Jury

De jury van de Groene Camera bestaat uit vijf personen en een onafhankelijke voorzitter zonder stemrecht. Bij het samenstellen van de jury hebben we de volgende criteria gehanteerd: expertise, diversiteit en oorspronkelijkheid. Mensen met sterke ideeën en meningen; mensen met een eigen wijsheid. Hieronder maak je nader met de jury voor de Groene Camera 2017.

Kees Moeliker

Kees_Moeliker_Foto_Rikard_WestmanKees Moeliker is bioloog en directeur van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Hij verwierf wereldfaam als ontdekker van homoseksuele necrofilie bij de wilde eend. Met zijn droog-wetenschappelijke publicatie hierover won hij in 2003 de Ig Nobelprijs voor onderzoek ‘dat je eerst aan het lachen maakt en daarna aan het denken zet’. Zijn opmerkelijke kijk op de dierenwereld beschreef hij in de boeken De eendenman (2009), De bilnaad van de teek (2012) en De kloten van de mus (2016). Kees heeft voor de zekerheid altijd een Canon G15 op zak, fotografeerde daar ooit een zwarte kraai mee die een levende houtduif onthoofdde, maar zal nooit een prijswinnende foto maken. Als jurylid van de Groene Camera gaat hij vooral letten op wat er op de foto gebeurt: “Ik ben erg gevoelig voor het ongewone, onverwachte en onwaarschijnlijke dat de foto vastlegt. Een esthetisch en technisch volmaakte opname is voor mij niet genoeg om te winnen.”

David Peskens

david_peskens_F4A6883In 2014 won David Peskens (1985) de Marius van der Sandt beurs voor talentvolle natuurfotografen en sindsdien heeft hij zich ontwikkeld tot een fotograaf waar het verhaal in de foto een steeds belangrijkere rol speelt. Ondanks dat David graag reist, wordt hij het meest geïnspireerd door de natuur in zijn eigen omgeving. Woonachtig in de heuvels van Zuid-Limburg, met de Belgische Ardennen om de hoek, is dat ook niet zo gek. Afgelopen jaar won hij de internationale Hasselblad Masters wedstrijd met een foto die vlakbij zijn huis is gemaakt. Hij kijkt er dan ook naar uit om verrast te worden door foto’s uit de landen die hij zo goed kent. Dit hoeven echt niet alleen de perfecte plaatjes te zijn. David valt eerder voor foto’s die raken; foto’s met gevoel, zeggingskracht en eigenheid. En bovenal foto’s waar nieuwsgierigheid en respect voor de natuur uit blijken.

Rollin Verlinde

Natuurfotograaf Rollin Verlinde werkt in een meer met een onderwatercamera

Rollin Verlinde is gepassioneerd door natuur. Als 10-jarige werd hem in de klas gevraagd wat hij wilde worden. Terwijl zijn vriendjes voor brandweerman gingen, koos hij voor boswachter of fotograaf. Nu werkt hij voor de Vlaamse overheid en leidt hij boswachters op. Daarnaast heeft hij het foto-agentschap Vilda, dat beelden en artikels levert aan meer dan 100 klanten zoals overheden, natuurtijdschriften, natuurorganisaties etc.
Het lelijke of onzichtbare heeft ook recht op mooie foto’s. Dat is steeds de achterliggende gedachte geweest bij zijn onderwerpkeuze. Om niet weer de zoveelste ijsvogel- of vossenfoto te maken, richtte Rollin zijn aandacht op vissen, spinnen, vleermuizen, muizen, korstmossen, sprinkhanen, enz. Naast de high speed-flitsfotografie van vliegende vleermuizen doet hij ook aan extreme macro en onderwaterfoto- en videografie, als het maar niet teveel voor de hand ligt.
Door die lastige takken van de fotografie te beheersen, gaat Rollin’s aandacht dan ook zeker uit naar de technische perfectie van een beeld en de moeilijkheidsgraad. Het verhaal en of het beeld de kijker raakt is altijd het belangrijkste, maar voor Rollin moet het allemaal goed zitten.

Marijke Kodden

Java-MarijkeKoddenMarijke Kodden is als ontwerper en fotograaf werkzaam bij contentmarketingbureau MPG. in Amstelveen. Al 10 jaar komen haar passie en liefde voor natuur, design en fotografie samen in het ontwerpen, art direction, fotografie en beeldredactie voor natuurmagazine Naarbuiten (voorheen Onverwacht Nederland) van Staatsbosbeheer. Ze vindt het erg inspirerend om zowel te ontwerpen als te fotograferen. ‘Terwijl ik fotografeer ben ik in mijn hoofd al bezig met het design van de pagina’s.’ Marijke werkt veel samen met natuurfotografen. Bij het selecteren van de mooiste beelden gaat ze in eerste instantie gevoelsmatig te werk, maar kleur, licht, spanning en compositie moeten natuurlijk kloppen. Haar andere passies zijn reizen en reisfotografie. De fascinatie voor andere culturen en het vastleggen van prachtige landschappen en portretten maken haar gelukkig. Fotografie is het ideale middel om contact te maken met de mensen die ze op haar reizen tegenkomt. Deze ontmoetingen, de verhalen van de mensen en hun manier van leven verrijken haar. Dat vertaalt zich in een betrokkenheid, die Marijke’s portretten een emotionele gelaagdheid geven. Momenteel ligt haar fascinatie ook bij – en ontwikkelt zij zich richting – video/filmen en editen.

Marijke gaat voor licht: “Licht is alles. Licht creëert o.a. diepte, sfeer, gelaagdheid”.

Martin Kers

MartinKersDertig jaar zwerven over de hele wereld, meestal op pad voor fotoreportages, in opdracht van boeken, bedrijven, kranten en tijdschriften. Hij noemt zich buitenfotograaf, terecht, want alles wat zich, waar ook ter wereld, aan hem voordoet is voor hem de moeite van het bekijken waard. De eerste opdracht in 1980, was meteen raak en heel spannend, midden in de winter vanuit een helicopter een Finse skiloop fotograferen voor Avenue.  In zijn omvangrijk beeldarchief bijzondere foto’s van primitieve volkeren in de Stille Zuidzee, van woestijnen oerlandschappen en de natuur tot in het kleinste detail en zijn vele reizen naar Japan. Maar vooral ook treinreizen, heel veel treinreizen o.a. in Zuid Amerika, Australië, Japan, Canada en bijna alle Europese landen.

Intussen doet Martin Kers het wat rustiger aan. Hij richt zich nu vooral op het maken van boeken. “Onmetelijke Noordzee” en “Destination Nowhere” verschenen in 2016. Voor Martin is een juist gevoel van betrokkenheid met het onderwerp een aandachtspunt.