Menu

Onderdeel van Pixfactory

Zes tips voor het fotograferen vanuit een mobiele schuilhut

Aalscholver
Een aalscholver laat zijn vleugels drogen in de ochtendzon. Gefotografeerd vanuit een mobiele schuilhut. Fotograaf: Rudy van Miltenburg

Het fotograferen vanuit een mobiele schuilhut, ofwel de auto, is ideaal voor het vastleggen van vogels. Maar waar moet je op letten wanneer je vanuit de auto wil fotograferen? In dit artikel geef ik je zes tips die je helpen tot betere foto’s te komen.

Tip 1: gebruik een rijstzak

Leg een rijstzak op het open portierraam van je auto. Door je camera tijdens het fotograferen hierop te laten rusten heb je voldoende stabiliteit om scherpe foto’s te maken.

Tip 2: gebruik een camouflagegordijntje

Vogels ervaren een auto niet snel als bedreigend. Ze zijn gewend aan de vorm hiervan. Op het moment dat je het raam open doet en je camera naar buiten steekt, verandert echter de vorm. De vogels zien dit als een bedreiging en vluchten meteen weg. Door een camouflagegordijntje te gebruiken valt de camera niet op.

Tip 3: laat je auto uitrollen

Trap niet direct op de rem wanneer je bijvoorbeeld een interessante weidevogel of roofvogel ziet. Zet de motor van de auto eerst af en laat deze vervolgens uitrollen. Hierdoor kom je geruisloos dichterbij zonder de vogels te verstoren.

Tip 4: wacht even met het raam openen

Wanneer je direct het raam van je auto opent is dat voor vogels het signaal te vluchten. Door je auto eerst stil te zetten en enkele minuten te wachten hebben ze geen aandacht meer voor je auto.

Tip 5: rijd met open raam bij groot verschil tussen buiten- en binnentemperatuur

Bij groot verschil tussen de temperatuur buiten en die in je auto is het beter met open raam te rijden. Want zodra je het raam van de auto opent ontsnapt warme lucht die direct in aanraking komt met koude lucht. Dit veroorzaakt warmte trillingen en kan leiden tot onscherpe foto’s. Wanneer je met het raam open rijdt heb je hiervan geen last.

Tip 6: denk aan je eigen veiligheid en aan die van je medeweggebruikers

Uiteraard gaat veiligheid boven alles. Ga niet zomaar op de rem staan als je een interessante vogel ziet, maar zorg ervoor dat je medeweggebruikers niet gehinderd worden. Let daarbij niet alleen op tegemoet komend verkeer, maar kijk ook regelmatig in je binnenspiegel zodat je op tijd het achteropkomende verkeer ziet aankomen. Parkeer je auto alleen daar waar het kan en mag.

Geef een reactie

5 reacties

  1. Uitrollen is een van de manieren om langzaam tot stilstand te komen.
    Maar het afzetten van je motor kan ook al rij je langzaam en zeker op een smalle weg of dijk voor onaangename situaties lijden.
    Mijn advies is dan probeer het eerst eens uit oo een stille weg of een parkeerplaats.
    De auto die ik normaliter rijd valt ook direct de stuurbekrachtiging weg dus.
    Zolang je de sleutel in het contactslot laat zitten kan het stuurslot niet actief worden

    Wat ik zelf vaak doe is gewoon met een stationair draaien de motor de auto uitlaten rollen tot je echt stilstaat.
    Daarbij is het fotograferen uit een auto een stationair draaiende motor altijd beter voor de verkeersveiligheid,dit hangt er natuurlijk vanaf waar je rijd.
    Als je bang bent voor trillingen of de hierdoor veroorzaakte bewegingsonscherpte neem dan een snelle sluitertijd afhankelijk van de lens die je gebruikt kan dit als deze niet een al te lang brandpunt heeft bv 1/1200 maar voor een 300 mm of meer mag je gerust 1/2000 sec gebruiken.
    Hier door zal ook de iso een rol gaan spelen die hoger kan worden om de belichting driehoek onbalans te houden.

    De auto is kan hier eventueel weer een uitkomst brengen als u op een vooraf in gestelde sluitertijd en diafragma wil fotograferen.

    Bedenk wel dat een vibratie reduce niet goed werkt en vaak tegenwerkt boven een 1/1000 ste sec. Lees eigenlijk nutteloos is.
    Het èèn en ander kunt u zelf.eens uitproberen in de praktijk.

    Ik wens u en uw mede natuurfotograden heel veel foto plezier toe in de natuur of waar dan ook en niet vergeten elkaar te steunen waar het kan .

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Wellicht ook interessant voor u