Menu

Onderdeel van Pixfactory

Wildlife Photographer of the Year vanaf 24 juni in Naturalis

Deze zomer is de fototentoonstelling Wildlife Photographer of the Year te zien bij Naturalis. ‘s Werelds beste natuurfoto’s van het afgelopen jaar zijn te bewonderen, geselecteerd uit 50.000 inzendingen. De tentoonstelling bestaat uit ruim 100 uitzonderlijke beelden die de geweldige diversiteit van het leven op onze planeet laten zien, van stedelijke vossen tot sneeuwhazen.
Fotograaf: Willem Kruger

Uniek in Nederland

Wildlife Photographer of the Year etaleert ethische fotografie. Beelden worden gekozen voor hun artistieke samenstelling, technische innovatie en een waarheidsgetrouwe interpretatie van de natuur. Deze jaarlijkse tentoonstelling wordt al meer dan 50 jaar samengesteld door het Natural History Museum in Londen samen met BBC Wildlife Magazine en is tot en met 10 september voor het tweede jaar, uniek in Nederland, bij Naturalis te zien.

Wildlife Photographer of the Year is door het museum geïntegreerd in het zomerprogramma Op expeditie met Naturalis. Voor fotografieliefhebbers die enkel Wildlife Photographer of the Year willen bekijken is dat uiteraard ook mogelijk. Deze zomer is Naturalis iedere donderdagavond langer open. Na 17:15 uur zijn er geen familieactiviteiten. Dat biedt volwassenen de gelegenheid om in alle rust te genieten van de prachtige natuurfoto’s. De actuele tijden zijn te vinden op www.naturalis.nl.

Wind compositie. Winnaar; Planten en schimmels. Fotograaf: Valter Binotto

Met elk zuchtje wind werden pollen vrijgegeven, verlicht door de winterzon. De Hazelaar staat vlakbij Valter’s huis in Noord-Italië, en om de donkere achtergrond te creëren, verlichte hij de bloemen. ‘Het moeilijkste deel van het maken van deze foto was om de vrouwelijke bloemen onbeweeglijk te laten zijn terwijl de katjes wel moesten bewegen,’ legt Valter uit. ‘Ik zocht naar bloemen op een korte tak die stabieler was.’ Met behulp van een lange sluitertijd om de verspreiding van het stuifmeel vast te leggen en een reflector om de katjes te markeren, nam hij veel foto’s voordat de wind eindelijk de compositie gaf die hij in gedachten had.
Nikon D4 + 200mm f4 lens; 1/80 sec bij f10; ISO 200; Afstandsbediening; Gitzo statief + Benro kop; reflector.

Verdwijnende vissen. Finalist; reptielen, amfibieën & vissen. Fotograaf: Iago Leonardo

In de open oceaan is er nergens te verbergen, maar de ‘lookdown’ vis – de naam komt waarschijnlijk van het steile profiel van zijn hoofd, – is een meester in camouflage. Recent onderzoek suggereert dat het speciale bloedplaatjes in zijn huidcellen gebruikt om gepolariseerd licht te reflecteren, waardoor hij bijna onzichtbaar is voor roofdieren en potentiële prooien. Iago was onder de indruk van het ‘verdwijnen’ van de lookdown vissen tijdens zijn duik bij Contoy Island, in de buurt van Cancun, Mexico. Met alleen natuurlijk licht positioneerde hij de vissen tegen een school grijze zeebaarzen om het contrast tussen hen te laten zien.
Canon EOS 5D + 20mm f2.8 lens; 1/320 sec f11; ISO 400; Ikelite housing.

Speciale avondopenstelling

Op 29 juni organiseert Naturalis in samenwerking met natuurfotografie.nl een speciale avondopenstelling voor Wildlife Photographer of the Year. Fotograaf en finalist Joris van Alphen geeft een flitscollege, waarin hij toelichting geeft op zijn inzending en laat zien hoe je een verhaal vertelt met een foto. Aansluitend is er volop gelegenheid de prachtige foto’s te bekijken. Meer info is hier te vinden.

Winnaar; Urban. Fotograaf: Nayan Khanolkar

’s Avonds, in de Aarey Milk Colony in een buitenwijk van Mumbai, grenzend aan het Sanjay Gandhi National Park, sluipen luipaarden spookachtig door het doolhof van steegjes, op zoek naar voedsel (vooral verdwaalde honden). De Warli-mensen die in het gebied wonen, respecteren de grote katten. Ondanks nauwe ontmoetingen en incidentele aanvallen, zijn de katten een geaccepteerd onderdeel van hun leven en hun cultuur. Met toenemende conflicten tussen mens en luipaard elders, was Nayan vastbesloten om zijn foto’s te gebruiken om te laten zien hoe dingen met tolerantie en planning anders kunnen zijn. Zodra hij de Warli-mensen van zijn plan had overtuigd, hebben zij hem waardevolle informatie verstrekt, evenals zijn apparatuur in de gaten gehouden. Hij plaatste zijn flitsers om de gebruikelijke verlichting van de steeg en zijn camera na te bootsen, zodat een passerende kat het frame niet zou domineren, hij kreeg uiteindelijk na vier maanden het shot dat hij wilde.
Nikon D7000 + 18–105mm f3.5–5.6 lens at 21mm; 1/20 sec at f7.1; three Nikon flashes; Trailmaster infrared triggers; custom-made housing.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: