Menu

Onderdeel van Pixfactory

Voor-en na: Abstracte fotografie

In de vorige artikelen liet ik je zien met welke eenvoudige stappen je een wildlifefoto en landschapsfoto snel kan optimaliseren. In dit derde deel duiken we in de bewerkingen die je kunt loslaten op een abstracte foto. Met abstract doel ik in dit kader op een foto die vooral uit kleuren, vlakken en lijnen bestaat en niet direct laat zien wat het onderwerp is.
FOTO NA: De aanpassingen aan kleur en contrast maken er een kleurrijk abstract schilderij van.
FOTO NA: De aanpassingen aan kleur en contrast maken er een kleurrijk abstract schilderij van. Fotograaf: Marijn Heuts
FOTO VOOR: Zoals alle Raw-bestanden komt ook deze foto nogal flets uit de camera.
FOTO VOOR: Zoals alle Raw-bestanden komt ook deze foto nogal flets uit de camera. Fotograaf: Marijn Heuts

De bedoeling van deze foto is wel duidelijk, de bast van een dennenboom toonde een veelvoud aan kleurige vlakjes. Die zijn nu echter nog niet goed genoeg zichtbaar.

Schuiven in basispaneel

Stap (1) is het aanpassen van de schuiven in het basis-paneel. De belichting laat ik staan, maar door het zwartpunt en witpunt aan te passen komt er meteen meer pit in het beeld en worden de kleuren voller. Met de schuiven voor schaduwen en hoge lichten corrigeer ik waar nodig, om te voorkomen dat er te donkere en te lichte delen ontstaan die alle aandacht zouden vragen. De witbalans blijft op daglicht staan, omdat die witbalans een mooi contrast laat zien tussen warme en koele tinten.

Aanzetten van contrasten

Stap (2) is het verder aanzetten van de contrasten. Ik begin met een aanpassing van de schuif voor nevel verwijderen. Met een plus 20 creëert deze wat vettere contrasten. Het kan zijn dat je het zwartpunt weer moet aanpassen omdat een flinke aanpassing van ‘nevel verwijderen’ de zwarte delen kan laten dichtlopen. De schuif voor helderheid gaat naar minus 20. Het haalt de scherpe randjes van de details weg, wat past bij de aquarel-look die ik voor ogen heb.

Aanpassen van kleuren

Stap (3) is het aanpassen van de kleuren. Er zitten nu erg veel verschillende kleuren in het beeld, wat ietwat onrustig oogt. Als ik een sausje over de foto kan leggen, trek ik de kleuren dichter naar elkaar toe en krijg ik een meer uitgebalanceerd geheel. Ik begin in het HSL-paneel, waar ik de verzadiging met rust laat en alleen naar de kleurtonen kijk. Uiteindelijk gaat het blauwe kanaal iets richting paars, het rode kanaal iets naar magenta, en het oranje kanaal iets naar rood. Deze geringe aanpassingen zorgen ervoor dat de foto nu meer een oranje-paars contrast laat zien over het hele beeld.

Extra sausje

Stap (4) is een extra sausje over de foto. Een abstracte foto kan meer en zwaardere bewerkingen hebben, omdat je toch al niet weet waar je naar kijkt en hoe dat er in het echt uit zou moeten zien. Ik besluit tot een split-tone effect met koele schaduwen en warme hoge lichten. Dat past wel bij het paars-oranje contrast dat ik in de vorige stap had bereikt. Ik doe dit met een aanpassing van de curve voor het blauwe kanaal. Het punt linksonder gaat naar boven, wat blauw aan de schaduwen toevoegt. Het punt rechtsboven gaat naar beneden, wat geel aan de hoge lichten toevoegt. Eventueel verplaats je het middenpunt om de balans meer richting blauw of geel te laten gaan.

CURVE: Een eenvoudige aanpassing van de curve voor het blauwe kanaal geeft de foto een extra koud-warm verloop van de schaduwen naar de hoge lichten.
CURVE: Een eenvoudige aanpassing van de curve voor het blauwe kanaal geeft de foto een extra koud-warm verloop van de schaduwen naar de hoge lichten. Fotograaf: Marijn Heuts

Een abstract werk als dit is vaak van hoek tot hoek scherp en kent een gelijkmatige helderheid over het beeld. Een vignet is dan ook doorgaans niet nodig. In dit geval bevinden zich langs de randen echter de meest lichtgekleurde schilfers bast. Die trekken iets te veel het oog naar de randen van de foto. Bovendien valt de foto net niet helemaal binnen de scherptediepte, wat met name aan de onderkant tot onscherpte leidt. Die delen kun je aan de aandacht onttrekken door ze iets donkerder te maken. En dus is stap (5) het vignet. In dit geval kan dat prima met een vignet via het effecten-paneel, ik gebruik liever het radiaalfilter omdat ik dan het vignet of exact de juiste plek kan plaatsen en de randen zo zacht kan maken als ik zelf wil. Een flink ovaal met een zeer zacht verloop doet wat het moet doen, en brengt de nadruk wat meer op het kleurrijke en scherpe midden van de foto.

4 reacties

  1. beste Marijn,
    ik houd mij al een tijdje bezig met deze vorm van fotografie. Wat ik altijd lastig vind is hoe ik een bast van een boom ( die rond is) van hoek tot hoek scherp krijg. Mijn vraag is dan wat voor lens en instellingen adviseer je voor dit soort foto’s?

    1. Een ronde boom van hoek tot hoek scherp krijgen ??? Eentje met ronde hoeken dus ???
      Grapje….het is een kwestie van dieptescherpte hé. Dat kun je alleen vergroten door klein te diafragmeren, en dus heb je veel licht nodig. Een andere methode is ‘stacking’, maar hiervoor heb je dus een statief nodig. De techniek vind je uitgebreid op internet in allerlei tutorials.

  2. Hallo Marijn,
    Wat een duidelijke uitleg! Vanmorgen heb ik een foto gemaakt en naar aanleiding van jouw artikel bewerkt.
    Ik vond het heel verrassend om zo bezig te zijn.
    /Users/e.m.h.koppenrade/Desktop/DSC01774.JPG
    /Users/e.m.h.koppenrade/Desktop/DSC01774 2.JPG
    Dank hiervoor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

4 reacties

  1. beste Marijn,
    ik houd mij al een tijdje bezig met deze vorm van fotografie. Wat ik altijd lastig vind is hoe ik een bast van een boom ( die rond is) van hoek tot hoek scherp krijg. Mijn vraag is dan wat voor lens en instellingen adviseer je voor dit soort foto’s?

    1. Een ronde boom van hoek tot hoek scherp krijgen ??? Eentje met ronde hoeken dus ???
      Grapje….het is een kwestie van dieptescherpte hé. Dat kun je alleen vergroten door klein te diafragmeren, en dus heb je veel licht nodig. Een andere methode is ‘stacking’, maar hiervoor heb je dus een statief nodig. De techniek vind je uitgebreid op internet in allerlei tutorials.

  2. Hallo Marijn,
    Wat een duidelijke uitleg! Vanmorgen heb ik een foto gemaakt en naar aanleiding van jouw artikel bewerkt.
    Ik vond het heel verrassend om zo bezig te zijn.
    /Users/e.m.h.koppenrade/Desktop/DSC01774.JPG
    /Users/e.m.h.koppenrade/Desktop/DSC01774 2.JPG
    Dank hiervoor!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: