Menu

Onderdeel van Pixfactory

Ontvang van 1 t/m 14 juli bij aanschaf van de set Combideal Fotografiegidsen, fotografiegidsen over toffe macro-onderwerpen, de online cursus Macrofotografie hulpmiddelen, t.w.v. € 29,90 cadeau.

Winter: Grafische pentekeningen

Oei, een tutorial over de Nederlandse winter. Natuurlijk hoop ik voor jou en mij dat er nu sneeuw ligt, het vriest en dat we onze schaatsen onder hebben maar voor hetzelfde geld is het nu warm en zie ik krokussen… of regent het weer. Op zoek naar iets algemeens voor deze tijd is heel moeilijk, alhoewel. Of het nou de kale bomen zijn of structuren in de sneeuw of ijs, de winter is hèt moment om aan de slag te gaan met grafische beelden van lijnen en structuren.
De sneeuw zorgt voor afwezigheid van kleur en tegelijk voor een pentekening achtige omlijsting van bomen. Gelukkig houden eenzame beuken nog hun dorre bladeren vast voor de oranje teint.
De sneeuw zorgt voor afwezigheid van kleur en tegelijk voor een pentekening achtige omlijsting van bomen. Gelukkig houden eenzame beuken nog hun dorre bladeren vast voor de oranje teint. Fotograaf: Johan van der Wielen

Meteen even een leuk detail: toen ik op donderdag 19 januari begon met het schrijven van deze tutorial wist ik nog niet dat het notabene op vrijdagmorgen zou gaan sneeuwen. Bovenstaande foto is dus niet alleen gemaakt in 2023 maar speciaal voor deze tutorial. Niet te plannen maar gewoon geluk hebben!

De echte winter…

Nogmaals, het leukste zou zijn als het nu echt winter is wanneer je deze tutorial leest. Je weet wel, sneeuw! Wat opvalt aan de winter is de afwezigheid van kleur. Zeker in een sneeuwlandschap zie je eigenlijk een soort van natuurlijk zwart/wit. Door de grote hoeveelheid aan licht is al het andere al snel donker tot bijna zwart. Je hoeft je foto’s vaak niet eens echt om te zetten naar zwart/wit, zeker niet als het ook nog eens bewolkt is. De laatste kleur, de blauwe lucht, is dan ook weg en wat je overhoudt is een wereld vol grijsschakeringen.

Sneeuw en wind zorgen voor pentekening achtige structuren op bomen. Deze drie beuken staan voor een berkenbosje wat het grafische geheel nog verder versterkt.
Sneeuw en wind zorgen voor pentekening achtige structuren op bomen. Deze drie eiken staan voor een berkenbosje wat het grafische geheel nog verder versterkt. Fotograaf: Johan van der Wielen

Let op de windrichting

Dat klinkt misschien wat vreemd maar als je goed kijkt zie je in mijn foto’s dat de sneeuw tegen de stammen aan is gewaaid. Sneeuw met enige wind zorgt ervoor dat bomen die langs een vlakte staan besneeuwde stammen krijgen. De randen zijn niet besneeuwd waardoor die kenmerkende grafische pentekening ontstaat, alsof de wereld is veranderd in een kleurplaat die je in de lente nog in moet gaan kleuren. De andere kant van de stammen zit geen sneeuw tegenaan. Door de windrichting in de gaten te houden in combinatie met grotere vlaktes, weet je waar je dergelijke pentekeningen kunt verwachten. De randen van open vlaktes waar de wind net overheen heeft geblazen zijn het mooiste!

Wat meer sneeuw dan ten tijde van schrijven, jaren geleden. Foto omgezet in zwart/wit. Kleur jij deze later in?
Wat meer sneeuw dan ten tijde van schrijven, jaren geleden. Foto omgezet in zwart/wit. Kleur jij deze later in? Fotograaf: Johan van der Wielen

Denk aan je belichting!

Sneeuw gaat vaak gepaard met grauw en grijs weer. Alles is donker en als je daar een foto van maakt lijkt het wel avond. Mocht je op stand automatisch fotograferen of niets aan je belichting doen dan wordt je foto nóg donkerder dan wat je oog ziet. Ik ga hier niet even snel de werking van de belichtingsmeter herhalen maar de bottomline is dat de camera alles wat licht is donkerder wil maken en alles wat donker is lichter… zodat het resultaat ‘gemiddeld’ is. Echter, sneeuw is niet gemiddeld maar véél lichter. Dus zul je je belichting voor de fout van de camera moeten corrigeren. Dat doe je door de foto over te belichten. Een beetje afhankelijk van de hoeveelheid donkere tinten is dat ca. +1  (‘1 stop’) of misschien nog wel meer. Gewoon een beetje mee experimenteren. Denk niet dat je dat in de nabewerking wel doet want fotografie vindt plaats in de camera, gewoon mee leren werken dus!

Om deze foto zó licht en sprankelend te krijgen heb ik tot wel +1 2/3 moeten overbelichten. De werkelijkheid was grauw en grijs.
Om deze foto zó licht en sprankelend te krijgen heb ik tot wel +1 2/3 moeten overbelichten. De werkelijkheid was grauw en grijs. Fotograaf: Johan van der Wielen

Laat het maar sneeuwen nu!

Zo, nu je weet hoe je van die mooie grafische pentekeningen moet maken is het hopen op sneeuw. Ik had geluk met het schrijven van deze tutorial, hopelijk jij met het lezen!

Succes, Johan

4 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

4 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: