Menu

Onderdeel van Pixfactory

Zo maak je op een zonnige dag een minimalistische foto

“Dan het weer: de komende dagen blijft het zonnig en droog!”. Je wilt graag op pad om mooie foto’s te maken, maar wat moet je nu als je elke dag een strak blauwe lucht hebt? Of je bent op vakantie en je hebt alleen ’s middags even tijd om wat foto’s te maken, maar het is saai en zonnig weer. Echt sfeervol is zo’n blauwe lucht niet. Elke natuurfotograaf weet dat de weersomstandigheden de foto mede maken, maar wat moet je bij een vol zonnige dag?
minimalistisch landschap in zwart-wit.
Wat boompjes langs een weg op een heuvelrand. Net op dat moment cirkelde er een roofvogel uit het dal omhoog. De zwart-wit omzetting maken het een mooi minimalistisch geheel. Fotograaf: Thijs Kupers

Minimalistisch weer

Elke foto heeft zijn eigen weersomstandigheden nodig. Zo is grondmist bij een zonsopgang een mooie combinatie. Bewolking wat kan oplichten is nodig bij een mooie zonsondergangfoto en bij bosfotografie is mist een gouden combinatie. Je kan het echter ook omdraaien: Elke weersomstandigheid past wel goed bij een soort van fotografie. En welke vorm van fotografie zou dan perfect passen bij zonnig weer? minimalistische fotografie! Want op een zonnige dag, zonder wolkje aan de lucht, heb je zonder moeite een ‘lege’ lucht. En bij minimalisme wil je juist een krachtige foto maken door zo weinig mogelijk in beeld te hebben: meer minder is meer beter.

Solitaire boom

Aan het eind van een zonnige middag ontstaan er kleine wolkjes aan de horizon. Betrek die eens in je compositie. Fotograaf: Thijs Kupers

Een strak blauwe lucht zorgt voor het minimalisme in de lucht, door met tegenlicht te fotograferen wordt je onderwerp een silhouet. Want ook voor je onderwerp geldt: minder details is meer minimalisme. Het onderwerp van je foto kan van alles zijn: Een eenzame koe of een hekje in de polder, een heuveltje met wat bomen erop, of een solitaire boom op de hei. Denk daarbij vooral aan een zo leeg mogelijk landschap en waar je dat in je omgeving kan vinden. Een heuvelachtig gebied biedt daar bijvoorbeeld mogelijkheden voor, door tegen de heuvel op te gaan fotograferen. Doordat je omhoog kijkt, is de horizon dan leeg. Een onderwerp wat op de heuvel staat kan je zo op een minimalistische manier vastleggen. Een zoomlens kan dan handig zijn zodat je het onderwerp wat dichterbij kan halen.

Ook in de polder of aan zee heb je al snel een lege, minimalistische,  horizon. Hier is het – als dat mogelijk is – handig om wat dichter bij je onderwerp te komen en wat meer een groothoeklens te gebruiken. Op die manier wordt een eventuele achtergrond die altijd wel aanwezig is (bijvoorbeeld bebouwing) klein op de foto en valt dat bijna helemaal weg. In onderstaand voorbeeld heb ik dezelfde boom vastgelegd met zowel een zoomlens, als wat meer groothoek. Door groothoek te gebruiken is de achtergrond een stuk kleiner in beeld, waardoor de solitaire boom meer benadrukt wordt.

Dezelfde boom van veraf, met meer zoom, en van dicht bij, met wat meer groothoek, vastgelegd. De boom komt daarbij veel meer los van de achtergrond. Fotograaf: Thijs Kupers

Minimalistisch in zwart-wit

Nu we een onderwerp zo minimalistisch mogelijk hebben vastgelegd, gaan we in de nabewerking dat minimalisme nog meer benadrukken. Door de foto om te zetten naar zwart wit wordt het geheel gelijk al wat abstracter. Met bijvoorbeeld Lightroom maak je de hooglichten (highlights) en witte tinten (whites) sterk overbelicht zodat de lucht totaal wit is. Mocht dat met de algemene schuifjes niet lukken, voeg dan een lineair-filter toe, waarbij je nog extra schuift met de hooglichten en witte tinten. Houd daarbij wel de blaadjes van de boom in de gaten, die willen wel eens wegvallen doordat de lucht zoveel lichter wordt. Wat extra helderheid (clarity) of het terugschroeven van schaduwen (shadows) of zwarte tinten (blacks) voorkomt dat. We krijgen dan een foto zoals hieronder. De strak blauwe lucht is nu een groot wit vlak geworden wat ruimte geeft aan je onderwerp, wat het minimalisme benadrukt. Het grote witte vlak maakt de foto echter ook wat saai.

1) De zwart-wit omzetting met extra wit en hooglichten is nog niet genoeg voor een witte lucht; 2) Een lineair-filter om de lucht nog witter te maken; 3) Het resultaat in Lightroom, die we even openen in Photoshop; 4) Een radiaalfilter die ons boompje benadrukt. Fotograaf: Thijs Kupers

Radiaalfilter als hulpmiddel

Tijd om de minimalistische foto wat interessanter te maken. Dit gaan we doen met een sterk radiaalfilter. Voor we dit gaan toepassen, passen we eerst een trucje toe: als we dit radiaalfilter nu gelijk in Lightroom gaan toevoegen, dan maakt hij onze bewerkingen van het overbelichten van de lucht weer ongedaan. Eventuele vlekjes, invallend zonlicht, etc. wordt dan weer zichtbaar. Dit omdat Lightroom non-destructief werkt: de originele informatie van de foto blijft bewaard. Als je de lucht weer donkerder maakt, krijgt het zijn oorspronkelijke helderheid weer terug.

Door de foto te openen in bijvoorbeeld Photoshop, maakt Lightroom een kopie in de vorm van een tiff-bestand. In dat bestand zijn alle bewerkingen platgeslagen en ben je de informatie uit de oorspronkelijke foto kwijt. In Photoshop hoeven we eigenlijk niets te doen (of wellicht nog wat vlekjes weghalen). Sla de afbeelding in Photoshop op en sluit de foto. Nu hebben we de platgeslagen afbeelding in Lightroom. We voegen hier een sterk radiaalfilter aan toe om ons boompje te benadrukken.

Een zonnige middag leidt tot deze boeiende foto. Fotograaf: Thijs Kupers

Door op zoek te gaan naar een minimalistisch onderwerp en deze in de nabewerking nog eens extra te benadrukken, hebben we – ondanks het ‘saaie’ weer – toch een boeiende foto weten te creëren.

4 reacties

    1. Dankjewel voor je reactie Richard! Ik ben benieuwd hoe het bevalt, als je het een paar keer gaat doen, ga je weer ‘anders’ kijken en heb je je fotografisch oog weer uitgebreid!

  1. Over wat boeiend is mogen we gelukkig verschillende meningen hebben. In de jaren 70 waren de zw/w silhouet foto’s met verdonkerde luchten behoorlijk populair. Maar alle weer is fotoweer, dát kunnen we ongezien eens zijn! 🙂 Ik gebruik het mooie, vliegerige weer liever voor kriebelbeestjes; de zon in de rol van hoog “haarlicht”, ingeflitst met 1 of 2 minisoftboxjes, af en toe ook met extra flitsers voor de achtergrond. Werkt prima.
    Terzijde: kun je in lightroom niet direct als .tif bewaren zodat de excursie naar photoshop niet nodig is (dat zou ik heel vreemd vinden maar ik ben geen LR/PS gebruiker dus weet zelfs dit niet…)?

    1. Dankjewel voor je reactie Egon! Lekker met de macro-lens en licht spelen is natuurlijk ook een mooie invulling van zo’n zonnige dag.

      Ik hoor veel fotografen die in de zomer fotografisch een dipje hebben, vanwege het saaie weer. Dit artikel kan een inspiratie zijn om dan tòch op pad te gaan. Ook de bewerking kan iets zijn waar je wel of niet van houdt, maar kan een eerste aanzet zijn om eens op een andere manier met je foto’s te spelen.

      Maar inderdaad – het moraal van het verhaal is: al het weer is fotoweer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

4 reacties

    1. Dankjewel voor je reactie Richard! Ik ben benieuwd hoe het bevalt, als je het een paar keer gaat doen, ga je weer ‘anders’ kijken en heb je je fotografisch oog weer uitgebreid!

  1. Over wat boeiend is mogen we gelukkig verschillende meningen hebben. In de jaren 70 waren de zw/w silhouet foto’s met verdonkerde luchten behoorlijk populair. Maar alle weer is fotoweer, dát kunnen we ongezien eens zijn! 🙂 Ik gebruik het mooie, vliegerige weer liever voor kriebelbeestjes; de zon in de rol van hoog “haarlicht”, ingeflitst met 1 of 2 minisoftboxjes, af en toe ook met extra flitsers voor de achtergrond. Werkt prima.
    Terzijde: kun je in lightroom niet direct als .tif bewaren zodat de excursie naar photoshop niet nodig is (dat zou ik heel vreemd vinden maar ik ben geen LR/PS gebruiker dus weet zelfs dit niet…)?

    1. Dankjewel voor je reactie Egon! Lekker met de macro-lens en licht spelen is natuurlijk ook een mooie invulling van zo’n zonnige dag.

      Ik hoor veel fotografen die in de zomer fotografisch een dipje hebben, vanwege het saaie weer. Dit artikel kan een inspiratie zijn om dan tòch op pad te gaan. Ook de bewerking kan iets zijn waar je wel of niet van houdt, maar kan een eerste aanzet zijn om eens op een andere manier met je foto’s te spelen.

      Maar inderdaad – het moraal van het verhaal is: al het weer is fotoweer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: