HOME < PRAKTIJK < TIPS
Tips

Wanneer gebruik je een scherpstelslede bij macrofotografie?

Juffer bij extreme macrofotografie
Met behulp van een scherpstelslede kan heel precies bepaald worden waar de scherpte in de ogen van deze net uitgeslopen juffer moet komen te liggen. Fotograaf: Paulien Bunskoek

Bij het gebruik van een extreme macrolens met 1-5 x vergroting is de scherptediepte zeker bij verdere vergroting minimaal. Het is daarom belangrijk nauwkeurig te kunnen bepalen waarop je wilt scherpstellen. Bij een gewone macrolens kies je bijvoorbeeld bij een insect al gauw voor de ogen. Bij een verdere vergroting gaat dat om slechts een deel van de ogen met stapjes van hooguit tienden van millimeters. Bij dit type lenzen kun je alleen handmatig scherpstellen.

Scherpstelslede als hulpmiddel

Omdat bij een extreme macrolens de scherpstelring ook de vergroting bepaalt, doe je het scherpstellen voornamelijk door de camera met lens naar voren en naar achteren te verplaatsen. Uit de hand is dit lastig, maar met een scherpstelslede gaat dit heel makkelijk en nauwkeurig. Het fine-tunen kan wel met de scherpstelring. Bij een dubbele scherpstelslede kan je de opstelling tevens van links naar rechts bewegen en dat is ook heel prettig. Je hoeft dan niet de hele tijd je statief te verplaatsen. Ondanks het extra gewicht in je tas heeft de scherpstelslede bij extreme macrofotografie beslist toegevoegde waarde. Bij focus stacking is deze zelfs vrijwel onmisbaar.

Vind je het leuk meer te lezen over extreme macrofotografie, lees dan ook eens mijn tutorials hierover:

Deel dit artikel

0