, tenzij ik zeker weet dat ik ze niet verstoor. En laten we eerlijk zijn, de natuur heeft ons zoveel meer te bieden dan alleen de honeypot locaties!

Hoe kijk jij hiernaar?

Als een sperwer dan iets langer blijft, probeer ik graag eens een andere belichting uit.
Als een sperwer dan iets langer blijft, probeer ik graag eens een andere belichting uit. Fotograaf: Renate van den Boom

Een fotograaf en YouTuber die mij ook erg inspireert, is Gary Gough. Hij maakte een filmpje over honeypot locaties. Die kun je hier bekijken.

Geef een reactie

13 reacties

  1. Mooie column Renate. Misschien iets voor de fotografen (waartoe ik mij niet reken, dat voorop gesteld) om meer terug te gaan naar de basis. Zoals vele popartiesten op een gegeven moment allemaal teruggingen naar minder overgeproduceerde muziek; een microfoon, een versterker en een gitaar.
    Ik geniet van jouw foto’s bewerkt of niet. Zoals ik ook bij een concert niet hoor of de drummer er een slag naast zit en de bassist voor de muziek uitspeelt.

  2. Ik heb niets tegen honeypotlocaties. Het gaat er bij mij om hoe je er mee omgaat en ze weet vast te leggen. Dat vereist kennis, kunde en creativiteit van de fotograaf. Niet alleen tijdens het vastleggen van het beeld, maar ook in de nabewerking.
    Wat betreft het gebruik van AI ben ik wat voorzichtig. Wanneer je het gebruikt, is het (wanneer je heel goed kijkt) goed te zien dat het geen foto is, maar een door AI samengesteld beeld. Dan is het geen nabewerking meer, maar manipulatie. Fotografie is schrijven met licht en laten we dat zo houden.
    Irritatie ligt bij mij bij het massaal naar een locatie gaan en elkaar opzij duwen op de Hoge Veluwe om de burlende herten, of bijvoorbeeld massaal naar het Hallerbos trekken om de boshiacynthen te vertrappen voor het mooiste plaatje te schieten.
    Natuur gaat altijd voor het plaatje!!!

    1. Hallo Donald,

      Helemaal eens, natuur gaat altijd voor! Ik herken wat je zegt over het massale op sommige locaties. Dank je wel voor je reactie!

      Met vriendelijke groet,
      Renate

  3. Hoi Renate, Mooi verhaal met zelf probeer op die mooie bekende plekken toch net even anders te fotograferen ( lukt helaas niet altijd) In de kop van je verhaal zit ook een ander verhaal wat bij mij de laatste tijd vaak voor komt. En dat gaat dan van Inspiratie vaak gelijk naar irritatie. Voorbeeld: Mijn eerste blik ziet een pracht van een foto maar mijn verstand zegt hé dat kan niet die zon kan daar nooit staan wat ik ken die plek. Bij deze foto zag ik het omdat de plek bekent was. Maar met alle moderne ontwikkeling met KI en het gemaak waar het in PhotoShop en Lightroom in gaat . Gaat de inspiratie naar twijvel en dan naar irritatie. Wat helaas zetten de makers er niet bij dat het één op de computer gemaakt te plaat is.

    1. Hoi Leon,

      Ja, dat is ook een mooi onderwerp dat je aansnijdt. In hoeverre mag je van de fotograaf (of beeldbewerker) verwachten dat vermeld wordt hoe het beeld tot stand is gekomen? En waar ligt de grens tussen fotografie en manipulatie?

      Dank je wel voor je reactie!

      Groetjes,
      Renate

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

13 reacties

  1. Mooie column Renate. Misschien iets voor de fotografen (waartoe ik mij niet reken, dat voorop gesteld) om meer terug te gaan naar de basis. Zoals vele popartiesten op een gegeven moment allemaal teruggingen naar minder overgeproduceerde muziek; een microfoon, een versterker en een gitaar.
    Ik geniet van jouw foto’s bewerkt of niet. Zoals ik ook bij een concert niet hoor of de drummer er een slag naast zit en de bassist voor de muziek uitspeelt.

  2. Ik heb niets tegen honeypotlocaties. Het gaat er bij mij om hoe je er mee omgaat en ze weet vast te leggen. Dat vereist kennis, kunde en creativiteit van de fotograaf. Niet alleen tijdens het vastleggen van het beeld, maar ook in de nabewerking.
    Wat betreft het gebruik van AI ben ik wat voorzichtig. Wanneer je het gebruikt, is het (wanneer je heel goed kijkt) goed te zien dat het geen foto is, maar een door AI samengesteld beeld. Dan is het geen nabewerking meer, maar manipulatie. Fotografie is schrijven met licht en laten we dat zo houden.
    Irritatie ligt bij mij bij het massaal naar een locatie gaan en elkaar opzij duwen op de Hoge Veluwe om de burlende herten, of bijvoorbeeld massaal naar het Hallerbos trekken om de boshiacynthen te vertrappen voor het mooiste plaatje te schieten.
    Natuur gaat altijd voor het plaatje!!!

    1. Hallo Donald,

      Helemaal eens, natuur gaat altijd voor! Ik herken wat je zegt over het massale op sommige locaties. Dank je wel voor je reactie!

      Met vriendelijke groet,
      Renate

  3. Hoi Renate, Mooi verhaal met zelf probeer op die mooie bekende plekken toch net even anders te fotograferen ( lukt helaas niet altijd) In de kop van je verhaal zit ook een ander verhaal wat bij mij de laatste tijd vaak voor komt. En dat gaat dan van Inspiratie vaak gelijk naar irritatie. Voorbeeld: Mijn eerste blik ziet een pracht van een foto maar mijn verstand zegt hé dat kan niet die zon kan daar nooit staan wat ik ken die plek. Bij deze foto zag ik het omdat de plek bekent was. Maar met alle moderne ontwikkeling met KI en het gemaak waar het in PhotoShop en Lightroom in gaat . Gaat de inspiratie naar twijvel en dan naar irritatie. Wat helaas zetten de makers er niet bij dat het één op de computer gemaakt te plaat is.

    1. Hoi Leon,

      Ja, dat is ook een mooi onderwerp dat je aansnijdt. In hoeverre mag je van de fotograaf (of beeldbewerker) verwachten dat vermeld wordt hoe het beeld tot stand is gekomen? En waar ligt de grens tussen fotografie en manipulatie?

      Dank je wel voor je reactie!

      Groetjes,
      Renate

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Foto van Renate van den Boom

Renate van den Boom

Renate fotografeert de natuur graag in alle facetten, maar vogels hebben toch wel de voorkeur. Natuurbeleving staat bij haar voorop en door haar foto’s herbeleeft ze de mooie momenten die ze in de natuur doorbrengt keer op keer weer.

Meer columns van deze auteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant: