HOME < PRAKTIJK < TIPS
tips

Tropische vlinders fotograferen in saai winterweer

Tropische vlinders
Tropische vlinders zijn vaak wat groter en dus wat makkelijker te fotograferen. Fotograaf: Jody Zweserijn

Blokkeert het grijze saaie winterweer jouw inspiratie een beetje? Of ben je toe aan wat warmere fotografie-omstandigheden? Trek dan eens een dagje uit om tropische vlinders in een vlindertuin te fotograferen!

Fotograferen in een tropische vlindertuin nodigt uit tot sfeervolle macro- en dichtbijfotografie. Je kunt heerlijk spelen met het licht, scherpte/onscherpte en composities dichtbij of juist wat verder af. Je kunt proberen softe beelden te maken. En doordat tropische vlinders over het algemeen wat groter zijn kun je goed oefenen met beeldopbouw.

Vaak is er bij een tropische vlindertuin nog veel meer te fotograferen dan alleen vlinders. Want tropische vlinders worden vaak gehouden in combinatie met exotische bloemen en planten, tropische vogels, aapjes, reptielen, etc.

Laat wel je camera en lens in de warme en vochtige tropische tuin voldoende acclimatiseren. Vooral als je van buiten komt en het is koud. Anders beslaat je lens langdurig of komt er zelfs vocht in je camera. Vaak zijn er blowers in de tuin aanwezig om het laatste vocht van je lens te blazen.

Voor een overzicht van vlindertuinen in Nederland, klik hier.

Deel dit artikel

4
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Ellen Luijks op 9 januari 2018 om 10:54

    In Someren zit nog Klein Costa Rica. Ook heel leuk.

    1. Leuke aanvulling, Ellen. Bedankt!

  2. Door nelappelmelk op 30 december 2017 om 20:57

    Een goede tip. Maar kijk wel even goed wanneer ze open zijn. De Passiflorahoeve in de Harskamp bijv. is pas in juni weer open.

    1. Dank je wel voor deze belangrijke aanvulling, Nel!