Boekrecensie: de Visual Storytelling Workshop

Een Engelstalige titel, waarbij het woordje ‘de’ verraadt dat het toch echt om een Nederlandstalige editie gaat. ‘Visual Storytelling Workshop’ klinkt natuurlijk net wat hipper dan ‘Workshop Visuele Verhalen Vertellen’.
De cover van het boek 'de visual Storytelling Workshop'.

De titel maakt duidelijk waar het om gaat: een stap verder gaan dan dat ene mooie plaatje. Hoe vertel je met foto’s een verhaal? Wat komt daarbij kijken, zowel in de voorbereiding als in de uitvoering? Het boek stopt niet bij het maken van verhalen, maar behandelt ook de commerciële aspecten. Een prachtige serie wil je immers ook aan de rest van de wereld laten zien, wellicht in de vorm van een betaalde opdracht.

Finn Beales legt alles duidelijk stap voor stap uit.

Over de auteur

De auteur van het boek is Finn Beales (Wales). Hij werkte ooit als vormgever en was daarbij kritisch op het beeld dat werd aangeleverd; het was simpelweg niet overtuigend genoeg. Beales besloot daarom de foto’s zelf te gaan maken. Dat doet hij niet onverdienstelijk, want inmiddels werkt hij voor de grootste merken ter wereld en heeft hij een kleine 600K volgers op Instagram (@finn).
De vormgeving van het boek is fris en eigentijds, maar ondersteunt vooral ook de inhoud perfect. In heldere stappen licht Beales zijn werkwijze toe, zowel in woord als beeld. De inhoud is daardoor zeer goed te volgen. Beales is geen natuurfotograaf; de getoonde foto’s gaan alle kanten op. Dat is geen enkel bezwaar, want de foto’s zijn fraai en door de heldere opzet is iedereen in staat de theorie naar haar/zijn eigen verhalen te vertalen.

Fraaie en verhelderende foto’s.
Fraaie en verhelderende foto’s.

Over het boek

Het boek ‘de Visual Storytelling Workshop’ is onderverdeeld in vijf blokken: Pitchen, Voorbereiden, Maken, Bewerken en Sturen. Alle stappen samen vormen een complete ‘workshop’. Je kunt uiteraard ook de blokken van je eigen interesse los volgen. Door middel van concrete oefeningen wordt je ook aangemoedigd zelf aan de slag te gaan. Dit alles steeds met het doel, het maken van een serie/verhaal, in het achterhoofd. Zo vind je onder ‘Bewerken’ geen complete cursus beeldbewerking, maar wel hoe je de beelden naar één sfeer toewerkt en hoe je efficiënt selecties maakt.

Met concrete oefeningen en opdrachten wordt je uitgedaagd zelf aan de slag te gaan.
Met concrete oefeningen en opdrachten word je uitgedaagd zelf aan de slag te gaan.

Waar de meeste boeken zich richten op de techniek van het fotograferen, zoomt dit boek veel meer in op het proces. Het is een heldere van ‘A tot Z handleiding’ voor iedereen die net even anders naar haar/zijn fotografie wil kijken. Beales slaagt er uitstekend in om de soms wellicht wat abstracte materie in woord en beeld uit te leggen. Een aanrader, zeker ook voor het bedrag.

Lens flares, lekker praktisch toegelicht hoe je die in je voordeel in zet.

Specificaties:

Pagina’s: 176