Menu

Onderdeel van Pixfactory

Wat brengt AI in Photoshop?

Met de snelle opmars van AI in de vorm van generatieve beelden, kan Adobe natuurlijk niet achterblijven. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan Firefly. Firefly moet een enorme gamechanger gaan worden hoe wij met beeld, beeldbewerking en vormgeving omgaan. Nu al zijn verschillende tools van Firefly in beta online te testen, onder andere het maken van afbeeldingen op basis van een prompt (geschreven tekst). Adobe wil Firefly echter ook implementeren in de bestaande software, zoals Photoshop en Indesign.
Met behulp van AI is het eenvoudig om met een simpel commando details toe te voegen aan de originele foto.
Met behulp van AI is het eenvoudig om met een simpel commando details toe te voegen aan de originele foto. Fotograaf: Bob Luijks

Aan het eind van 2023 komt er daarom een nieuwe versie van Photoshop beschikbaar met een stevige dosis AI-functionaliteit. Overigens is AI niks nieuws binnen Photoshop: ‘vullen met inhoud behouden’ of ‘luchtvervanging’ werkten natuurlijk al deels op basis van de nodige intelligentie. Toch gaat de nieuwe software straks een stuk verder.

Generatief vullen

Zodra je in de nieuwe versie -nu nog louter beschikbaar in beta-versie- een selectie maakt, verschijnt in de grijze balk (die onlangs reeds werd toegevoegd met de laatste update) een nieuwe mogelijkheid: ‘generatief vullen’. Hier kun je door het invoeren van een tekst aangeven wat je veranderd wil hebben. Dit zal voorlopig alleen in het Engels kunnen. Adobe put voor Firefly namelijk uit zijn eigen Adobe Stock en die is nu eenmaal beter uitgewerkt in het Engels.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de prompt van Midjourney is het hier (nog) niet de bedoeling hele lappen tekst in te voeren. Om het voor Photoshop duidelijk te houden, dien je korte, duidelijke begrippen in te toetsen. Wil je meerdere, forse aanpassingen, dan doe je er verstandig aan dit stapje voor stapje te doen. Voor ieder ingevoerd commando krijg je 3 alternatieven voorgeschoteld. Bevallen ze geen van allen, dan druk je nogmaals op ‘genereren’ of verander je het commando iets.

De originele foto: een zandweg onder fraaie omstandigheden.
De originele foto: een zandweg onder fraaie omstandigheden. Fotograaf: Bob Luijks
Stap 1 is een grove selectie maken van de zandweg maken en vervolgens met behulp van het commando er een asfaltweg van maken. In stap 2 voeg ik daar een ‘classic red car’ aan toe.
Stap 1 is een grove selectie maken van de zandweg maken en vervolgens met behulp van het commando er een asfaltweg van maken. In stap 2 voeg ik daar een ‘classic red car’ aan toe. Fotograaf: Bob Luijks
Alle acties in Photoshop resulteren in nieuwe lagen met laagmaskers, die je dus nog naar wens kunt aanpassen.
Alle acties in Photoshop resulteren in nieuwe lagen met laagmaskers, die je dus nog naar wens kunt aanpassen. Fotograaf: Bob Luijks
Bevallen de eiken niet, dan kun je ze ook met 1 druk op de knop vervangen door (in dit geval) wilgen.
Bevallen de eiken niet, dan kun je ze ook met 1 druk op de knop vervangen door (in dit geval) wilgen. Fotograaf: Bob Luijks

Photoshop biedt je met de combinatie van tools eindeloos veel mogelijkheden. Met 1 druk op de knop selecteer je je onderwerp of verwijder je een achtergrond. Maak je vervolgens een selectie van de gehele achtergrond, dan kun je die weer naar wens laten vullen met iets nieuws.

Originele foto van een stormvogel tegen een grauwe lucht.
Originele foto van een stormvogel tegen een grauwe lucht. Fotograaf: Bob Luijks
Met slechts een paar klikken verander je de achtergrond in donkere kliffen.
Met slechts een paar klikken verander je de achtergrond in donkere kliffen. Fotograaf: Bob Luijks
Om de foto nog wat meer inhoud en drama te geven, plaats ik ook nog een donker vuurtorentje op de klif.
Om de foto nog wat meer inhoud en drama te geven, plaats ik ook nog een donker vuurtorentje op de klif. Fotograaf: Bob Luijks

Afbeeldingen uitbreiden

Dit is echter nog niet alles. Photoshop kan ook compleet nieuwe content verzinnen buiten de kaders van je foto. Stel dat je onderwerp net wat te dicht op het randje van de foto staat, of dat je geen 3:2 verhouding wenst, maar een 16:9, waarbij je in dat laatste geval geen crop kunt maken omdat je dan essentiële inhoud gaat missen.

Door middel van de croptool maak je de afbeelding groter op de plek die je wenst (kan uiteraard ook via het aanpassen van de ‘canvasgrootte’). Je maakt nu een selectie van het lege deel. Je vult nu niks in bij ‘generatief vullen’, maar drukt meteen op ‘genereren’. Ook nu krijg je weer 3 varianten waaruit je kunt kiezen.

Een vossenwelp in 3:2. Als ik deze door middel van een crop wil aanpassen naar 16:9, verlies ik een groot deel van de lucht en wordt de plant onhandig aangesneden.
Een vossenwelp in 3:2. Als ik deze door middel van een crop wil aanpassen naar 16:9, verlies ik een groot deel van de lucht en wordt de plant onhandig aangesneden. Fotograaf: Bob Luijks
Buiten het kader van de originele foto heeft Photoshop nieuwe inhoud toegevoegd. Een foto in 16:9 zonder concessies.
Buiten het kader van de originele foto heeft Photoshop nieuwe inhoud toegevoegd. Een foto in 16:9 zonder concessies. Fotograaf: Bob Luijks

Eerste indruk

De ontwikkelingen zijn zeer veel belovend. Uiteraard is dit de beta-versie en zullen er door Adobe nog de nodige verbeteringen worden doorgevoerd alvorens de officiële release daar is. Het is goed te bedenken dat het hulptoools zijn. Wat je er mee doet, is uiteindelijk aan jou. Een goede foto maak je nog altijd het best in het veld.

Tijdens deze test waren de resultaten veelbelovend, maar ook wel wisselend in kwaliteit. Het verzinnen van nieuwe content rond de vos was geen enkel probleem. Het valt nauwelijks te zien wat oud en wat nieuw is. Het wordt anders bij zeer gedetailleerde opnames in zeer hoge resoluties. Waar exact de resolutiegrens ligt, zal nog moeten blijken. Over resolutie gesproken: de donkere klif is niet helemaal scherp. Prima, want de focus ligt natuurlijk op de stormvogel. Het vuurtorentje is dan weer veel scherper…

Een veld met boterbloemen in de originele 4:3 verhouding (gemaakt met een middenformaatcamera).
Een veld met boterbloemen in de originele 4:3 verhouding (gemaakt met een middenformaatcamera). Fotograaf: Bob Luijks
Verhouding van 16:9, waarbij aan de zijkanten door Photoshop inhoud is toegevoegd. Op het eerste gezicht ziet het er waanzinnig uit.
Verhouding van 16:9, waarbij aan de zijkanten door Photoshop inhoud is toegevoegd. Op het eerste gezicht ziet het er waanzinnig uit. Fotograaf: Bob Luijks
In detail ziet het er toch iets minder goed uit: rechts het originele deel, links de toegevoegde vegetatie die dus minder gedetailleerd is.
In detail ziet het er toch iets minder goed uit: rechts het originele deel, links de toegevoegde vegetatie die dus minder gedetailleerd is. Fotograaf: Bob Luijks

Het asfaltweggetje ligt er ook niet zo strak bij. Van de andere kant, probeer dit zelf maar eens beter voor elkaar te krijgen. De witte belijning loopt bijvoorbeeld keurig weg, waarbij er ook de nodige vegetatie voor de rechter lijn zit. De toegevoegde rode auto klopt qua kijkhoek perfect.

De originele foto van een mooie mistige ochtend.
De originele foto van een mooie mistige ochtend. Fotograaf: Bob Luijks
Niet met de ‘oude’ optie ‘lucht vervangen’, maar met een simpel commando is er een donkere stormlucht toegevoegd. Achtereenvolgens zijn er in het landschap nog 2 ruïnes toegevoegd. Let op hoe fantastisch de lichtrichting klopt, maar ook het vervagen van de verzadiging van de ruïne in de verte. Beide ruïnes sluiten naadloos en gedetailleerd aan op hun omgeving.
Niet met de ‘oude’ optie ‘lucht vervangen’, maar met een simpel commando is er een donkere stormlucht toegevoegd. Achtereenvolgens zijn er in het landschap nog 2 ruïnes toegevoegd. Let op hoe fantastisch de lichtrichting klopt, maar ook het vervagen van de verzadiging van de ruïne in de verte. Beide ruïnes sluiten naadloos en gedetailleerd aan op hun omgeving. Fotograaf: Bob Luijks

24 reacties

  1. Mooi die nieuwe technologie maar ik vraag me af waar dit gaat eindigen. Deze nieuwe technologie voed het verlangen om terug te gaan naar de analoge fotografie waar je achteraf maar beperkte invloed kan uitoefenen op het vastgelegde resultaat in de donkere kamer. Fotografie is schrijven met licht. Met deze nieuwe technologie heb je geen fototoestel meer nodig. Je maakt het beeld wat je in je hoofd hebt met een computer. Op zich niks mee maar voor mij heeft dat nog maar weinig te maken met fotografie.

  2. Met bovenstaande bewerkingen is in aanleg niets mis. Maar ik vind wel dat je dergelijke toevoegingen moet vermelden bij een foto. Daarom vraag ik mij soms af of iemand een goede fotograaf is of zeer handig is met fotobewerken. Van een slechte foto maak je veelal geen goede foto met fotobewerken. Waar ik naar toe wil is dat sommige fotografen het moment vastleggen, geduldig wachten tot ze die ene opname kunnen maken. Een ander gaat achter de pc zitten en plakt er een mooie lucht achter of voegt elementen toe. Niets mis mee, maar de toegevoegde waarde van fotobewerken moet wel in verhouding staan tot de oorspronkelijke foto. Niets moet, dat geef ik toe, maar het maakt voor mij wel een groot verschil of een fotograaf geduldig heeft gewacht om de ultieme foto te maken of dat een fotograaf dat met een paar klikken op zijn pc heeft bereikt. Ik heb niet gelijk, het is een opvatting.

    1. Ik ben het helemaal met je eens. Het nadeel is dat werkelijkheid en nabewerking steeds lastiger van elkaar te onderscheiden worden, waarbij het nabewerking niet langer het domein is van superspecialisten.

  3. Het is maar wat je mooi vind …van mij mag iedereen het doen maar ik doe er echt niet aan mee ik besteed mijn tijd liever in de natuur dan achter de pc ..

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

24 reacties

  1. Mooi die nieuwe technologie maar ik vraag me af waar dit gaat eindigen. Deze nieuwe technologie voed het verlangen om terug te gaan naar de analoge fotografie waar je achteraf maar beperkte invloed kan uitoefenen op het vastgelegde resultaat in de donkere kamer. Fotografie is schrijven met licht. Met deze nieuwe technologie heb je geen fototoestel meer nodig. Je maakt het beeld wat je in je hoofd hebt met een computer. Op zich niks mee maar voor mij heeft dat nog maar weinig te maken met fotografie.

  2. Met bovenstaande bewerkingen is in aanleg niets mis. Maar ik vind wel dat je dergelijke toevoegingen moet vermelden bij een foto. Daarom vraag ik mij soms af of iemand een goede fotograaf is of zeer handig is met fotobewerken. Van een slechte foto maak je veelal geen goede foto met fotobewerken. Waar ik naar toe wil is dat sommige fotografen het moment vastleggen, geduldig wachten tot ze die ene opname kunnen maken. Een ander gaat achter de pc zitten en plakt er een mooie lucht achter of voegt elementen toe. Niets mis mee, maar de toegevoegde waarde van fotobewerken moet wel in verhouding staan tot de oorspronkelijke foto. Niets moet, dat geef ik toe, maar het maakt voor mij wel een groot verschil of een fotograaf geduldig heeft gewacht om de ultieme foto te maken of dat een fotograaf dat met een paar klikken op zijn pc heeft bereikt. Ik heb niet gelijk, het is een opvatting.

    1. Ik ben het helemaal met je eens. Het nadeel is dat werkelijkheid en nabewerking steeds lastiger van elkaar te onderscheiden worden, waarbij het nabewerking niet langer het domein is van superspecialisten.

  3. Het is maar wat je mooi vind …van mij mag iedereen het doen maar ik doe er echt niet aan mee ik besteed mijn tijd liever in de natuur dan achter de pc ..

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: