Aan het eind van 2023 komt er daarom een nieuwe versie van Photoshop beschikbaar met een stevige dosis AI-functionaliteit. Overigens is AI niks nieuws binnen Photoshop: ‘vullen met inhoud behouden’ of ‘luchtvervanging’ werkten natuurlijk al deels op basis van de nodige intelligentie. Toch gaat de nieuwe software straks een stuk verder.
Generatief vullen
Zodra je in de nieuwe versie -nu nog louter beschikbaar in beta-versie- een selectie maakt, verschijnt in de grijze balk (die onlangs reeds werd toegevoegd met de laatste update) een nieuwe mogelijkheid: ‘generatief vullen’. Hier kun je door het invoeren van een tekst aangeven wat je veranderd wil hebben. Dit zal voorlopig alleen in het Engels kunnen. Adobe put voor Firefly namelijk uit zijn eigen Adobe Stock en die is nu eenmaal beter uitgewerkt in het Engels.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de prompt van Midjourney is het hier (nog) niet de bedoeling hele lappen tekst in te voeren. Om het voor Photoshop duidelijk te houden, dien je korte, duidelijke begrippen in te toetsen. Wil je meerdere, forse aanpassingen, dan doe je er verstandig aan dit stapje voor stapje te doen. Voor ieder ingevoerd commando krijg je 3 alternatieven voorgeschoteld. Bevallen ze geen van allen, dan druk je nogmaals op ‘genereren’ of verander je het commando iets.




Photoshop biedt je met de combinatie van tools eindeloos veel mogelijkheden. Met 1 druk op de knop selecteer je je onderwerp of verwijder je een achtergrond. Maak je vervolgens een selectie van de gehele achtergrond, dan kun je die weer naar wens laten vullen met iets nieuws.



Afbeeldingen uitbreiden
Dit is echter nog niet alles. Photoshop kan ook compleet nieuwe content verzinnen buiten de kaders van je foto. Stel dat je onderwerp net wat te dicht op het randje van de foto staat, of dat je geen 3:2 verhouding wenst, maar een 16:9, waarbij je in dat laatste geval geen crop kunt maken omdat je dan essentiële inhoud gaat missen.
Door middel van de croptool maak je de afbeelding groter op de plek die je wenst (kan uiteraard ook via het aanpassen van de ‘canvasgrootte’). Je maakt nu een selectie van het lege deel. Je vult nu niks in bij ‘generatief vullen’, maar drukt meteen op ‘genereren’. Ook nu krijg je weer 3 varianten waaruit je kunt kiezen.


Eerste indruk
De ontwikkelingen zijn zeer veel belovend. Uiteraard is dit de beta-versie en zullen er door Adobe nog de nodige verbeteringen worden doorgevoerd alvorens de officiële release daar is. Het is goed te bedenken dat het hulptoools zijn. Wat je er mee doet, is uiteindelijk aan jou. Een goede foto maak je nog altijd het best in het veld.
Tijdens deze test waren de resultaten veelbelovend, maar ook wel wisselend in kwaliteit. Het verzinnen van nieuwe content rond de vos was geen enkel probleem. Het valt nauwelijks te zien wat oud en wat nieuw is. Het wordt anders bij zeer gedetailleerde opnames in zeer hoge resoluties. Waar exact de resolutiegrens ligt, zal nog moeten blijken. Over resolutie gesproken: de donkere klif is niet helemaal scherp. Prima, want de focus ligt natuurlijk op de stormvogel. Het vuurtorentje is dan weer veel scherper…



Het asfaltweggetje ligt er ook niet zo strak bij. Van de andere kant, probeer dit zelf maar eens beter voor elkaar te krijgen. De witte belijning loopt bijvoorbeeld keurig weg, waarbij er ook de nodige vegetatie voor de rechter lijn zit. De toegevoegde rode auto klopt qua kijkhoek perfect.


24 reacties
Mooi die nieuwe technologie maar ik vraag me af waar dit gaat eindigen. Deze nieuwe technologie voed het verlangen om terug te gaan naar de analoge fotografie waar je achteraf maar beperkte invloed kan uitoefenen op het vastgelegde resultaat in de donkere kamer. Fotografie is schrijven met licht. Met deze nieuwe technologie heb je geen fototoestel meer nodig. Je maakt het beeld wat je in je hoofd hebt met een computer. Op zich niks mee maar voor mij heeft dat nog maar weinig te maken met fotografie.
Met bovenstaande bewerkingen is in aanleg niets mis. Maar ik vind wel dat je dergelijke toevoegingen moet vermelden bij een foto. Daarom vraag ik mij soms af of iemand een goede fotograaf is of zeer handig is met fotobewerken. Van een slechte foto maak je veelal geen goede foto met fotobewerken. Waar ik naar toe wil is dat sommige fotografen het moment vastleggen, geduldig wachten tot ze die ene opname kunnen maken. Een ander gaat achter de pc zitten en plakt er een mooie lucht achter of voegt elementen toe. Niets mis mee, maar de toegevoegde waarde van fotobewerken moet wel in verhouding staan tot de oorspronkelijke foto. Niets moet, dat geef ik toe, maar het maakt voor mij wel een groot verschil of een fotograaf geduldig heeft gewacht om de ultieme foto te maken of dat een fotograaf dat met een paar klikken op zijn pc heeft bereikt. Ik heb niet gelijk, het is een opvatting.
Ik ben het helemaal met je eens. Het nadeel is dat werkelijkheid en nabewerking steeds lastiger van elkaar te onderscheiden worden, waarbij het nabewerking niet langer het domein is van superspecialisten.
Het is maar wat je mooi vind …van mij mag iedereen het doen maar ik doe er echt niet aan mee ik besteed mijn tijd liever in de natuur dan achter de pc ..