Menu

Onderdeel van Pixfactory

Making of het lieveheersbeestje

Afgelopen jaar won ik bij de Groene Camera de Natuurtalent-van-2023-award met een foto van een hele algemene soort, het zevenstippelig lieveheersbeestje. In deze making of leg ik uit hoe ik de foto gemaakt heb.
De winnende foto van het lieveheersbeestje bij de Groene Camera 2021, categorie Jongeren.
De winnende foto van het lieveheersbeestje bij de Groene Camera 2021, categorie Jongeren. Fotograaf: Dirk Hoogenstein

Mijn vader had een nieuwe macrolens gekocht, de Canon MP-E 65mm/f2.8 met een Canon ringflitser. Het is geen eenvoudige lens, omdat je er niet automatisch mee scherp kan stellen en omdat de scherptediepte soms maar een paar millimeter is. Maar omdat ik zag dat hij er enorme macrofoto’s mee kon maken vroeg ik of ik de lens ook een keer mocht gebruiken. Dat vond hij goed.

Oefenen met de flitser

Ik fotografeer vaak met de Canon 5d mark lll en daar deed ik de lens en de flitser op. De ringflitser zet je op de lens zelf. Een van de eerste dieren die ik zag was een lieveheersbeestje dat aan de andere kant van het raam liep. De eerste foto’s die ik maakte waren helemaal mislukt omdat ik recht op het lieveheersbeestje maakte. De flitser reflecteerde in het raam waardoor de foto’s er niet uitzagen. Maar toen hield ik de camera een beetje scheef voor het raam, zodat de flits niet terug zou kaatsen in de lens. En dat werkte.

Eerste pogingen van het lieveheersbeestje, compositie was niet goed en de scherpte ook niet
Eerste pogingen van het lieveheersbeestje, compositie was niet goed en de scherpte ook niet. Fotograaf: Dirk Hoogenstein
Eerste pogingen van het lieveheersbeestje, vies stuk raam en te weinig bijzondere details
Eerste pogingen van het lieveheersbeestje, vies stuk raam en te weinig bijzondere details. Fotograaf: Dirk Hoogenstein

Omdat ik heel kort op het lieveheersbeestje zat had ik heel weinig scherptediepte. Daarom zette ik de lens open tot f/8. Als sluitertijd gebruikte ik 1/200 seconde. Ik zoomde de lens maximaal naar 5x vergroting zodat ik heel dicht op het lieveheersbeestje kon fotograferen. Ik had al gezien dat de nek van het lieveheersbeestje knalgeel was, en dat is iets wat je normaal niet te zien krijgt.

Ik vond het sowieso erg gaaf om een lieveheersbeestje van onderen te fotograferen, omdat je dat normaal nooit ziet en omdat er heel veel verborgen details te zien waren. Om een goede compositie te krijgen die anders was dan normaal fotografeerde ik alleen de helft van het lieveheersbeestje terwijl het dier over het raam naar beneden liep. Daardoor werd de beeldopbouw beter en anders dan de meeste foto’s van insecten. Vaak zie je daar het hele insect op en dat vond ik wat saai.

Eerste pogingen van het lieveheersbeestje
Eerste pogingen van het lieveheersbeestje. Fotograaf: Dirk Hoogenstein

Groene Camera

Dat ik met deze foto de Groene Camera zou winnen had ik niet verwacht. Maar de jury zei het heel mooi: “Insecten zie je meestal van boven, de zijkant of in close up recht van voren. Van onderen zie je een insect zelden en deze foto bewijst dat dat best jammer is. Alle kleine segmentjes, scharniertjes en onderdeeltjes maken dit een heel bijzondere foto. De rode rand van de dekschilden en de gele ruimte tussen de segmenten van dit lieveheersbeestje geven de foto extra contrast.”

Dirk met zijn gewonnen prijs en de winnende foto.
Dirk met zijn gewonnen prijs en de winnende foto. Fotograaf: Luc Hoogenstein

Dirk Hoogenstein

Eén reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Eén reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: