Wie is Walter Soestbergen?
Aquariumfotografie
Na zijn schooltijd verwaterde de natuurbeleving enigszins en ging hij aan het werk in de ICT. Rond 1996 begon hij met aquariumfotografie tot de natuurfotografie zo rond 2006 een steeds grotere plaats in begon te nemen. Zoals Walter zelf zegt: “De natuur geeft mij rust en ontspanning naast mijn drukke baan en met de fotografie leg ik vast wat ik mooi vind.”
Degelijke huisjes
Toen ik zelf ooit mijn eerste pasjes op natuurfotografiegebied zette, was Walter -in ieder geval door mijn beginners-ogen- al aardig gesetteld. Zijn foto’s stonden als mooie, degelijke huisjes. Altijd goed (be)licht, altijd een prima achtergrond, altijd genadeloos scherp, altijd een vlekkeloze compositie. Van die foto’s die zeker bij beginnende fotografen twee gedachten oproepen: 1. Wow! En 2. Hoe dan? Want mijn vogels zaten altijd te ver weg. Mijn vogels kozen het verkeerde takje. En mijn vogels kwamen alleen tevoorschijn in genadeloos hard licht. Hoe flikte Walter dat toch…?
Gaandeweg mijn fotografiecarrière leerde ik dat er bepaalde zaken zijn die het maken van dit soort beelden vergemakkelijken. Zoals een langere lens. Wellicht een hut. Maar bovenal leerde ik dat dit soort fotografie iets belangrijkers vereist; kennis van het onderwerp. Gedegen voorbereiding. Een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen. Want uiteraard is het een kwestie van op de juiste plaats op het juiste moment zijn, maar het vergt ook veel moeite en inzet. En dat kun je aan Walter wel overlaten. Ik ken weinig mensen die, jaar in jaar uit, zo consequent zulke tot in de puntjes verzorgde beelden leveren. Inmiddels heb ik mijn eigen paadje in de fotografie gevonden en dit soort fijne beelden laat ik graag aan Walter over, want die kan dat als geen ander!
Apparatuur
Ik fotografeer met Canon apparatuur en een Sigma macro lens. Is apparatuur belangrijk? Ik denk het niet, het is belangrijker wat je er mee doet. De fotograaf moet er uit halen wat erin zit. Ik geloof er niet in, dat omdat ik met camera of lens X of Y fotografeer, mij dit betere foto’s geeft. Dit zijn maar hulpmiddelen, de fotograaf ziet en legt vast.
Portfolio
“Wat ik zo mooi vind aan natuurfotografie, is dat je anderen kan laten zien wat er allemaal te zien is in de natuur; het is leuk dat anderen je foto’s ook mooi vinden en op deze wijze onderwerpen zien waarvan zij niet wisten dat die ook hier rondvliegen of -kruipen.”
“Op de vraag hoe je je eigen stijl zou typeren: “Dat is een moeilijke vraag. Heb ik wel een stijl? Ik denk zelf van niet, hoewel ik anderen wel eens hoor zeggen dat toen ze de foto zagen zij direct wisten dat het een foto van mij moest zijn. Ik vind mijzelf wel een registratiefotograaf, daar blijf ik steeds op terugkomen. Ik vind dat creatieve prachtig bij anderen en doe dat soms ook wel eens, maar een vrij zittend vogeltje of macro-onderwerp vind ik prachtig, nog steeds.”
“Ik ben begonnen met een analoge camera en zodra het digitale tijdperk aanbrak ben ik daar eigenlijk meteen ingestapt, via een Olympus met wat zoom, en een Panasonic fz20 naar mijn huidige Canon. Mijn fotografie beslaat voornamelijk twee onderwerpen: vogels en macro. Op zoek naar vrij zittende vogels, of zittend op een mooie plek. Daar gaat gewoon veel tijd in zitten. Vele kilometers zijn er afgereden. Dat doe ik sinds we fotograferen vanuit onze schuilhutten niet meer en laten we de vogels naar ons toekomen. De foto hoeft ook niet meer gemaakt te worden. Het is al genieten van wat je allemaal ziet, ongeacht of je het vastlegt. “
“Toen ik mijn eerste macrolens had gekocht, wilde ik deze direct weer doorverkopen. Op de grond liggen en gestoken worden was niks voor mij. De aspirant koper zei, probeer hem nog een paar dagen en dan hoor ik het wel. Dat is geheel bijgedraaid en doe ik bijna niet anders meer. Wat in de jaren is veranderd is het kijken hoe je iets vastlegt, daar waar in het begin er nogal wat storende elementen mee werden gefotografeerd leer je dit snel af. Foto’s waar ik meer dan enkele minuten aan moet sleutelen om deze te krijgen zoals ik wil gaan de prullenbak in bij mij.”
“De foto’s met een havik erop zijn foto’s waar ik in het bijzonder iets mee heb. Het is zo geweldig om zo’n machtige vogel op nog geen 10 meter te mogen aanschouwen en te fotograferen. In eerste instantie durf je geen foto te maken omdat je bang ben dat ie wegvliegt. Maar als blijkt dat ie zich niks aantrekt van de klikkende sluiter is het genieten van je uitzicht en de foto’s maken. Het wordt iets minder als een havik blijft zitten en pas wegvliegt als het schemer / donker wordt en je al 4 uur van de havik heb mogen genieten (luxe probleem!). Maar de ijsvogel, appelvink, kruisbek en ook de (vuur)goudhaan spreken me erg aan. We hebben in Nederland erg veel mooie soorten rondvliegen.”
“Wat ik nog graag zou fotograferen? Ik ben weg van walvissen en helemaal van orka’s en heb ook wel wat ideeën hoe ze vast te leggen. Ik ben alleen bang dat dat niet met een weekje is geregeld. Ik blijf er voorlopig nog maar over dromen. Als er een zeldzaamheid in Nederland opduikt wil ik er best heen, maar pas als de grote horde is geweest, en ach, als de vogel is gevlogen is het jammer. Ik ben niet zo’n soortenjager.
Ook zou ik wel wat meer met landschapfotografie willen doen. Het lukt me alleen op de een of andere manier vaak niet om landschappen vast te leggen zoals ik dat in mijn hoofd had. Heel soms lukt dat wel en dat is dan ook de reden om het toch steeds opnieuw te proberen.”
Tips van Walter:
- Bedenk wat je wilt en verdiep je in je onderwerp, en denk als je onderwerp ;-). Probeer deze een stapje voor te zijn. Iedereen heeft er zijn zo zijn eigen ideeën over. Bij Macro ga ik meestal zelf de avond ervoor even kijken hoe het erbij staat en waar de vlinders / libellen bijvoorbeeld zitten zodat ik de volgende ochtend weet waar ik moet zoeken. Heel vaak gaat dit niet, maar als het dichtbij is zeker doen. Heel veel fotograferen is er ook zo een. Door het veel te doen leer je (zelf) ook heel veel, je wordt steeds kritischer op je eigen werk.
- En het allerbelangrijkste, geniet van wat je ziet en doet. De foto is een mooie herinnering, maar het mooiste is toch de beleving van het moment zelf.”
2 reacties
Stijl: Rembrandt kleuren, dus harmonische kleuren.
Walter in vier woorden: aardig mens, begaafd fotograaf.
Mooie reportage ook.