Menu

Onderdeel van Pixfactory

Wat is de cropfactor?

De meeste digitale spiegelreflexcamera’s (DSLR’s) hebben een zogenaamde cropfactor. Dit betekent dat de sensor in feite een kleinere uitsnede (crop) maakt van het beeld dat de lens produceert. Dat komt doordat de sensor kleiner is dan het zogenaamde kleinbeeldformaat waar spiegelreflexcamera’s en de bijbehorende lenzen lang geleden voor zijn ontworpen. Hoe kleiner de sensor, hoe groter de cropfactor.
cropfactor
Dankzij de cropfactor komen de kraanvogels in de vlucht toch goed in de zoeker. Fotograaf: Ron Poot

Een grotere cropfactor is een zegen voor de vogelfotograaf: het beeld van de vogel op de sensor wordt relatief groter, dus je telelens wordt gratis ‘verlengd’, vaak met een factor 1,5 of 1,6. Hierdoor geeft een 300 mm-lens dezelfde vergroting als een 450 mm- of 480 mm-lens op kleinbeeldformaat. Als beginnende fotograaf kun je je misschien geen dure lange lens veroorloven. Een cropfactor van 1,5 of 1,6 x zorgt er dan voor dat je met een relatief korte telelens de vogels toch behoorlijk dichtbij kunt halen. Bijkomend voordeeltje van een camera met cropfactor is dat je minder last zult hebben van vignettering, want ook deze wordt weggesneden. Voor een hobbyfotograaf zal de balans daarom snel doorslaan naar de aanschaf van een camera met cropfactor. Omdat de beeldkwaliteit van grotere (full frame) sensoren beter is, zal de fotograaf die ook onder moeilijke lichtomstandigheden kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal wil produceren, kiezen voor een camera met een beperkte of geen cropfactor.

Berekeningen cropfactor en lijst van sensoren met cropfactor: Wikipedia

 

Camera’s met cropfactor hebben niet meer
telebereik, maar maken een kleinere uitsnede
uit het lensbeeld. Fotograaf: Daan Schoonhoven

cover vogelfotografie praktijkboek
Bron: Daan Schoonhoven en Peter Wijn in Praktijkboek Vogelfotografie; Hoofdstuk 1 “Apparatuur en techniek”.

2 reacties

  1. Wat nu eigenlijk beweert wordt is dat een 300 mm lens op een camera met een kleine sensor een andere vergrotingsfactor heeft dan dezelfde lens op een ff camera. Als je met één en dezelfde lens een object van een bepaalde grootte, op dezelfde afstand met een ff of crop camera fotografeert zal dat object precies even groot op beide sensoren staan, pas als je die foto’s gaat projecteren op een scherm, dat zal gewoonlijk in beide gevallen op hetzelfde beeldformaat gebeuren, ontstaat er een visueel verschil waardoor het lijkt alsof er met een grotere brandpuntsafstand is gefotografeerd. In de praktijk komt het er meestal op neer dat een ff camera beschikt over kwalitatief betere pixels dan een crop camera en zal bij het maken van een uitsnede, die in verhouding is tot die van een crop sensor, blijken dat de beeldkwaliteit van een ff toch beter is. Bovendien wordt de cropfactor berekend aan de hand van de beelddiagonaal van de sensoren en dat verschil is kleiner dan het verschil in oppervlak van beide sensoren (ca. 24×35 mm versus ca. 15×24 mm) Leg maar eens een vel A4 en een vel A5 naast elkaar waarvan wij weten dat A4 2x zo groot is als A5 en meet de diagonaal en voor de aardigheid moet je dan op beide vellen een 1 euro munt leggen en eens zien of die munt op A5 groter is dan op A4 want volgens de theorie achter de cropfactor zou dat wel zo moeten zijn.
    Het zou leuk zijn als er iemand met rekenvoorbeelden mijn gedachte hierover onderuit zou kunnen halen.
    Groet Luut

    1. Ik ben het helemaal met Luut eens.
      Al helemaal als je kijkt dat in het verhaal de tekst suggereert dat de lens “langer” wordt (wat dus niet waar is) en bij het plaatje eronder staat dus wél de juiste uitleg: Coor de crop-factor wordt de uitsnede kleiner.
      Ik ben om die reden nog steeds van plan om eens een (tele-lens) op het statief te monteren en dan dezelfde foto met de Crop-Camera en de Full-Frame-Camera te maken.
      Dan pas wordt duidelijk wat er gebeurd!

      Al met al zeg ik (als eigenaar van een Canon 7D én een Canon 5D MKII) dat als ik dezelfde foto maak en ik wil het onderwerp beeldvullend, dan moet ik bij de Full-Frame het beeld droppen (uitsnijden) waarmee ik pixels weg gooi. Dan neem ik dus de Crop-Camera.

      Groet,
      Rob.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

  1. Wat nu eigenlijk beweert wordt is dat een 300 mm lens op een camera met een kleine sensor een andere vergrotingsfactor heeft dan dezelfde lens op een ff camera. Als je met één en dezelfde lens een object van een bepaalde grootte, op dezelfde afstand met een ff of crop camera fotografeert zal dat object precies even groot op beide sensoren staan, pas als je die foto’s gaat projecteren op een scherm, dat zal gewoonlijk in beide gevallen op hetzelfde beeldformaat gebeuren, ontstaat er een visueel verschil waardoor het lijkt alsof er met een grotere brandpuntsafstand is gefotografeerd. In de praktijk komt het er meestal op neer dat een ff camera beschikt over kwalitatief betere pixels dan een crop camera en zal bij het maken van een uitsnede, die in verhouding is tot die van een crop sensor, blijken dat de beeldkwaliteit van een ff toch beter is. Bovendien wordt de cropfactor berekend aan de hand van de beelddiagonaal van de sensoren en dat verschil is kleiner dan het verschil in oppervlak van beide sensoren (ca. 24×35 mm versus ca. 15×24 mm) Leg maar eens een vel A4 en een vel A5 naast elkaar waarvan wij weten dat A4 2x zo groot is als A5 en meet de diagonaal en voor de aardigheid moet je dan op beide vellen een 1 euro munt leggen en eens zien of die munt op A5 groter is dan op A4 want volgens de theorie achter de cropfactor zou dat wel zo moeten zijn.
    Het zou leuk zijn als er iemand met rekenvoorbeelden mijn gedachte hierover onderuit zou kunnen halen.
    Groet Luut

    1. Ik ben het helemaal met Luut eens.
      Al helemaal als je kijkt dat in het verhaal de tekst suggereert dat de lens “langer” wordt (wat dus niet waar is) en bij het plaatje eronder staat dus wél de juiste uitleg: Coor de crop-factor wordt de uitsnede kleiner.
      Ik ben om die reden nog steeds van plan om eens een (tele-lens) op het statief te monteren en dan dezelfde foto met de Crop-Camera en de Full-Frame-Camera te maken.
      Dan pas wordt duidelijk wat er gebeurd!

      Al met al zeg ik (als eigenaar van een Canon 7D én een Canon 5D MKII) dat als ik dezelfde foto maak en ik wil het onderwerp beeldvullend, dan moet ik bij de Full-Frame het beeld droppen (uitsnijden) waarmee ik pixels weg gooi. Dan neem ik dus de Crop-Camera.

      Groet,
      Rob.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: