Slimme selecties
Dankzij machine learning is AI de laatste jaren erg goed geworden in het herkennen van objecten, zoals een vogel. Daardoor werkt de autofocus in je camera beter en kan je aan een foto automatisch het trefwoord ‘vogel’ laten toekennen, zoals we in het vorige artikel zagen.
AI kan echter ook alle andere delen van een foto herkennen, zoals (om bij het voorbeeld van een vogelfoto te blijven) de lucht, de bomen op de achtergrond, het water op de voorgrond, … Het kan voor elk van die herkende onderdelen automatisch een masker maken. En dat masker kan dan gebruikt worden wanneer je een foto bewerkt.
Softwarereus Adobe ontwikkelt al jaren haar eigen AI-technologie onder de naam Sensei. Als je Lightroom of Photoshop gebruikt, heb je nu al verschillende op AI gebaseerde hulpmiddelen. De software kan bijvoorbeeld het onderwerp op een foto herkennen.
Voor portretfoto’s kan Adobe Lightroom bijvoorbeeld op portretfoto’s automatisch maskers maken voor huid, gezichtshuid, lippen, oogwit, pupillen, wenkbrauwen en haren. Zo kan je die delen van de foto apart bewerken, zonder dat je zelf tijd verliest aan het maken van selecties en maskers.
Pixels verzinnen
Adobe Photoshop heeft al jaren de functie Content Aware Fill (Vullen met behoud van inhoud) waarbij je een deel van een foto vult met inhoud die uit een ander deel van de foto wordt overgenomen – handig om storende elementen uit een foto te verwijderen. Dit jaar voegde Adobe de functie Generative Fill (Generatief vullen) toe aan de bètaversie van Photoshop. In plaats van dat je een deel van de foto aanduidt als bron voor de nieuwe inhoud, tik je gewoon de beschrijving in van wat je wil toevoegen aan de foto. Je kan ook het canvas uitbreiden en laten vullen, de achtergrond wijzigen, of gegenereerde objecten aan een afbeelding toe voegen.
Lucht vervangen
Het Oekraiënse bedrijf Skylum is een softwaremaker die al jaren fors inzet op AI. Skylum Luminar Neo bevat ook een AI Sky Replacement gereedschap. Dat herkent de lucht in een foto en vervangt die door een foto van lucht – waarbij je de keuze hebt uit verschillende soorten, van een mooie blauwe lucht, een dramatische lucht, een sterrenhemel, een zonsondergang… Voor je zegt: dat kan toch ook in Photoshop? Dat klopt, maar Luminar is net iets slimmer. Via de optie ‘Herbelichting Scene’ wordt de rest van de foto de helderheid aangepast zodat die klopt met de nieuwe lucht, en als er een waterpartij in de foto te zien is, wordt de lucht daarin weerspiegeld.
Ruis onderdrukken
Ook bij ruisonderdrukking wordt AI ingezet. De AI is dat getraind om de typische ruis van digitale camera’s te herkennen. Apps zoals Capture One, ON1 Photo RAW en Topaz DeNoise AI gebruiken AI-algoritmes om alleen de ruis te verwijderen en details te behouden. Iin de nieuwste update kreeg ook Lightroom een op AI gebaseerde manier om ruis te reduceren.
Eveneens op machine learning gebaseerd zijn ML Super Resolution in Pixelmator Pro of Super Resolution in Photoshop: manieren om afbeeldingen met een lage resolutie te vergroten. Deze algoritmes kunnen extra pixels invoegen zonder dat de scherpte achteruitgaat.
Leer je stijl
Allemaal goed, maar zou het niet handig zijn als AI kon leren hoe jij je foto’s graag bewerkt en jouw bewerkingswijze kan toepassen? Precies dat belooft Neurapix. Je traint de software door 500 foto’s te laten analyseren, wat twee uur duurt. Op basis daarvan leert de software welke bewerkingen jij doet. Via een Lightroom plug-in worden nieuwe foto’s dan op dezelfde manier bewerkt. Neurapix zegt dat de software daarbij rekening houdt met de kenmerken van de nieuwe foto, zodat de bewerking aangepast zijn aan de foto. De software werkt het beste als al je foto’s ongeveer dezelfde inhoud hebben en je ze effectief ook in een consistente stijl nabewerkt.
Conclusie
Betekent AI het einde van de fotografie? Ik denk het niet, want er zal altijd een groot verschil bestaan tussen een foto die jij zelf op een bepaalde plaats op een bepaald moment gemaakt hebt, en een reeks pixels die AI op bevel gemaakt heeft. Wel zal de manier waarop we fotograferen en nabewerken veranderen, dankzij software die een deel van het saaie werk uit handen neemt.
2 reacties
De AI is verre van perfect. Vooral als je het gaat gebruiken om elementen toe te voegen aan een foto. Ik heb al eens geprobeerd koeien toe te voegen in een foto door het in Photoshop te gebruiken, maar na het gebruiken van de optie generatief vullen, was ik er rap op uitgekeken. Na het toevoegen van een paar koeien het resultaat bekeken op 100% en wat bleek? Die koeien leken op door een computer gegenereerde 3d modellen zo ontsnapt uit een animatiefim van Disney Pixar Studio. Dat hoeft van mij dus niet
Luminar Neo wordt aangehaald in het artikel. Blij dat je het noemt, want ik vind dat deze software op gebied van AI stukken beter presteert dan de software van Adobe (Photoshop en Lightroom).
Uiteindelijk gaat het er om dat een foto een foto blijft en niet een door de computer gegenereerd plaatje. AI kan heel goed ingezet worden in de fotografie maar er moet wel op een realistische manier gebruikt worden.
Erik, dank voor deze heldere uiteenzetting. Het brengt de discussie goed op gang. Ik hoop dat de discussie leidt tot een gezond gebruik van AI en waar ook wordt vastgelegd wat ‘not done’ is
Je moet natuurlijk in de eerste plaats wel bedenken wat voor een fotograaf je bent. Ga je voor roem en rijkdom, dan haal je alles uit de kast. Principes overboord en scoren maar. Dan is AI een hemelgeschenk.
Als ik voor mezelf spreek, ik maak graag saaie registratiebeelden van insecten, sterrenhemels en af en toe een vogel. En dat doe ik omdat ik fotograferen leuk vind. Niets meer en niets minder. Ook de techniek erachter boeit me. Dat geldt natuurlijk ook voor de nabewerking. Dan is AI niet meer dan een handig hulpmiddel. Het moet mijn vreugde in mijn eigen foto’s niet verpesten.
Dus ik ga mee met jouw conclusie, AI betekent inderdaad niet het einde van de fotografie.