Waarom Marsel van Oosten koos voor de CG2730

In deze persoonlijke review legt natuurfotograaf Marsel van Oosten uit waarom hij koos voor een upgrade naar de CG2730 van EIZO. "De kwaliteit van hun monitoren is echt ongeëvenaard, en de CG2730 houdt die traditie hoog."
Mijn eerste opstelling met de CG2730 in mijn kantoor in Zuid-Afrika. Fotograaf: Marsel van Oosten

Iets meer dan een jaar geleden schreef ik een review over mijn CG247X van EIZO, waarmee ik mijn vertrouwde CG245W had vervangen – toentertijd de eerste zelf-kalibrerende monitor ter wereld. Ik heb kantoren in Nederland en Zuid-Afrika, en het nadeel is dat ik daardoor al mijn apparatuur dubbel nodig heb. In Zuid-Afrika doe ik het grootste deel van mijn nabewerking. Daarom heb ik ervoor gekozen om de CG245W in Nederland te laten en de nieuwe CG247X in Zuid-Afrika te gebruiken. De CG247X heeft een resolutie van ‘maar’ 1920×1200 pixels. Veel mensen vonden het daarom een vreemde keuze, tenslotte lijken veel fotografen het liefste te werken met monitoren van 4K of zelfs 5K. Ik zal mijn gedachtegang toelichten.

De EIZO CG2730 met een foto die ik op Antarctica heb gemaakt met de Nikon Z7. Fotograaf: Marsel van Oosten

Als je twee monitoren hebt van 24 inch, maar ééntje heeft 2K (1920×1200) en de ander 4K (3840×2160), dan heeft de monitor van 4K bijna vier keer zoveel pixels als die van 2K. Het resultaat is dat je beelden er op de 4K-monitor niet alleen gladder uitzien, maar ze lijken ook veel kleiner.

Veel van mijn werk wordt uiteindelijk online gepubliceerd. Het gemiddelde formaat is (op dit moment) zo’n 1600 pixels. Het is eenvoudig om een beeld van 1600 pixels te verwerken op een 2K-monitor. Met een grootte van 100% vult een foto bijna het hele display. Op een monitor van 4K vult diezelfde foto met een weergave van 100% nog niet eens het halve display. Dat maakt subtiele nabewerkingen, bijvoorbeeld scherpte toevoegen, veel moeilijker – want alles is klein. En met een monitor van 5K is de uitdaging natuurlijk nog groter. Ik heb dus heel bewust gekozen voor een 2K-model.

Maar toen bedacht ik me dat ik niet de enige was die een monitor nodig had. Mijn vrouw Daniëlla doet namelijk videowerk. Het nieuwe plan: zij zou de CG247X gebruiken die sowieso al in Zuid-Afrika stond, en ik zou een nieuwe monitor uitzoeken. Ik had nog maar kort met de CG247X gewerkt, maar hij was me ontzettend goed bevallen. Ik dacht er dus over om er nog een te nemen. Toen ik alles op een rijtje zette, realiseerde ik me dat ik maar één ding had gemist bij het werk met de CG247X: een tweede monitor voor mijn Photoshop-tools.

Toen begon ik te denken aan de CG2730 omdat deze een beetje groter is (2560 x 1440 pixels) en een bredere beeldverhouding heeft (16: 9). Vanwege die beeldverhouding worden de extra pixels meestal toegevoegd aan de breedte van de monitor. Een niet-bijgesneden foto heeft een beeldverhouding van 2: 3, dus als je die zo groot mogelijk op die monitor wilt bekijken zonder hem bij te snijden, heb je wat lege ruimte aan de zijkant – perfect voor mijn Photoshop-tools. En zo heb ik uiteindelijk de CG2730 gekozen.

Ontwerp & eigenschappen

Mijn eerste opstelling met de CG2730 in mijn kantoor in Zuid-Afrika. Fotograaf: Marsel van Oosten

Het design van de CG2730 is typisch voor EIZO: No-nonsense, de vorm is er voor de functie. Ik werk met een Mac Pro en een LaCie 6big – niet alleen geweldige apparatuur, maar ook een design statement. De CG2730 heeft geen schreeuwerig design, en dat is goed. Als ik mijn foto’s aan het bewerken ben, wil ik niet worden afgeleid door design. Daarom hou ik ervan dat alles mat zwart is, compleet onopvallend.

De CG2730 heeft elektrostatische schakelaars aan de voorkant van de bezel in plaats van de meer traditionele knoppen. Ze hebben een backlight, dus ik kan de monitor ook bedienen als er minder omgevingslicht is. Ik gebruik de schakelaars in de praktijk niet eens veel, maar ze werken veel prettiger dan de oudere generatie knoppen. Over het algemeen is de bediening eenvoudig, alles is duidelijk. De monitor heeft een soort overzichtsfunctie, de Button Guide, die boven het bedieningspaneel de functie van een knop weergeeft.

De kap van de CG2730 is veel meer dan alleen een gimmick. Hij werkt echt: minder weerspiegeling en helderheid, wat ook beter is voor je ogen. Het is heel eenvoudig om de kap vast en weer los te maken, want ze is magnetisch. De hoeveelheid licht die van boven en opzij op het display valt, wordt veel minder. Mijn advies: gebruiken. Je kan het display op en neer bewegen en ook kantelen, als je bijvoorbeeld de kijkhoek wil wijzigen. Het is belangrijk om tijd te investeren in een ergonomische werkplek. Kies een goede stoel met fatsoenlijke ondersteuning voor je rug, zorg dat je stoelhoogte goed is ingesteld voor je bureau, en stel vervolgens ook je monitor goed in. Online is hier veel informatie over te vinden.

De meeste apparaten kan je direct aan de monitor aansluiten, want er zijn een aantal verschillende poorten voor bijvoorbeeld je computer, laptop of camera. De HDMI-poort is ideaal voor video- en filmproductie. Voor mijn werk gebruik ik DisplayPort, want dat heeft een paar kleine voordelen. Als je meerdere monitoren wilt gebruiken, is DisplayPort ook de juiste keus.
Aan de zijkant van de monitor bevindt zich een ingebouwde USB 3.0-hub met drie connectors. Dat is vooral handig als de USB-poorten van de computer allemaal in gebruik zijn, of als je computer onder je bureau staat. Ik gebruik deze hub zelf best regelmatig.

Het display

Natuurlijk is het display het meest belangrijke onderdeel van de monitor. Het display van de CG2730 is mat, voorzien van een speciale coating die weerspiegelingen tegengaat. Dat is een verschil ten opzichte van vrijwel alle andere displays die je tegenkomt: je TV, telefoon, en laptop hebben waarschijnlijk allemaal glanzende schermen. De reden is simpel: dingen zien er levendiger uit op zo’n display. Maar als je serieuze nabewerkingen wilt doen, wil je niet dat je beelden er levendiger uitzien. Je wil dat ze er precies zo uitzien, zoals ze zijn. Je display moet de kleurverzadiging of het contrast niet versterken, want je wil juist een neutrale, getrouwe weergave hebben. Bovendien zorgen glanzende schermen voor weerspiegelingen, en daar worden je ogen moe van. De combinatie van een mat display met een monitorkap en de flikkervrije weergave bij iedere helderheid, zorgt ervoor dat je schermweergave bijna werkt als een afdruk.

Een van mijn foto’s van een recente reis naar Iran, weergegeven op de CG2730. Fotograaf: Marsel van Oosten

Ik bewerk mijn foto’s graag in een omgeving met niet al te sterk licht. Mijn kantoor lijkt op de foto’s voor dit artikel heel licht, maar ik kan al het daglicht volledig buitenhouden. Veel professionals weten al dat donkere kleurtinten er op een LCD-display vaak vaag of verwassen uitzien. Dat is een probleem, want daardoor verhoog je misschien het contrast in je beelden te veel. De CG2730 heeft een zogeheten True Black-display. Dat levert een betere contrastverhouding (1500:1) en geeft donkere kleurtonen meer diepte, vooral als je de monitor onder een hoek bekijkt.

Verder heeft de CG2730 een 10-bits kleurendisplay, dus je kan gebruik maken van een gigantisch kleurenspectrum: deze monitor kan een miljard kleuren weergeven. Dat is 64 keer meer dan bij de meer gangbare 8-bits displays. Het resultaat is dat het kleurverloop subtieler is, omdat de verschillen tussen naastgelegen kleuren kleiner zijn. Het grotere grijswaardenbereik is net zo belangrijk voor de nabewerking. Met het bereik van de 10-bits monitor zijn er tussen de 6% en 14% meer grijstonen zichtbaar.

Deze monitor is zelfs voorzien van een ingebouwde temperatuursensor, zodat kleurafwijkingen door een wisselende kamertemperatuur worden uitgesloten. De helderheid en kleurtemperatuur zijn dus altijd constant.

Gefotografeerd vanuit een ijsgrot in IJsland. Fotograaf: Marsel van Oosten

Wide gamut

Als je Lightroom of Photoshop gebruikt, of een ander bewerkingsprogramma, kan je vaak kiezen uit verschillende kleurruimtes. Voor fotografen zijn sRGB en Adobe RGB de meest gebruikte kleurruimtes. sRGB is relatief klein, wat betekent dat deze kleurruimte minder kleuren bevat dan bijvoorbeeld Adobe RGB. Daarom wordt sRGB vooral gebruikt voor het internet en voor smartphones en tablets. Voor serieuze nabewerkingen is het beter om Adobe RGB te kiezen: dat dekt ongeveer 30% meer kleurruimte af dan sRGB. Dat betekent meer kleuren en die zijn meestal ook levendiger.

Adobe RGB is ook nog eens de standaard in de industrie voor drukkerijen en uitgevers overal ter wereld, dus het is logisch om hiermee te werken. Maar niet alle monitoren geven alle kleuren weer die in Adobe RGB beschikbaar zijn. Als je op een monitor werkt met een kleinere kleurruimte, kun je niet alle kleuren zien die in je opnamen zitten en je kunt ze dus ook niet correct bewerken.

De foto waarmee ik ben verkozen tot Wildlife Photographer of the Year, is bewerkt op de CG2730 van EIZO. Fotograaf: Marsel van Oosten

De CG2730 heeft een wide gamut-paneel met brede kleurruimte, dat 99% van de Adobe RGB-kleurruimte kan reproduceren. Als je foto’s vanuit RAW omzet naar Adobe RGB, geeft de monitor ze dus correct weer. Dit is vooral van belang als je foto’s hebt met verzadigde blauw- of groentinten, zoals de twee foto’s hierboven. Op de CG2730 zie je die kleurtonen, maar op een monitor met een kleinere kleurruimte, zoals sRGB, komen ze helemaal niet naar voren.

Omdat een weergave op het matte display van de CG2730 met zijn grote kleurruimte er al uitziet alsof het gedrukt is, wordt het heel eenvoudig om foto’s voor te bereiden voor druk. Wat ik op mijn scherm zie, is precies wat ik te zien krijg als ik de foto afdruk op papier. Ik hoef dus geen tijd te verspillen aan eindeloze correctierondes.

Kalibratie

EIZO ColorNavigator. Fotograaf: Marsel van Oosten

Als gasten op één van mijn fotoreizen erover klagen dat ze geen consistente resultaten krijgen als ze hun werk afdrukken, ligt dat vrijwel altijd aan hetzelfde probleem: hun monitor is niet goed gekalibreerd. Als je zeker wil weten dat je print er precies zo uitziet als het beeld dat je op je display ziet, moet je eerst je monitor kalibreren.

Bij de meeste monitoren moet je hiervoor een extern kalibratieapparaat kopen, vaak niet van hetzelfde merk als de monitor. Het kan lastig en frustrerend zijn om die apparaten aan te sluiten en ermee te werken – daar ben ik zelf ook al veel tijd mee kwijtgeraakt. EIZO was het allereerste bedrijf dat hoogwaardige monitoren aanbood met geïntegreerde kalibratiesensoren. Ook de CG2730 heeft er één. De sensor zelf is klein en zit verborgen in de bezel aan de bovenkant van het display. Je ziet hem pas als je de kalibratie start.

Het enige dat je hiervoor nodig hebt, is de ColorNavigator-software van EIZO. Zelfs met heel weinig technische ervaring lukt het hiermee om de monitor in een paar stappen te kalibreren. Als je al wat meer ervaring hebt, kan je ook zelf het witpunt, de gammawaarde, de helderheid en de kleurtooncurve instellen. Hoe dan ook: de kalibratie werkt volledig automatisch op basis van fabrieksinstellingen en is uniek wat betreft nauwkeurigheid en snelheid. Zoals je hierboven ziet, heb ik een helderheidsniveau geselecteerd van 100 cd/m2 met een witpunt van 6500 K en een gammawaarde van 2,20. Dat zijn mijn eigen voorkeursinstellingen, maar natuurlijk kan je ook een iets warmer of kouder witpunt instellen. De helderheidsinstelling hangt af van je werkomgeving: als je een heel licht kantoor hebt, moet je monitor helderder zijn, en andersom.
Met de ColorNavigator-software in het menu op het scherm kan je ook instellen hoe laat de kalibratie moet worden uitgevoerd. Vervolgens kalibreert de monitor zichzelf dan volledig automatisch. Dat betekent dat je de kalibratie bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze of ’s nachts uit kan voeren. De computer hoeft hiervoor niet eens aan te staan. Nog een handigheidje: de kleur van het ColorNavigator-icoontje kan veranderen. Als je monitor gekalibreerd is, is dit blauw, maar als er kalibratie nodig is, wordt het rood.

Conclusie

De afgelopen acht jaar heb ik met EIZO-monitoren van 1920 x 1200 pixels gewerkt, wat ik aan het begin van deze recensie heb toegelicht. Ik vind de CG245W en CG247X nog steeds geweldig, maar ik moet toegeven dat de CG2730 voor mij nog beter is: het is de perfecte keus. Met 2560 x 1440 pixels worden mijn foto’s tijdens de bewerking groot weergegeven op mijn display, ook als het gaat om afbeeldingen voor het internet die maar 1600 pixels breed zijn. De beeldverhouding van 16:9 is ideaal, want ik kan mijn werkruimte in Photoshop opvullen en toch houd ik nog ruimte over voor mijn tools en paletten. Het design is compacter en wat gelikter dan de CG247X, maar de prestaties zijn net zo goed. Ik gebruik mijn MacBook Pro nooit voor fotobewerkingen, en dat komt door EIZO. De kwaliteit van hun monitoren is echt ongeëvenaard, en de CG2730 houdt die traditie hoog.

EIZO-monitoren zijn niet goedkoop, maar je krijgt simpelweg waar voor je geld. En als je net als ik kiest voor een monitor met 2K of 3K als resolutie, ben je misschien zelfs iets minder kwijt als je het vergelijkt met de investering voor een monitor van 4K of 5K.

Het grootste voordeel van de ColorEdge-reeks is de geïntegreerde kalibratiesensor in combinatie met de intuïtieve ColorNavigator-software. Ik heb in het verleden met externe kalibratieapparatuur gewerkt en dat was vaak een frustrerende ervaring: inconsistente resultaten en intense hoofdpijn. Het kalibratieproces van de CG2730 is daarentegen eenvoudig en de resultaten zijn compleet betrouwbaar. Uiteindelijk is dat waar het om draait: ik moet op mijn monitor kunnen vertrouwen. Er kan veel tijd in de nabewerking gaan zitten, en als je monitor ook maar een beetje afwijkt, kan je weer opnieuw beginnen. De CG2730 levert kwaliteit waar je op kan bouwen.

En EIZO biedt een uitstekende garantie: 5 jaar fabrieksgarantie op alle onderdelen, inclusief het LCD-display, en een garantie voor de kleuren en helderheid en kleurtemperatuur voor maximaal 10.000 bedrijfsuren, bij een maximale helderheid van 120 cd/m2 en kleurtemperatuur tussen de 5000 en 6500 K. Als je je monitor 5 dagen per week 8 uur per dag gebruikt, dus 40 uur per week x 50 weken, kom je op 2000 gebruiksuren. In bijna alle gevallen zul je de 10.000 gebruiksuren binnen 5 jaar niet halen.
Een absolute aanbeveling.

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: