HOME < PRAKTIJK < TIPS
tips

Zo bereid je fotograferen tijdens je vakantie voor

Eiland Siquior Filipijnen
Een compromis: overweldigende natuur, wolkenpartij en kleuren en een paar vissers aan het werk. Fotograaf: Jody Zweserijn

Vaak is een zomervakantiebestemming een compromis binnen het gezin en soms moet jij als natuurfotograaf dan maar zien hoe je aan je fotografietrekken komt. Toch is nog niets verloren. Want als je je goed verdiept in de fotografische mogelijkheden die je op je vakantiebestemming tegen gaat komen en je hierop voorbereidt, dan kom je zeker met mooie beelden thuis. En als je weet wat je wilt fotograferen dan weet je ook welke fotomaterialen je mee moet nemen. Zo bereid je fotograferen tijdens je vakantie voor:

Wat ga je op vakantie fotograferen

  • Kies zoveel mogelijk vooraf onderwerpen en locaties uit waar je wilt fotograferen. Je kunt hiervoor informatie vinden op bijvoorbeeld Google afbeeldingen, Google maps, fotocommunities zoals Nederpix, Birdpix, 500px, Instagram, Facebook, websites van lokale fotografen, enz. Soms heeft een fotograaf een boek uitgegeven over fotografiemogelijkheden op specifieke locaties.
  • Denk na over het beeldverhaal dat je wilt maken. Wat zijn de onderwerpen die je je beslist visueel wilt blijven herinneren of aan het thuisfront wilt laten zien? En wat heb je nodig om een dynamische en gevarieerde fotoserie te maken?
  • Varieer in onderwerpen. Hoewel het voor een natuurfotograaf heel eigen is vooral natuur te fotograferen, is er nog zo veel meer interessants vast te leggen. Denk hierbij aan straatbeelden, markten, lokale bevolking, gebouwen, infrastructuur, openbaar vervoer, bijzondere gebruiken, enz.

Hoe ga je op vakantie fotograferen

Nu je weet wat je allemaal gaat fotograferen tijdens je vakantie, is het ook makkelijker om te bepalen welke apparatuur je mee moet nemen.

  • Uit je fotografieplannen zou kunnen blijken dat je helemaal geen spiegelreflexcamera nodig hebt, maar prima uit de voeten kunt met een (geavanceerde) compactcamera. Dit scheelt een hoop gesjouw.
  • Als je zowel groothoek als zoom nodig hebt is het te overwegen om één lens mee te nemen met een groot bereik, zoals een 28-300 mm lens. Een dergelijke lens is wat minder geschikt als je specifiek vogels wilt fotograferen of extreme groothoek nodig hebt voor architectuurfotografie. Maar door zijn bereik is hij uitermate geschikt voor reisfotografie.
  • Neem alleen materiaal en accessoires mee die je ook écht gaat gebruiken: meerdere lenzen, extra camera, filters, statief, flitser, tussenringen, soort fototas, enz.
  • Oplader en extra batterijen zijn nooit overbodig.
  • Tot slot moet je goed nadenken of je tijdens je vakantie backups van je foto’s wilt maken en hoe je dit wilt doen. Neem je een tablet of laptop mee? Gebruik je een externe geheugenschijf? Heb je een kaartlezer nodig? Enz.

Wil je je ook graag theoretisch goed voorbereiden op fotograferen tijdens een reis? Dan is het Praktijkboek Reisfotografie van Pixfactory zeker een aanrader. Hierin vind je alles over straatfotografie, landschapsfotografie, dagelijks-leven-fotografie, natuur- & wildlife fotografie, avond- & nachtfotografie en architectuurfotografie.

Deel dit artikel

0