Menu

Onderdeel van Pixfactory

Wat is JPEG?

Je spreekt het uit als Jee Peg. Wat er mee bedoeld wordt, is een eenvoudige en handzame manier om foto's op te slaan. JPEG is de meest gebruikte bestandsindeling voor het digitaal opslaan van afbeeldingen. Je herkent de foto's in dat formaat aan de bestandsnaam, die steeds eindigt met de aanduiding .jpg of .jpeg.
Om de details van de platbuik te zien is een opname van hoge kwaliteit nodig. Fotograaf: Ron Poot

JPEG is de afkorting van Joint Photographic Experts Group. Dit is een groep deskundigen die een methode beschreven heeft, hoe digitale informatie bij het maken van een foto gecomprimeerd wordt tot een relatief klein bestand en toch een goede kwaliteit foto aflevert.

Een opname waarin alle oorspronkelijke digitale informatie nog beschikbaar is, noemen we een RAW bestand, dat is de “ruwe” foto. Dat zijn enorme bestanden die je hoe dan ook moet openen in een fotobewerkingsprogramma en na bewerking op moet slaan in een ander bestandsformaat zoals JPEG, TIFF, PNG of GIF. Het mooie van een JPEG bestand is dat het wel tien keer zo klein is als de RAW versie, omdat de digitale informatie flink is gecomprimeerd. Bij het comprimeren bundelt de software een hele groep pixels (de kleinste eenheid van de afbeelding) tot een of enkele nieuwe. Het kan niet anders of dat levert kwaliteitsverlies op. Voor de meeste gebruikers is dat kwaliteitsverlies niet zichtbaar en dus niet storend. Kies je voor gemak, dan kies je voor JPEG. Voor wie graag foto’s nabewerkt en er uit wil halen wat er in zit, is JPEG geen optie. Dan fotografeer je in RAW.

Een addertje onder het gras is wel, dat er bij het opslaan van een JPEG bestand altijd verlies van informatie optreedt die je niet meer kunt herstellen. Als je hetzelfde bestand nog eens opslaat zal er opnieuw compressie en informatieverlies optreden en dus de kwaliteit steeds iets minder worden. Als je de kwaliteit op 100% instelt is dit verlies minimaal. Als je een lage kwaliteit kiest, holt de kwaliteit bij elke keer saven achteruit. Probeer steeds opnieuw opslaan dus te vermijden. In een fotobewerkingsprogramma als Lightroom is dat overigens ook helemaal niet nodig, daar dit steeds uitgaat van de originele opname in plaats van steeds opnieuw opslaan.

In vaktermen spreekt met van een “lossy” compressie als er informatie verloren gaat en niet meer terug te halen is, zoals bij JPEG. Er zijn ook methoden die geen informatie kwijt raken, die heten “lossless”. Een voorbeeld daarvan is het .GIF formaat.

 

De linkerfoto is van beduidend mindere kwaliteit en dat zie je goed bij vergroting van de vleugels. Fotograaf: Ron Poot

Meer weten?

Waarom ik in JPEG fotografeer

Wat is RAW?

Waarom in RAW fotograferen?

Lossy versus Lossless

 

3 reacties

  1. Ik heb een nieuwe camera en wil opslaan in JPEG. Dan kan ik kiezen uit L:20M , M:10M of S:5,0M.
    Wat is het verschil en wat is het advies om te gebruiken?

  2. Beste Ton, de voordelen van RAW blijken vooral bij de nabewerking, dan kun je er meer uithalen dan bij jpeg omdat de maximale informatie nog beschikbaar is. Als nabewerken niet nodig is omdat je instellingen in het veld optimaal zijn, dan heeft RAW geen toegevoegde waarde. In de praktijk blijkt dat nabewerking toch wel vaak wenselijk is.
    Groet, Ron

  3. Beste Ron

    In dit zelfde blad schrijft Chris van Rijswijk (minstens 1 jaar geleden) echter een beetje tegenovergesteld verhaal. Hij zegt alles in JPEG te doen omdat de voordelen van RAW in zijn optiek te gering zijn. Weet niet meer waarom maar misschien wel omdat zijn foto’s in beginsel zo goed zijn dat er weinig nabewerking nodig is.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

3 reacties

  1. Ik heb een nieuwe camera en wil opslaan in JPEG. Dan kan ik kiezen uit L:20M , M:10M of S:5,0M.
    Wat is het verschil en wat is het advies om te gebruiken?

  2. Beste Ton, de voordelen van RAW blijken vooral bij de nabewerking, dan kun je er meer uithalen dan bij jpeg omdat de maximale informatie nog beschikbaar is. Als nabewerken niet nodig is omdat je instellingen in het veld optimaal zijn, dan heeft RAW geen toegevoegde waarde. In de praktijk blijkt dat nabewerking toch wel vaak wenselijk is.
    Groet, Ron

  3. Beste Ron

    In dit zelfde blad schrijft Chris van Rijswijk (minstens 1 jaar geleden) echter een beetje tegenovergesteld verhaal. Hij zegt alles in JPEG te doen omdat de voordelen van RAW in zijn optiek te gering zijn. Weet niet meer waarom maar misschien wel omdat zijn foto’s in beginsel zo goed zijn dat er weinig nabewerking nodig is.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: