Wie is Marsel van Oosten?
Goede keuze
En dat ‘buiten leven’ heeft hem, naast ongetwijfeld talloze prachtige ervaringen, veel succes gebracht. Met zijn indrukwekkende reeks prestigieuze prijzen, foto’s in musea en galeries en regelmatige bijdrages aan National Geographic mag hij zich tot de grootste natuurfotografen van Nederland rekenen. Zijn liefde voor natuur is duidelijk zichtbaar en vertaalt zich niet alleen in aantrekkelijk beeld, maar ook in een uitgesproken zorg voor (bedreigde) dieren en hun omgeving.
Rode-lijst-soort
Terwijl zijn foto’s als volleerde virals zowel het internet als de echte wereld bevolken, wordt de persoon Marsel zelf maar hoogst zelden waargenomen. Op waarneming.nl zou hij waarschijnlijk als rode-lijst-soort worden gekenmerkt; de Grote Onzichtbare in natuurfotografieland. Nooit zie je hem zijn statief parkeren bij een afgedwaalde sperweruil of achteraan sluiten bij een pestvogelinvasie. De kans dat je Marsel, liggend op zijn buik tussen een vijftigtal medefotografen aantreft, lijkt verwaarloosbaar klein en ook op de alomtegenwoordige fotografenfestivals zijn zijn optredens schaars. Marsel vaart duidelijk zijn eigen koers en geeft er, al globetrottend en pionierend, de voorkeur aan foto’s te maken die nog niet eerder gemaakt zijn.
Verre oom
Marsel is een beetje de verre oom onder de natuurfotografen; die oom die eens in de zoveel tijd op feestjes opduikt. Je kent hem maar vagelijk, maar één ding weet je zeker: áls hij weer in den lande is, is het feest: de cadeautjes die hij van exotische oorden meeneemt zijn altijd onovertroffen. Mooie beelden, beelden met een knipoog, of met een pakkend verhaal, soms zelfs ontroerend, maar altijd nieuw en verrassend.
Gedeelde passie
Waar menig fotogra(a)f(e) met uiterste krachtinspanning en vaak wanhopige strijd probeert de balans te vinden tussen een goed functionerend thuis-leven en fijn fotograferen heeft Marsel ook hier het ideale antwoord op gevonden: “Die passie deel ik met mijn vrouw Daniella, en we prijzen ons dan ook gelukkig dat we voor ons werk samen de hele wereld over reizen.” Hoe mooi is dat?!
En mocht dit klinken als een sprookje…? Veel fotografen dromen van zo’n leven en Marsel fotografeert zijn dromen, kijk zelf maar!
Apparatuur
- Nikon D4s
- Nikon D5
- Nikon 500
- Nikon D810
- Nikon AF-S 14-24/2.8
- Nikon AF-S 17-35/2.8
- Tamron VC 24-70/2.8
- Nikon AF-S VR 105/2.8
- Nikon AF-S VR 70-200/2.8
- Nikon AF-S VR 200-400/4.0
- Nikon AF-S VR 600/4.0
Portfolio
“Op de kunstacademie kon ik fotografie als afstudeervak kiezen, maar ik was destijds niet geïnteresseerd in dat gedoe in donkere kamers. Mijn liefde voor fotografie ontstond geleidelijk door de nauwe samenwerking met professionele fotografen die ik selecteerde om mijn campagnes te fotograferen. Door hen aan het werk te zien, leerde ik veel over compositie, licht, beeldbewerking en waaraan een goede foto dient te voldoen. Mijn eigen fotografie begon gewoon als vakantiehobby, werd later steeds serieuzer, en liep uiteindelijk compleet uit de hand.”
“In de reclame was alles mogelijk – wat ik ook bedacht, het kon gefotografeerd of gefilmd worden. Aan de ene kant is het leuk als er geen grenzen aan je creativiteit worden gesteld, aan de andere kant maakt het dat ook wat makkelijk. Uiteindelijk vind ik het een grotere artistieke uitdaging als het speelveld kleiner is en je niet over alles controle hebt. Dat klinkt raar uit de mond van een controlfreak, maar zo werkt het voor mij wel. Behalve dat ik houd van de natuur in de breedste zin van het woord, vind ik het leuk om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen om originele beelden te maken met beperkte mogelijkheden. Dat is wat mij zo aanspreekt in de natuurfotografie.”
Op de vraag hoe Marsel zijn eigen stijl zou typeren: “Eenvoudig, to the point, grafisch, helder.”
“Ik noem mijzelf een natuurfotograaf omdat ik zowel landschappen als dieren fotografeer. Dat is altijd al zo geweest. Ik houd van beide onderwerpen, en ik vind het leuk ze te fotograferen – vooral omdat de genres zo van elkaar verschillen. Dat verklaart ook waarom de meeste landschapsfotografen zoveel moeite hebben met dieren, en waarom de meeste dierenfotografen worstelen met landschappen. Het zijn totaal andere disciplines die een andere manier van werken vereisen. Ik ben ervan overtuigd dat dierenfotografie van mij een betere landschapsfotograaf heeft gemaakt, en dat landschapsfotografie van mij een betere dierenfotograaf heeft gemaakt. Dat ik de Travel Photographer of the Year titel heb gewonnen met een dieren- en een landschapsportfolio is wat dat betreft heel bijzonder voor mij. Aan mijn stijl en aanpak is in al die jaren niet veel veranderd – mijn esthetische voorkeuren en fotografische overtuigingen zitten diep in mij verankerd. Wat wel is veranderd, is dat ik tegenwoordig steeds meer landschappen fotografeer omdat ik de creatieve uitdaging daarvan groter vind, en dat ik bossen niet meer uit de weg ga. Heel lang heb ik mij verzet tegen overdadige vegetatie in mijn fotografie, maar met mijn recente projecten in de moerassen van Louisiana en Texas, en de bossen in China, heb ik die mentale barrière weten te doorbreken.”
“Ik zou heel graag nog een keer terug willen naar Algerije en Libië. De woestijn- en rotslandschappen daar zijn belachelijk mooi, en het is tragisch dat het er nu zo onveilig is. Helaas staan er nog veel meer landen op mijn bucketlist die door toedoen van religieuze gekkies te onveilig zijn geworden. “
Tips van Marsel
- Doe je eigen ding, probeer anders te zijn dan anderen.
Stel jezelf de volgende vragen: waarom ga ik dit fotograferen, hoe ga ik het fotograferen (en waarom), waar ga ik het fotograferen (en waarom), en wanneer ga ik het fotograferen (en waarom)? Zo dwing je jezelf om verantwoording af te leggen over je keuzes, en zul je er snel achter komen of je beslissingen oorspronkelijk zijn of puur kopieergedrag.
Het hoeft niet revolutionair te zijn, maar probeer op z’n minst een aantal dingen anders te doen dan fotografen die je zijn voor geweest.
Fotografie: Marsel van Oosten
5 reacties
Fantastische foto’s. Zeer bewonderenswaardig!!
Petje af!!!!