Roos Cox-Verstappen
Waar een beeld toe kan aanzetten….
Als ik naar deze foto kijk, krijg ik enorm veel zin in sneeuw! Ik voel de koude lucht op mijn huid. En ik krijg enorm veel zin om aan de met sneeuw bedekte takken te schudden om nog eens een extra sneeuwbui te veroorzaken. Hoor jij ook het kraken van de sneeuw onder je schoenen?
Knappe foto
Roos, eigenlijk heb je best een lastige compositie gekozen, waarbinnen je tot knappe oplossingen gekomen bent. Het is duidelijk een grijze dag, dus waarschijnlijk heeft er helemaal geen structuur in de lucht gezeten, en was deze dus tamelijk saai. Jij hebt ervoor gekozen om zoveel mogelijk lucht buiten beeld te houden, wat in deze een goede keuze is. Ook met het grote wateroppervlak loopt je risico op saaiheid. Maar precies op de plekken waar je dit risico loopt, zijn er details: de meerpalen, de reflectie van de bomenrij, takken op de voorgrond en de watervogels in de verte. En je hebt een mooie kijklijn gecreëerd vanaf het bosje links onder, via de bank, via de oever, naar het uiteinde van de foto linksboven. En zo kan ik lekker blijven rondkijken in de foto.
Enige tip die ik heb gaat over op de manier waarop je het bankje in de foto opgenomen hebt: deze had er in z’n geheel mogen opstaan. Het ontbreken van een klein deel van de rechter voorpoot valt extra op door het contrasteren van de donkere delen van de bank met de sneeuw. Het bankje had rechts iets meer ruimte mogen hebben ten opzichte van het fotokader. En linksboven had het einde van de oever iets verder van de linkerkant van het fotokader af gemogen.
Automatisch of niet automatisch
Door jouw instellingen van een vrij snelle sluitertijd van 1/320 sec. en een laag getal diafragma van f/2.8 (hele grote opening), heb ik het vermoeden dat je je camera op automatisch had staan toen je de foto maakte. Bij het fotograferen van landschappen is het beter om een iets groter getal diafragma (dus kleinere opening) te kiezen , want dan creëer je meer scherptediepte en scherpte. Je hebt nu scherpgesteld op de rietkraag waardoor, samen met de (onbewuste?) keuze van f/2.8 het bankje nèt onscherp is. Door een grotere scherptediepte (groter diafragma getal) zou ook het bankje helemaal scherp zijn geweest, dt kijkt net iets fijner.
Jij fotografeert met een compact camera en deze camera’s hebben altijd een minder grote keuze in diafragmagetallen. Maar een diafragma van f/5.6 had denk ik wel haalbaar kunnen zijn. Je had dan voor een minder snelle sluitertijd moeten kiezen.
Roos, ik vind het leuk om te horen wat je van mijn bespreking vindt.
Sandra Apon
Mysterie in de mist
Een winterplaat die een beetje de rillingen over mijn rug laten lopen. Door de koele blauwe uitstraling. En door de mist. De mist en de blauwe schemering geven spanning, omdat het zicht in de verte wordt beperkt. Mysterieus is de lichtstraal aan de linkerzijde, die het totale beeld ook een vervreemde uitstraling geeft. Sandra, je foto ademt veel sfeer uit.
Een beeld met dilemma’s
Bij het insturen van de foto heb je gevraagd of je misschien de foto verticaal had moeten nemen. Laat ik eerst de foto bespreken zoals je hem nu ingestuurd hebt.
Er zijn twee componenten die heel mooi diepte geven aan de foto: de bomenrijen aan beide zijden en de lichtstraal. Ook heel mooi vind ik de takken aan de bovenzijde van de foto. Ze geven mij een beetje het gevoel dat ik door een tunnel kijk. Van deze takken had ik graag meer op de foto willen zien. Dat had je kunnen bereiken door de camera wat meer naar boven te richten. De foto heeft veel voorgrond waar niets gebeurt. Dit deel komt op mij daardoor enigszins saai over.
Over de paaltjes met balk ben ik al twee avonden aan het nadenken. Aan de ene kant voegt deze extra toe aan de mysterieuze sfeer, want ik kan de symboliek “Pas op, tot hier en niet verder” eraan toeschrijven. Aan de andere kant vind ik het geen aantrekkelijk object om als voorgrond te zien en leidt het mij vooral af van de mooie diepte die de foto heeft. Sandra, hoe kijk jij hiertegen aan als jij zo mijn commentaar leest?
Ten aanzien van de paaltjes met balk zou ik je erop willen wijzen dat, doordat het linker paaltje de voorste boom raakt, je deze verbindt met de bomenrij. Hierdoor wordt je compositie statisch. Eén stapje naar links en het paaltje komt los te staan van de bomenrij.
Ik vraag me af, indien je de foto verticaal had genomen, of het je gelukt was de diepte te creëren die je nu hebt. Had je dan ook de bomenrijen aan beide zijden én de lichtstraal allemaal in beeld gekregen, met het mooie verloop van scherpte naar onscherpte? Ik heb zelf het idee van niet.
Belichting
Aan je exif gegevens zie ik dat je de foto 30 seconden belicht hebt. Het diafragma dat je gebruikt hebt is f/ 7 en je ISO staat op 200. De foto oogt wat donker en had wat mij betreft iets langer belicht mogen worden. Om niet heel lang te hoeven belichten, kun je hiervoor je ISO hoger zetten; naar 400, 600 of 800. Zelf vind ik de blauwe kleur héél sprekend en veel toevoegen aan de sfeer van de foto.
Achteraf spelen met beelden
Zoals gezegd heb ik twijfels over de paaltjes met balk. Vandaar dat ik jouw foto zodanig uitgesneden heb zodat deze van je foto verdwijnen. Hoe kijk jij tegen deze uitvoering aan? Doet het af aan het idee waarmee jij de foto gemaakt hebt? Ik heb de foto ook geprobeerd verticaal uit te snijden. Maar hierdoor bleef er eigenlijk te weinig over van de foto.
Nadat ik gesneden heb, bleven de uiteinden van de paaltjes binnen de foto. De linker heb ik weggehaald met de lasso en de functie vullen. De rechter heb ik weg gestempeld. Verder heb ik de foto iets lichter gemaakt. En extra verscherpt om een groter verschil te krijgen in de scherpte in de vóór en achtergrond. Ook heb ik het contrast in de foto een beetje verhoogd zodat de foto nóg wat meer uitgesproken wordt. Ik werk met het bewerkingsprogramma Photoshop.
Laat je nog even weten wat je van mijn bespreking vindt?
4 reacties
Beste Jody Zweserijn
Allereerst sorry voor mijn late reactie! Ik ben er van uit gegaan dat ik via email een berichtje zou krijgen als mijn foto besproken zou worden. Ik moet bekennen dat ik het toch wel een beetje spannend vond om mijn foto door een ‘kenner’ te laten beoordelen… Ik vind het erg leuk om je commentaar te lezen, hoe jij naar mijn foto kijkt. Van sluitertijd en diafragma heb ik weinig verstand.
En ja… ik had (en heb) de camera meestal op de automatisch stand staan. Als ik er op uit ga heb ik vaak de camera bij me en dan probeer ik vast te leggen wat me raakt.
Hallo Roos, fijn om te lezen dat je mijn bespreking waardeert. Je kijkt goed, daaraan hoef je niets te veranderen. Het voegt alleen maar aan de bekijkwaardigheid van je foto toe als je je ook een beetje gaat verdiepen in diafragma en sluitertijd. Maar boven alles: heel veel plezier met het fotograferen! Hartelijke groetjes, Jody
Bedankt voor het uitgebreide commentaar. Het helpt me verder en het laat me op andere manieren kijken.
Inderdaad, iets meer van de takken bovenin zou een beter tunneleffect en meer diepte geven. En dat paaltje …, dat niet los van de boom komt, heb ik op dat moment in de mist gemist (haha). De lange sluitertijd van 30 sec is bewust gekozen vanwege het lichtspoor. De lage ISO-waarde is genomen om achteraf bij het bewerken geen last van ruis te krijgen.
Met je tips heb ik het raw-bestand in Lightroom verder bewerkt: iets lichter gemaakt en iets meer contrast gegeven. Ook wat van de voorgrond weggecropt. Daarna in Photoshop Elements het linker paaltje wat naar rechts opgeschoven. Vervolgens in een kopie de balk en paaltjes verwijderd. Van de twee varianten is de foto met balk volgens mij dan evenwichtiger. Het geeft tegenwicht tegen de witte lichtstreep, en het verbindt de linker- en rechterkant van de foto.
Op jouw uitsnede heb je behalve de balk ook een stuk van de linkerkant weggecropt: die uitsnede geeft inderdaad wat meer rust, heel mooi. Zoals je zei: dilemma’s. Voor beide opties, met en zonder balk, is wat te zeggen… Ik laat het nu even rusten en kijk er na 2 nachtjes opnieuw naar.
Nogmaals heel erg bedankt voor de tips.
Hallo Sandra, graag gedaan! Leuk om te lezen dat je direct weer met de foto aan de gang bent gegaan. In principe is er geen goed of slecht maar moet de inhoud van het beeld passen bij datgene dat jij over wilt brengen op de kijker. Groeten Jody