HOME < PRAKTIJK < TUTORIALS
tutorials

Met welk portfolio win je een fotowedstrijd?

Eén van de onderdelen van de Groene Camera is de prijs en titel: “Natuurfotograaf van het jaar”. Om hiervoor in aanmerking te komen stuur je een portfolio in van 7-9 foto’s die samen een verhaal vertellen. Dit vraagt om een andere manier van kijken, fotograferen en selecteren dan je misschien gewend bent. Als jurylid van de Groene Camera help ik je op weg.

portfolio
Fotograaf: David Peskens
Delen

Een portfolio samenstellen is voor veel fotografen een moeilijke opgave. De duizenden foto’s in je archief moet je terugbrengen tot een tiental beelden die bij elkaar passen. Daarom hierbij enkele tips om het selectieproces makkelijker te maken en de kwaliteit van je portfolio te verbeteren.

1) Kijk van afstand

Neem letterlijk afstand van de door jou geselecteerde beelden. Bijvoorbeeld door ze klein te printen en uit te stallen op tafel. Of bekijk ze als thumbnails op je beeldscherm. Door ze van afstand te bekijken zie je veel beter of ze een coherent geheel vormen en welke foto’s te veel afwijken van de rest.

portfolio
Een laatste streep zonlicht valt op een vliegden op de heide. Fotograaf: David Peskens

2) Let op de volgorde

Een goede volgorde kan een portfolio nog net dat beetje beter maken. Zeker als er sprake is van een duidelijk verhaal is het belangrijk om bewuste keuzes te maken wat volgorde betreft. Maar hier zijn geen regels voor. Soms is het goed om de serie in te leiden, zodat de kijker weet waar het over gaat. Soms werkt het juist sterker om dat te bewaren tot het eind. Elke serie heeft zijn eigen aanpak nodig.
Een goede manier om te zien welke volgorde werkt, is om met klein geprinte foto’s te schuiven op tafel. Maar ook op de computer is dit eenvoudig te doen. Lightroom heeft bijvoorbeeld de optie om foto’s naar een andere positie te slepen.

De bandheidelibel staat op de Nederlandse Rode lijst als gevoelig, maar is de laatste jaren aan een opmars bezig.
De bandheidelibel staat op de Nederlandse Rode lijst als gevoelig, maar is de laatste jaren aan een opmars bezig. Fotograaf: David Peskens

3) Vraag om hulp

Probeer als buitenstaander naar je foto’s te kijken. Dat zal nooit volledig lukken, aangezien jij als maker de omstandigheden kent waarin het beeld gemaakt is. Laat daarom anderen naar je selectie kijken om er zo achter te komen of je portfolio ook zo overkomt als je bedoeling was. Zij zullen niet weten hoeveel moeite je hebt moeten doen om een bepaalde foto te maken en kijken veel onbevooroordeelder naar je werk. Behalve dat deze methode je een beter portfolio oplevert, geeft het je ook nieuwe inzichten in je eigen werk.

portfolio
Belangrijk voor de bestuiving van de heide, maar ook onderwerp van discussie: de honingbij. Fotograaf: David Peskens

4) Kill your darlings

Wees selectief. Het doet altijd pijn om een beeld weg te laten dat je lief is, maar de kans bestaat dat je favoriete beeld helemaal niet zo goed bij de rest van de selectie past. De vorige tip helpt om deze beelden te herkennen.

portfolio
Groot winteronderhoud op de Brunssummerheide. Fotograaf: David Peskens

5) Selecteer en gooi weg

Pas op dat er geen zwakke foto bij zit die de rest onderuit kan halen. Als er, zoals in het geval van de Groene Camera, tussen de 7 en 9 foto’s worden gevraagd, is het beter om 7 toppers in te sturen dan een selectie van 9 foto’s waarbij 1 minder beeld zit dat niet bij de rest past.

portfolio
Een hardloper passeert een boom die bij het winteronderhoud op de heide is afgezaagd. Fotograaf: David Peskens

6) Communiceer een verhaal

Elk beeld in je portfolio moet erin zitten met een reden. Bij elke foto moet je jezelf afvragen wat de foto communiceert en in hoeverre deze bijdraagt aan het overkoepelende verhaal of samenhang van je serie beelden. Kies je foto’s op zo’n manier dat er geen extra uitleg nodig is en het geheel voor zich spreekt.
World Press Photo of the Year winnaar Jim Colton verwoordt dit mooi:

Ik selecteer de foto’s die op een logische, intuïtieve manier passen bij het verhaal dat ik wil communiceren. Alsof ik een verhaal aan het schrijven ben. Alleen visueel sterke beelden kiezen zou hetzelfde zijn als een reeks uitroeptekens aan het einde van een zin plaatsen. Het verhaal staat altijd voorop.

portfolio
Potstallen werden vanaf de 18e eeuw gebouwd en gebruikt om schapen te huisvesten en dienden als “productiehuis” voor mest. Fotograaf: David Peskesn

7) Blijf dicht bij jezelf

Probeer de kijker te verrassen, ook al is het tegenwoordig verre van makkelijk om origineel te zijn. Maar blijf altijd dicht bij jezelf en probeer niet te beantwoorden aan de vraag van wat algemeen als goede fotografie wordt gezien. Het belangrijkste is dat je portfolio representeert wie jij bent als fotograaf en laat zien wat jij wil uitstralen.

portfolio
De 140 schapen tellende kudde van de Stichting Rhedense Schaapskudde. Fotograaf: David Peskens

Het is spannend om jezelf als fotograaf bloot te geven. Zeker omdat een portfolio, veel meer dan een enkel beeld, laat zien wie jij bent als fotograaf. Om daarop beoordeeld te worden vergt moed, maar je leert er ontzettend veel van. Door kritisch te selecteren ga je op een andere manier naar je beelden kijken. Door er met anderen over te praten krijg je nieuwe inzichten. En misschien word je geïnspireerd om ook op een andere manier te gaan fotograferen. Door niet achteraf uit je archief te selecteren, maar op een projectmatige manier bij voorbaat al na te denken over een serie die je wil gaan uitwerken.

Deel dit artikel


0
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *