HOME < INSPIRATIE < INTERVIEWS
interviews

Loulou Beavers

Zij heeft van natuurfotografie haar beroep gemaakt en reist de hele wereld over. De foto’s van Loulou Beavers (1963)  lopen uiteen van ruige vechtende beren tot roomzachte bloemenplaatjes. We spreken met haar over soft-focus fotografie.

Loulou Beavers
Klaprozen. In de camera samengesteld uit twee opnamen, waarbij bij een opname de focus op de rand van het blad ligt en bij de tweede daar net ietsje voor. Hierdoor krijgt het beeld een subtiele soft focus. Fotograaf: Loulou Beavers
Delen

Loulou, hoe past dat bij elkaar: wildlife en softfocus?

Voor mij maakt het geen verschil, alle vormen van natuur en natuurbeleving vind ik interessant en steeds ben ik op zoek hoe ik dat kan vastleggen in een beeld. Ik vind niets mooier dan observeren, mijn belevingen in beeld te brengen en te delen met andere mensen.

Hoe heb jij macrofotografie ontdekt?

Een paar jaar geleden was ik ontevreden met de ontwikkeling van mijn fotografie: het was meer van hetzelfde vond ik. Ik ging op zoek naar nieuwe vormen en beelden. Ik ben toen naar een gewoon stukje bos gegaan, niks bijzonders en heb met mezelf afgesproken dat ik het daar moest vinden. Dat vereiste anders denken, anders kijken. Daaruit is mijn creatieve benadering ontstaan. En dus ook mijn ontwikkeling op gebied van creatieve macrofotografie.

Een van jouw favoriete technieken is soft-focus door dubbele belichting. Hoe doe je dat?

Eigenlijk doe ik niets anders dan twee of meer opnamen achter elkaar maken en die samenvoegen tot een. Wel verander je tussendoor de instellingen: net ietsje scherpte verleggen, waardoor je een soft effect krijgt. Mijn camera bezit die functie, maar je zou het ook op de computer kunnen doen. Je werkt altijd van statief om de beelden op elkaar te laten passen. Behalve scherpte kun je ook andere instellingen aanpassen, de witbalans bijvoorbeeld. Of je kunt het gebruiken voor het vastleggen van de beweging van de wind. Wat je maar wilt.

Libel, gemaakt met dubbele belichting. Samenstelling in de camera van twee beelden, een met de focus op de libel en het tweede beeld met de focus net voor de libel.  Kootwijk; 16-7-2013 05.08u; Loulou Beavers; Nikon D800 met Meyer Trioplan 100mm F2.8; 1/640s bij f/4.0; ISO 400; statief
Libel, gemaakt met dubbele belichting. Samenstelling in de camera van twee beelden, een met de focus op de libel en het tweede beeld met de focus net voor de libel. Fotograaf: Loulou Beavers

Hoe belangrijk is de scherpte van een foto dan nog?

Scherpte hoeft helemaal niet belangrijk te zijn, het gaat om de zeggingskracht. Dat is natuurlijk nogal subjectief. Vaak vraag ik anderen om feedback, daar leer ik van en dan verfijn ik steeds meer mijn techniek en resultaat.

Wat is jouw tip aan beginnende macrofotografen?

In mijn workshops zeg ik vaak: richt je niet op de techniek maar op het beeld dat je wilt creëren. Ik vergelijk een fototoestel weleens met een schilderspenseel. Iedereen snapt dat het niet het penseel is dat een schilderij mooi maakt, maar de schilder. Ik raad ieder aan te experimenteren in een omgeving waarin veel te vinden is: een heemtuin, een vlindertuin, een vijver met uitsluipende libellen. Waar veel onderwerpen zijn, kun je ook lekker experimenteren met lichtgebruik, compositie, scherptediepte enzovoorts.

En wat is jouw ‘next step’?

Geen idee waarheen ik me ontwikkel, ik ben zelf ook heel benieuwd waar ik over twee jaar sta. Maar dàt ik me verder ontwikkel is zeker en ook heel belangrijk voor me. Ik zou liever niet willen blijven stilstaan.

Meer werk van Loulou Beavers kun je zien op haar site.

 

cover macrofotografie praktijkboek
Meer lezen over macrofotografie?

Koop ons Praktijkboek macrofotografie.
Hét standaardwerk over macrofotografie.
Te koop bij de betere boekhandel en via de webshop.

Deel dit artikel


0
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *