Belichting corrigeren
Uitgedrukt in zwart-wit termen streeft een camera altijd naar een grijze foto. Gemiddeld is de lucht erg licht ten opzichte van de omgeving. Een helderblauwe lucht wordt door de camera zonder aanpassingen dof, donkerblauw gemaakt. Voor een correcte belichting moet je daarom overbelichten.
De mate van overbelichten is afhankelijk van de situatie. Het weer en daarmee het licht is aan sterke veranderingen onderhevig, zodat er geen standaard compensatie te geven is. Bij correct overbelichten (expose to the right) wordt de belichting zo hoog mogelijk gekozen, uiteraard zonder dat er uitgebeten wit ontstaat.
Het tegenovergestelde geldt natuurlijk ook. Onder donkere omstandigheden zal de camera weer naar de gemiddelde helderheid willen. Dit is meestal niet wenselijk, omdat je nu juist de mysterieuze donkere sfeer wilt behouden. In dat geval zul je moeten onderbelichten.
Let erop dat een belichting niet alleen afhankelijk is van de omstandigheden, maar ook van smaak. Een foto van een sombere dag wint aan sfeer door onder te belichten. Volg hierin je hart, niet alleen de techniek!
3 reacties
Als je in RAW schiet is het toch zaak dat je zoveel mogelijk detail in je bestand krijgt en dus zoveel mogelijk “rechts” belichten? Achteraf in de bewerking corrigeer dan het te lichte of te donkere beeld? Geldt bovenstaande dan wel?
Hoi Rein, dat staat er dus ook: exposure to the right. En ook onder donkere omstandigheden heb je natuurlijk gelijk wanneer je de foto’s thuis maximaal wil nabewerken. Om een donkere setting qua sfeer direct goed over te brengen, moet je wel onderbelichten, anders wordt alles flets.
Heel duidelijke informatie. Heb ik ook geleerd tijdens een workshop van Bob.