HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema ochtend- en avondkleuren: Mignon en Hans

In deze tweede fotobespreking rond het thema ochtend- en avondkleuren heeft Ron gekozen voor een beeld met stralen en een samengesteld beeld met exposure blending.

Fotobespreking thema ochtend- en avondkleuren: Mignon en Hans
Nikon D50, tamron lens. Hoe kan ik deze foto nog beter krijgen Fotograaf: Mignon Goossens
Delen

Mignon Goossens

Inhoud en impact

Ik begrijp dat je deze foto gemaakt hebt. De wolken en de zonnestralen zorgen voor een prachtige impact in deze foto. Ik had zeker mijn camera ook in deze situatie uit de tas gehaald om dit beeld vast te leggen.

Compositie

Je hebt een goede poging gedaan om de wolkenlucht op de foto te zetten. Daarnaast heb je door middel van het riet op de voorgrond een mooi kader gemaakt in de foto. Ik zie een duidelijke toepassing van de regel van derden door de horizon op één derde van de onderkant van de foto te plaatsen. Dat maakt de foto dynamisch en zorgt ervoor dat de lucht indrukwekkend boven je uittoornt.
In deze foto staat de horizon iets scheef, dat is minder mooi. In Photoshop of Lightroom kan je deze eenvoudig rechtzetten.

Je kunt de foto in mijn ogen nog verbeteren door de rietkraag aan de onderkant van de foto minder prominent in beeld te brengen. Als je een hoger standpunt had genomen en de camera iets meer naar boven gekanteld had, was de rietkraag minder prominent in beeld en waren de wolken nog beter uitgekomen. Daarnaast was er meer van het water en de prachtige lucht te zien geweest.
Ik zie in de EXIF-informatie dat deze foto genomen is met een brandpuntsafstand van 35mm, met een 18-270mm lens. Door in dit geval meer groothoek te gebruiken (verder uit te zoomen) waren de lucht en de zonnestralen nog meer benadrukt en nog indrukwekkender geweest. Mijn advies is: benadruk wat je wilt laten zien in de foto en laat weg wat weinig toevoegt aan de foto. Wees duidelijk in wat het onderwerp is in de foto, nu hikt het nog een beetje op twee gedachten.

Het lijnenspel is belangrijk in een foto zoals deze. De weerkaatsing van de zon in het water vormt een natuurlijke lijn en geeft een mooie diepte in de foto.

Techniek

Bij dit soort foto’s is het gebruik van grijsverloopfilters aan te bevelen. Deze filters zijn donker van boven en transparant aan de onderkant. Hiermee wordt het verschil in licht tussen de lucht en de ondergrond opgeheven, waardoor je meer balans in de belichting van de foto krijgt.

In deze foto zie je dat door de felle zon het riet zwart is en geen doortekening meer heeft. Dit probleem kan in deze foto deels opgelost worden door het gebruik van filters. Het diafragma van f/8 is prima voor deze foto. Met name het water is mooi scherp van voor tot achterin de foto. ISO 400 is, gezien de sluitertijd van 1/1250 seconden, niet nodig. Hoe lager je ISO waarde des te minder ruis er ontstaat. ISO 100 had hier prima volstaan. Wellicht was het nog een idee geweest om juist met lange sluitertijden te werken waardoor de rimpels in het water wat waren vervaagd en je wat dynamiek had toegevoegd.

Nabewerking

Door de schaduwen bij de nabewerking lichter te maken, krijg je doortekening in het riet. Iets minder contrast zou de foto zeker ten goede komen.

Let ook op stofjes op de sensor. Bij dit soort tegenlicht opnames komen deze sterk naar voren. Bovenin, links van het midden en in het midden van de foto bij de donkere wolk aan de rechterkant zie je ronde stippen. Dit zijn de schaduwen van stofjes die op de sensor van de camera zitten. In bijvoorbeeld photoshop of Lightroom zijn deze eenvoudig te verwijderen. Oh ja, zet de foto nog even recht, dat heeft hij echt verdiend!

Hans Vellekoop

 Nikon D3300/AF-S DX NIKKOR 16-85MM F/3.5-5.6G ED VR . Ben pas een half jaar bezig, maar was erg blij met deze zonsopkomst. (meerdere belichtingen (5) daarna in LR samengevoegd. Wat kan er beter, hoe krijg ik nog meer de wow factor?
Nikon D3300/AF-S DX NIKKOR 16-85MM F/3.5-5.6G ED VR . Ben pas een half jaar bezig, maar was erg blij met deze zonsopkomst. (meerdere belichtingen (5) daarna in LR samengevoegd. Wat kan er beter, hoe krijg ik nog meer de wow factor? Fotograaf: Hans Vellekoop

Inhoud en impact

Het is een mooi beeld dat meteen mijn aandacht trok. De rivier en de lijnen van de bergen zijn de sterke elementen in deze foto. De kleurrijke ochtendlucht maakt het geheel af.

Compositie

Het is een prachtige compositie. Je standpunt is precies goed, waardoor de rivier in de achtergrond nog goed te zien is. De bergkam rechts en de bomen aan de linkerkant vormen een natuurlijk lijnenspel in de vorm van een V. In combinatie met de rivier wordt je blik mooi de foto in getrokken.
Je laat precies genoeg lucht zien om de gekleurde wolken goed uit te laten komen. Normaal gesproken worden hoogspanningsmasten als storend gezien in een foto. Ik vind ze hier echter niet storen omdat de kabels in het verlengde van de bergkam lopen.

Techniek

Op de techniek heb ik niks aan te merken. De foto is scherp van voor tot achter. De belichting is mooi uitgebalanceerd. Ik begrijp dat je hiervoor 5 verschillende belichtingen in Lightroom hebt samengevoegd om een evenwichtige belichting te krijgen. Dit had je ook kunnen bereiken door een grijsverloopfilter te gebruiken Met een grijs gradatiefilter hef je het verschil tussen de relatief lichte lucht en de donkere ondergrond op en kan je dit beeld maken in één foto. Op zich lijkt er geen verschil tussen beide aanpakken behalve dat je de langere sluitertijd, die nu alleen op de voorgrond van toepassing is, ook op de wolken kunt laten gelden waardoor er dan daar ook wat dynamiek in te zien is.

Je gebruikt voor deze foto ISO 200 bij f9. Ik zou voor ISO 100 bij bijvoorbeeld f11 of f16 hebben gekozen. Door de lage ISO-waarde heb je minder last van ruis en krijg je door het kleinere diafragma een grotere scherptediepte. Doordat je een langere sluitertijd moet gebruiken om dezelfde belichting te krijgen creëer je meer beweging in het water.
Wil je dit effect versterken gebruik dan een grijsfilter dat één of twee stops licht (factor 2 of 4 aan licht) filtert. Hierdoor wordt de sluitertijd langer en kan je de beweging in het water nog beter vastleggen. Bijkomend voordeel is dat de ook kleuren meer verzadigd raken en dus nog intenser worden.

Nabewerking

Het is duidelijk te zien dat je zorg hebt besteed aan de foto. De kleuren zijn mooi en het beeld heeft voldoende doortekening. Door enigszins met de hooglichten, schaduwen, witte- en zwarte tinten te spelen, kan je nog net iets meer doortekening en kleur in de foto krijgen. Dan zie je de kleur van de lucht ook een beetje terugkomen in het water van de rivier, hij spat nu nog meer van je scherm af. Zie hieronder een voorbeeld:

Meer doortekening in lucht en schaduwpartijen. Bewerking Ron ter Burg
Meer doortekening in lucht en schaduwpartijen. Bewerking Ron ter Burg Fotograaf: Hans Vellekoop

 

Wil je zelf graag je foto’s laten bespreken door een ervaren fotograaf, kijk dan snel hier en stuur je eigen foto’s in!

Deel dit artikel


3
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door M Goossens op 19 september 2016 om 09:31

    Dank je wel voor het plaatsen en bekijken van mijn foto. Erg leuk en leerzaam. Ik kan ook zeker wat met de opbouwende puntjes. Ik ben nog niet zo handig met lightroom, maar zal het mij toch proberen eigen te maken om de foto verder te optimaliseren.
    Ik heb eigenlijk nooit grijsfilters standaard mee in mijn tas. Misschien moet ik dat maar wel gaan doen.

  2. Graag gedaan Hans. Welke bewerking je kiest hangt uiteraard af van jouw beleving van het moment en wat je wilt laten zien. Experimenteren met de nabewerking is altijd goed om te doen. Je kunt soms met eenvoudige aanpassingen de foto net iets mooier maken. Vandaar mijn voorbeeld. Uiteraard kan dat alleen maar als de foto in de basis goed is en dat zit bij jouw foto helemaal goed.
    Succes en vooral veel plezier met fotograferen!
    Mvg,
    Ron

  3. Allereerst erg leuk dat mijn foto uitgekozen en besproken is.
    Ik zie wat je bedoelt met jouw bewerking, spat inderdaad nog meer van het scherm af!
    Vindt het soms lastig om te bepalen hoe ver ik ga met de nabewerking.
    Nog meer experimenteren dus.
    Ik ben erg blij met je bespreking, waarom ik ISO 200 had gekozen weet ik niet meer, toen ik op pad ging was het nog vrij donker met de eerste proef foto’s, misschien daarom.
    Ga zeker nog eens een foto insturen! 🙂
    Vriendelijke groet,
    Hans Vellekoop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *