Menu

Onderdeel van Pixfactory

Voor-en na: landschapsfotografie

In het vorige artikel keken we naar enkele typische bewerkingen die passen bij een wildlife-foto. Dit keer bewerken we in Lightroom een landschapsfoto van RAW tot eindresultaat, opnieuw met slechts enkele aanpassingen.
FOTO NA: Met een paar muisklikken geeft het eindresultaat een veel beter beeld van het sprookjesachtige landschap dat zich voor me ontvouwde tijdens het maken van de foto.
FOTO NA: met een paar muisklikken geeft het eindresultaat een veel beter beeld van het sprookjesachtige landschap dat zich voor me ontvouwde tijdens het maken van de foto. Fotograaf: Marijn Heuts
FOTO VOOR: De foto is aan de lichte kant, maar vooral erg flets wegens het ontbreken van kleur en contrast.
FOTO VOOR: de foto is aan de lichte kant, maar vooral erg flets wegens het ontbreken van kleur en contrast. Fotograaf: Marijn Heuts

Stap 1 is het aanpassen van de basishelderheid en het contrast. De foto is zover mogelijk ‘naar rechts’ belicht voor een zo goed mogelijke kwaliteit. In Lightroom gaat de belichting een half stopje naar beneden. Met een aanpassing van het zwartpunt en witpunt (druk Alt in) krijgt de foto al meteen meer pit, een kleine aanpassing van de contrast-schuif doet de rest. Dat maakt het uitgangspunt al een stuk beter.

Werken met filters in Lightroom

In het veld is al een grijsverloopfilter gebruikt om te zorgen dat zowel lucht als voorgrond binnen het histogram pasten. Toch is de lucht naar mijn zin nog te licht. Zwaarder filteren in het veld zou de boom aan de horizon te donker hebben gemaakt en een te duidelijke filterlijn door het beeld hebben opgeleverd. Stap 2 is dan ook een grijsverloopfilter in Lightroom met een zacht verloop. Mocht de boom er te donker van worden, voeg dan een radiaalfilter over de boom toe en verhoog de belichting op de schaduw-schuif. Of combineer het verloopfilter met een bereikmasker zodat de donkerste tonen worden uitgesloten van de aanpassing. Voor wat meer kleurcontrast in de foto voeg ik aan het grijsverloop ook wat puntjes blauw toe aan de lucht, via een aanpassing van de witbalans. Warme voorgrond, koele lucht, dat werkt altijd!

Stap 3 betreft het toevoegen van een vignet om de nadruk op het middenveld met de varens te leggen. Een regulier vignet zou donkere hoeken in de lucht veroorzaken en dat wil ik niet. Ik voeg daarom vanuit beide hoeken onderin een verloop toe waarin ik de belichting verlaag. De varens in het heidevlak worden er wat donker van en dat counter ik met een tweetal radiaalfilters waarbinnen ik de belichting terugbreng naar het oorspronkelijke niveau.

HSL: In dit kader zie je de aanpassingen die ik deed aan de afzonderlijke kleurkanalen, om zo alleen de kleuren op te poetsen die dat naar mijn idee nodig hadden.
HSL: in dit kader zie je de aanpassingen die ik deed aan de afzonderlijke kleurkanalen, om zo alleen de kleuren op te poetsen die dat naar mijn idee nodig hadden. Fotograaf: Marijn Heuts

Aanzetten van kleuren in het HSL-paneel

Stap 4 is het aanzetten van de kleuren. Ik doe dat niet met de schuif voor verzadiging of levendigheid, omdat ik de blauwtinten in de lucht niet feller wil maken. Ik zou de verzadiging met een verloopfilter kunnen aanpassen, maar behalve de verzadiging wil ik ook kijken of ik sommige kleuren ook qua kleurtoon moet aanpassen. Dat kan niet met een lokale aanpassing en dus zoek ik mijn heil in het HSL-paneel. Daar kan ik per kleurkanaal de verzadiging en de kleurtoon en helderheid aanpassen. Ik verhoog de verzadiging van oranje (dode varens) en magenta (heide). Het groen van de varens vind ik wat fel. De verzadiging gaat iets naar beneden en ik pas de kleurtoon er van aan richting geel. Zo wordt het geheel wat warmer van tint, wat rustiger oogt en een beter contrast met de koele lucht oplevert. Als laatste verhoog ik de helderheid van het gele kanaal om zo de varens iets meer los te laten komen van hun dode ondergrond.

Stap 5 tenslotte is een kleine crop. Ik vond het dorre vlak rechtsonder te groot, wat de compositie een beetje uit balans trok.

2 reacties

  1. Dat zal de server zijn geweest, of de website software die de afbeelding verkleind uploadt en dan weer vergroot wil weergeven. Ik weet het niet, maar zie het ook.

  2. Beste Marijn,
    ik heb de indruk dat er een foutje ingeslopen is bij FOTO NA; per ongeluk de jpg-compressie op 85% gezet of heeft de serversoftware je dit kunstje geflikt (reden waarom ik nooit meer iets gratis naar Vogelbescherming upload)? Zie je de compressie-blokjes overal nu zelf ook?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

2 reacties

  1. Dat zal de server zijn geweest, of de website software die de afbeelding verkleind uploadt en dan weer vergroot wil weergeven. Ik weet het niet, maar zie het ook.

  2. Beste Marijn,
    ik heb de indruk dat er een foutje ingeslopen is bij FOTO NA; per ongeluk de jpg-compressie op 85% gezet of heeft de serversoftware je dit kunstje geflikt (reden waarom ik nooit meer iets gratis naar Vogelbescherming upload)? Zie je de compressie-blokjes overal nu zelf ook?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: