Menu

Onderdeel van Pixfactory

De sleutel van Bass Rock

Op een regenachtige morgen rijd ik als een opgewonde tiener de haven van North Berwick, in East Lothian, Schotland binnen, op zoek naar een legende. Een man uit een sprookje. Een soort Viking. Zijn naam: Fred Marr. Dit contact had ik uit The Good Birdwatchers Guide van Peter Jennings, een boek waar mijn vriendin door de jaren heen enige antipathie tegen kreeg. Het bevat namelijk de 2.500 beste vogelkijklocaties in Engeland en ik heb er heel wat van bezocht. Er was er altijd wel een in de buurt als we ergens waren. Vanuit Londen, waar ik destijds 8 jaar lang woonde, had ik Fred een paar keer gebeld. Fijne man, maar deed geen enkele toezegging. Waartoe? Het uit laten komen van een kinderwens: aan wal op de Bass Rock!
Uitzicht vanaf de Bass Rock, met East Lothian in de achtergrond.
Uitzicht vanaf de Bass Rock, met East Lothian in de achtergrond. (dia uit 1992) Fotograaf: Arie van den Hout

De Bass Rock is een indrukwekkende kegelvormige rots die ruim 100 meter recht oprijst uit de Firth of Forth, een zeearm voor de kust van North Berwick. De imposante rots is met zijn hoge steile wanden een ideale broedplaats voor een zeer aansprekende vogel die zijn naam aan deze rots te danken heeft: Sula Bassana, de Latijnse naam van de Jan van Gent.

The Bass Rock anno 2023,  vanaf de wal, met dank aan Renate.
The Bass Rock anno 2023,  vanaf de wal, met dank aan Renate. Fotograaf: Renate van den Boom

De oplossing

Toen ik de voor mij epische naam Firth of Fourth las, viel er iets op zijn plek. Een van mijn favoriete nummers als tiener was  “Firth of Fifth” van de popgroep Genesis, een gedragen nummer met een kabbelende piano intro en een meeslepende gitaarsolo, met aansprekende lyrics over dat “het pad” al helder is, “de weg” al lang van te voren gebaand en dat de “schapen” toch in hun hok blijven ondanks dat ze de weg naar buiten al lang gezien hebben. Hoe het majestueuze niet herkend wordt en de mens de moeite niet neemt om met vreugdevolle ogen naar de wereld te kijken en die op waarde te schatten. Dat het échte zicht daardoor ontnomen wordt, totdat de herder de kudde uit de vergissing wegleidt; als een rivier die oplost in de zee. Het verlangen uitsprekend: “Laat het onthuld worden”.

Voor mij pure magie!

Wat stond mij hier te wachten?

Wandelend door de haven spreek ik wat mensen aan die me meteen verwijzen naar Fred. En als ik aanklop op de zware verweerde deur van zijn onderkomen in de haven ontmoet ik een man die mijn voorstellingsvermogen te boven gaat, een combinatie tussen een stoere zeebonk, een Viking en een stereotype kapitein met een pijp en een grote baard: Kapitein Iglo zeg maar.

Hondurees mahoniehout

Ik bespreek mijn wens en hij is welwillend. Echter het weer staat een landing op het eiland niet toe. Ik had hierop gerekend en verbleef een aantal dagen in de buurt waarbij ik elke dag een bezoekje aan Fred breng. De derde dag is het mogelijk! Tot mijn verbazing is Fred bereid me af te zetten op het eiland, me de sleutel van het eiland te geven en me aan het eind van de dag op te halen. Ik krijg de hele Bass Rock met zijn 150.000 (!) Jan van Genten helemaal voor mezelf!

De boot, de Sula II, in 1964 in Norfolk gebouwd van het beste Hondurese mahoniehout, zo zegt Fred, biedt plaats aan ruim 50 man, maar vandaag zijn het alleen Fred en ik en dat is een bijzondere ervaring.

Chris en vader Fred, samen met (toen) prins Charles op de Sula II
Chris en vader Fred, samen met (toen) prins Charles op de Sula II. Fotograaf: onbekend

Als we de haven uitvaren doemt de enorme rots in de verte al snel op. Als we na een half uur varen in de buurt komen is er een kakofonie van gesnater van de Genten, duizenden, het vliegt af en aan. En ik zie ook papegaaiduikers op de lagere rotsen.

Koddige verschijningen aan de voet van de Bass Rock
Koddige verschijningen aan de voet van de Bass Rock. Fotograaf: Arie van den Hout

De gladde trap naar boven

Aangekomen bij het eiland instrueert Fred me hoe ik vanaf de deinende boot de steile gladde rotsen van de Bass moet bestijgen om niet met fototas en statief te water te gaan. Vlak voor aankomst geeft Fred me een grote ronde bal, ik zou zeggen een drietje, als ik het vergelijk met een voetbal. Het is een kurk! Wat ik niet meteen zie is dat er een ketting aan zit met een gigantische sleutel. Dit is de sleutel van de Bass Rock! De sleutel opent een grote ijzeren poort in een brede muur op weg naar boven. Aan wal geklommen steek ik de sleutel in de het slot, open de deur, sluit hem achter me en begin de gladde met uitwerpselen en veren beklede trap naar boven te beklimmen, langs de vuurtoren, op weg naar de top.

Op de top aangekomen is het uitzicht adembenemend. Niet alleen omdat ik totaal omgeven ben door duizenden van deze iconische grote witte wezens, maar het uitzicht vanaf deze hoogte, vanaf zee, over Schotland is betoverend.

Vroege Selfie (1992)  
Vroege Selfie (1992) . Fotograaf: Arie van den Hout

Ondanks dat ik menig rolletje Kodachrome 64 volschiet is de enorme stilte en weidsheid die ik toen, 30 jaar geleden, ervoer mij het meeste bij gebleven. Boven op die rots, mijn kinderwens vervuld, viel er iets van me af. De dans van de af en aan vliegende genten, begeleid door een 150.000 leden tellend orkest, was er, maar er was iets groters, iets magisch.

Jan van Genten op The Bass
Jan van Genten op The Bass. Fotograaf: Arie van den Hout

De sleutel

Na een acht-jarig verblijf in Engeland heb ik een mooie carrière in het bedrijfsleven gehad en intussen help ik mensen, o.a. via natuurfotografie, om zelf de ruimte te ontdekken waarin alle waarnemingen, inclusief het denken, plaatsvinden. Dus hun originele, niet geconditioneerde Zelf te her-ontdekken, daarmee samen te vallen en het leven en je fotografie daaruit te laten ontstaan; geïnspireerd.

En daarom begrijp ik nu mijn vervoering door het nummer The Firth of Fifth. De uitnodiging zat er altijd al in. Terug naar huis, naar het originele, het ware, de magie.

De jaren erop ben ik nog vaak op de Bass geweest met Fred en later met zijn zoon Chris. Fred is in 2008 overleden, zijn zoon volgde al in 2012 door een mysterieus ongeval. De boottochten naar deze magische locatie worden nu o.a. verzorgd door “The Sea Bird Center”.

Voor mij waren beide mannen heldhaftige zeelieden die mij zo veel meer gaven dan de sleutel tot het eiland.

Herken je dit ook, dat je wensen en verlangens in je natuurfotografie je soms meer brengen dan je beoogt en een poort kunnen zijn naar iets groters, naar inzichten en verdieping? Laat het weten in een reactie.

In de haven van North Berwick is een gedenkplaquette ter nagedachtenis aan Fred Marr
In de haven van North Berwick is een gedenkplaquette ter nagedachtenis aan Fred Marr. Fotograaf: Arie van den Hout

Firth Of Fifth – Genesis

Het pad is vrij, al kunnen geen ogen zien
The path is clear, though no eyes can see

De koers was al lang geleden vastgelegd
The course laid down long before

En zo blijven bij goden en mensen de schapen in hun hok
And so with gods and men, the sheep remain inside their pen

Hoewel ze vaak de uitweg hebben gezien om te vertrekken
Though many times they’ve seen the way to leave

Hij rijdt majestueus, langs huizen van mensen
He rides majestic, past homes of men

Die er niets om geven of met vreugde staren
Who care not or gaze with joy

Om daar weerspiegeld te zien, de bomen, de lucht, de lelie
To see reflected there, the trees, the sky, the lily fair

De plaats van de dood ligt er net onder
The scene of death is lying just below

De bergen onttrekken de stad aan het zicht
The mountains cut off the town from view

Zoals een kankergezwel door vaardigheid wordt verwijderd
Like a cancer growth is removed by skill

Laat het onthuld worden
Let it be revealed

Een waterval, zijn madrigaal
A waterfall, his madrigal

Een binnenzee, zijn symfonie
An inland sea, his symphony

Undinal-liederen sporen de matrozen aan
Undinal songs urge the sailors on

‘Tot ze gelokt worden door de roep van betoverende sirene
‘Til lured by the siren’s cry

Nu de rivier oplost in de zee
Now as the river dissolve in sea

Heeft Neptunus een andere ziel opgeëist
So Neptune has claimed another soul

En zo blijven bij goden en mensen de schapen in hun hok
And so with gods and men, the sheep remain inside their pen

Totdat de herder zijn kudde wegleidt
Until the shepherd leads his flock away

Het zand van de tijd werd uitgehold door
The sands of time were eroded by

De rivier van voortdurende verandering
The river of constant change

Spotify

Geef een reactie

6 reacties

  1. Mooie ervaring zeg! En indrukwekkend verhaal. Ik kom jaarlijks bij Bass Rock als gids, maar nog niet op het eiland zelf geweest omdat we dan met een grotere groep zijn. De Jan van Gent is nog niet zo lang geleden teruggeplaatst in het geslacht “Morus” na moleculair onderzoek. De Latijnse naam is nu “Morus bassanus”. Wel nog steeds duidelijk vernoemd naar “The Bass”, gelukkig!

  2. Hey Arie, mooi stukje! En voor mij een aantal herkenbare punten, Genesis met Fourth of fifth
    “draai” ik nog regelmatig vanaf CD (The longs staat ie op), en Bass rock een aantal jaar geleden nog gefotografeerd vanaf de wal (helaas) op terugweg vanuit Schotland naar de boot vanuit New Castle. Schotland staat voor een vervolg bezoek (met het busje) nog geplanned dus bij passeren zal dit verhaaltje vast langs komen. Maar meest belangrijk, na volgen van de Summerschool onder jouw leiding ook nog steeds verder bezig met de verdieping in mijn fotografie. Dank!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

6 reacties

  1. Mooie ervaring zeg! En indrukwekkend verhaal. Ik kom jaarlijks bij Bass Rock als gids, maar nog niet op het eiland zelf geweest omdat we dan met een grotere groep zijn. De Jan van Gent is nog niet zo lang geleden teruggeplaatst in het geslacht “Morus” na moleculair onderzoek. De Latijnse naam is nu “Morus bassanus”. Wel nog steeds duidelijk vernoemd naar “The Bass”, gelukkig!

  2. Hey Arie, mooi stukje! En voor mij een aantal herkenbare punten, Genesis met Fourth of fifth
    “draai” ik nog regelmatig vanaf CD (The longs staat ie op), en Bass rock een aantal jaar geleden nog gefotografeerd vanaf de wal (helaas) op terugweg vanuit Schotland naar de boot vanuit New Castle. Schotland staat voor een vervolg bezoek (met het busje) nog geplanned dus bij passeren zal dit verhaaltje vast langs komen. Maar meest belangrijk, na volgen van de Summerschool onder jouw leiding ook nog steeds verder bezig met de verdieping in mijn fotografie. Dank!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Arie van den Hout

Arie van den Hout

Arie van den Hout is sinds zijn jeugd gepassioneerd natuurliefhebber, fotograaf en onderzoeker. Hij deelt zijn passie graag, o.a. via workshops. Genieten staat voorop, de rest volgt van zelf, is een van zijn motto’s.

Meer columns van deze auteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant: