HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema ochtend- en avondkleuren: Daan en Emile

Het nieuwe thema van de fotobespreking is ochtend- en avondkleuren, de sfeer van late zomer en begin van de herfst. We laten de tijd van hard licht weer achter ons en de zon laat zich weer op meer ARBO tijden fotograferen tijdens de sfeervolle momenten. Ron bespreekt deze keer twee kleurrijke beelden aan zee.

Fotobespreking thema ochtend- en avondkleuren: Daan en Emile
d600 nikon 24-70 2.8. Fotograaf: Daan Meeusen
Delen

Daan Meeusen

Inhoud en impact

Alhoewel de locatie van deze foto niet bekend is, vermoed ik dat deze foto gemaakt is aan de Friese Waddenkust. Ik verwacht ergens bij Wierum of Moddergat waar de palenrijen, die vroeger geplaatst zijn voor de landwinning, nog prominent aanwezig zijn. Het is een typische waddenfoto bij zonsopkomst die een mooie warme en zomerse sfeer heeft. Dit licht heb je mooi weten te pakken.

Compositie

Dit is een voorbeeld van een gelaagde foto. Het donkere slik op de voorgrond, het laagje water met de weerspiegeling, de donkere laag slik daarachter en de palenrij in de achtergrond vormen mooie lagen in de afbeelding waardoor je diepte creëert in de foto. Daarnaast heb je goed gebruik gemaakt van het lijnenspel in de foto. Diverse lijnen van rechtsonder naar linksboven leiden je blik de foto in richting de achtergrond. Wel leidt de lijn van palen je blik links het beeld uit i.p.v. naar de zon, je loopt daarmee het risico dat de kijker niet vanzelf in de foto blijft, wellicht een iets andere plek had de lijn meer de foto ingehouden.

De paaltjes op de voorgrond vormen een mooi voorgrondonderwerp in de foto. De weerspiegeling van de wolken in het water is prachtig. De palenrij op de horizon maken de compositie mooi af. Je hebt het goede standpunt gekozen voor deze foto. Het mooie lage standpunt zorgt dat de palen op de voorgrond prominent aanwezig zijn. Wel zou ik het eerste paaltje onder in beeld iets meer ruimte geven, zodat hij loskomt van het kader van de foto. De paaltjes in de voorgrond zijn mooi scherp, wat het gevoel van scherpte in de foto benadrukt.

Techniek

Ik vind dat je mooi gebruik hebt gemaakt van het licht op de voorgrond, grijsverloopfilters? Ze heffen mooi het verschil tussen de donkere ondergrond en de lichte lucht op en zorgen voor een uitgebalanceerde belichting. Toch vind ik wel dat er erg veel contrast in de lucht zit; de wolken zijn erg donker. Door een filter te gebruiken die een stop minder licht tegenhoudt had je dit kunnen voorkomen. Of anders kun je dat oplossen in de nabewerking (of komt het juist door de nabewerking?).

Je staat hier op een mooie locatie met zacht kabbelend water. Ik kan mij hier ook heel goed een foto met lange sluitertijd voorstellen. Je zit nu op ISO 200, f/8 en 1/500s. Met ISO 100 en f/16 was je op 1/60s gekomen, nog niet echt een lange sluitertijd. Maar mocht je grijsfilters hebben (3 stops of meer) dan had je wellicht het water mooi kunnen laten uitvegen. Een idee voor de volgende keer?

Nabewerking

Hoe je een foto nabewerkt hangt veelal af van jouw smaak, jouw beleving van het moment en wat je de kijker wilt laten zien via deze foto. Je hebt er duidelijk voor gekozen om de warme kleuren van de zonsopkomst in deze foto weer te geven, wat een goede keuze is gezien de felle zon. De scherpte in de foto is prima. Ik zou wel proberen om het contrast in de foto iets te verminderen, het komt nu wat onnatuurlijk over.

Emile Nijs

Canon 6D, 17-40 mm, statief gebruikt. Opgenomen 4 augustus 2016 zonsondergang bij Palanga (Litouwen) aan de Oostzee. Bewerkt in LR; moeilijk vind ik het om de juiste kleurtemperatuur in te stellen. Dit gedaan uit "de losse pols" en naar eigen smaak. Is er een betere manier?
Canon 6D, 17-40 mm, statief gebruikt. Opgenomen 4 augustus 2016 zonsondergang bij Palanga (Litouwen) aan de Oostzee. Bewerkt in LR; moeilijk vind ik het om de juiste kleurtemperatuur in te stellen. Dit gedaan uit “de losse pols” en naar eigen smaak. Is er een betere manier? Fotograaf: Emile Nijs

Inhoud en impact

Een heerlijke foto van een zonsondergang aan zee. Het beeld bevat door de beweging in het water een mooi element van actie. Tegelijkertijd geeft het beeld het gevoel van rust tijdens een mooie avondwandeling weer. Dat maakt het beeld interessant.

Compositie

Fraaie compositie! Je hebt goed gebruik gemaakt van de stenen in de voorgrond als startpunt in de foto, daarmee creëer je een natuurlijke kijklijn langs de waterlijn vanaf de stenen naar de wandelaars . Hiermee verbind je alle onderdelen op natuurlijke wijze met elkaar en wordt de foto één geheel.De reflectie van de lucht op het zand is prachtig in deze foto, de kleur brengt eenheid tussen zand en lucht. Het lage standpunt geeft een dieptegevoel aan de foto. De horizon net uit het midden maakt de foto spannend en geeft de prachtige lucht voldoende ruimte.

Ik vind het wandelende stelletje echt iets toevoegen aan de foto, door ze op de rug te kijken wandel je als het ware met ze mee. Hierdoor krijg je perspectief in de foto. Helaas zorgt de vertekening van je lens ervoor dat de wandelaars scheef hangen. Persoonlijk vind ik dit niet storend, maar je kunt overwegen dit in de nabewerking op te lossen.  Wel is het jammer dat het stelletje zo klein in beeld is en net de bosjes raakt. Als je ze iets eerder op de foto had gezet waren ze iets groter (en dus prominenter) in beeld gekomen, maar ook helemaal los van die donkere bosjes op de achtergrond.

Techniek

Ik vermoed dat je hier gebruik hebt gemaakt van grijsverloopfilters. De belichting is hierdoor uitgebalanceerd en de rode kleur in de lucht wordt geaccentueerd. Het voorgrondonderwerp is voldoende scherp.

In de EXIF-informatie zie ik dat je als diafragma f/18 hebt gebruikt, in dit geval met als doel de lange sluitertijd voor de dynamiek in het water (1.6sec. sluitertijd). Bij diafragma’s boven de f/16 is de kans dat er een lensfout, genaamd diffractie, optreedt groter waardoor je scherpte verliest in de foto. Mocht je de beschikking hebben over een grijsfilter dan zou ik die gebruiken in combinatie met een maximaal diafragma van f/16 voor een combinatie van dynamiek van lange sluitertijd samen met optimale scherpte in je foto.

Nabewerking

De nabewerking in deze foto is prima. Ik zie overal doortekening evenals goede scherpte en contrast. Je hebt gekozen voor een warme witbalans, als je echter een iets koelere witbalans kiest, komen de kleuren wat intenser door, zie mijn voorbeeld hieronder.

Zelfde foto maar met een wat koelere witbalans, de kleuren komen nu knallender uit. Bewerking Ron ter Burg
Zelfde foto maar met een wat koelere witbalans, de kleuren komen nu knallender uit. Bewerking Ron ter Burg Fotograaf: Emile Nijs

Deel dit artikel


3
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Mooi om te zien wat en verschil de witbalans kan maken! Zelf vind ik de koelere versie echt mooier en meer spreken.

  2. Ik hou het graag authentiek,dat zegt ook meer over de omgeving en de kunde van een fotograaf dan een gepimpte foto. Maar het blijft een persoonlijke keuze .

    1. Wat zegt het in bijv. Lightroom aanpassen van de -meestal automatisch door de camera gekozen- witbalans nu over authenticiteit of kunde? Dat snap ik echt niet…
      Is er een fotograaf die voor iedere foto handmatig de witbalans instelt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *