HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema ‘vakantiebestemmingen’: Rob en Ton

De zomer is bijna voorbij en dat is ook een beetje in deze foto’s te zien. Ik heb geen zonnige zomerfoto’s gekozen, maar twee foto’s die aanspreken, maar die door kleine aanpassingen verbeterd kunnen worden. Dit kan eenvoudig door een andere positie te kiezen en iets anders te belichten of na te bewerken. Deze onderwerpen komen in deze fotobesprekingen voorbij.

Fotobespreking thema ‘vakantiebestemmingen’: Rob en Ton
olympus om1 zoom 20-40 2.8; vakantiefoto van een bijzonder museum flink bewerkt voor een "Willink" sfeertje Fotograaf: Rob Ouwerkerk
Delen

Rob Ouwerkerk

Interessant en druk

Interessant en druk; dit was het eerste wat in mij opkwam toen ik deze foto zag. Het pakkende gebouw met een mooie avondlucht erboven vielen meteen tussen de andere foto die ingestuurd waren voor dit thema. Het is niet direct een zomerfoto, maar wel een foto die je uitnodigt om hem nader te bekijken.

Meer naar links

Toen ik de foto zag dacht ik meteen: “Was Rob bij het nemen van deze foto maar iets meer aan de linkerkant gaan staan”. Ik weet natuurlijk niet of er storende elementen aan de andere kant van het spoor aan de rechterkant van de foto staan, maar compositie technisch had ik het spoor en de naastgelegen weg meer in de foto betrokken. In deze foto zie je zowel de weg als het spoor rechts uit te foto lopen. Was de foto iets meer vanuit een positie aan de linkerkant genomen, dan hadden zowel de weg als het spoor een mooie lijn gevormd die het oog van de kijker van de voorgrond naar de achtergrond hadden geleid.

Het gebouw is mooi uit het midden geplaatst. De elementen voor het gebouw maken de foto erg onrustig. De zeppelin, de kubus en de trein en de palen maken de foto erg druk. Om meer rust in de foto te krijgen zou ik mijn positie zo kiezen dat de zeppelin en de kubus buiten beeld zouden blijven. Dat maakt de foto rustiger. Zie mijn voorbeeld.

Storende elementen wat weggehaald ter indicatie. Bewerking Ron ter Burg Fotograaf: Rob Ouwerkerk

Scherptediepte

Je hebt de foto gemaakt met een 14-40 lens op 12mm bij een ISO van 200. Het is een prima keuze om de ISO zo laag mogelijk te houden. Het gebruikte diafragma is f3,5. Normaal gesproken gebruik je bij dit soort foto’s ongeveer f8 om voldoende scherptediepte in de foto te krijgen. In deze foto zit echter voldoende scherptediepte, dus de keuze voor een diafragma van 3.5 is hier niet storend.

Rechtzetten

Ik zie dat het gebouw en de paal van de spoorwegovergang iets naar binnen hellen. Dit is eenvoudig te verhelpen in bijvoorbeeld Photoshop Lightroom. Via de optie verticale transformatie kan je beide elementen rechtzetten. De foto heeft een uitgebalanceerde belichting. De schaduwen zijn goed doortekend en de hoge lichten zijn niet uitgebeten. Prima belicht en bewerkt dus. Ook de kleuren zijn op een goede manier verzadigd waardoor de foto een natuurlijke uitstraling heeft.

Ton Gorter

De foto is gemaakt met mijn Canon EOS 7d, met Canon EF 16-35mm F2.8L USM (Type 1) lens erop, in de Bulb-stand. Hij is gemaakt vanaf het balkon van ons vakantiehuis in Mauterndorf, Salzburgerland, Oostenrijk, op de zaterdagavond van het weekend dat het noodweer nogal voor overlast zorgde (zie de berichtgeving in de media). Deze onweerbui ging redelik aan ons voorbij, maar van afstand was hij goed te zien en te fotograferen. Ik koos het diafragma en iso-waarde dat het beste paste, stelde handmatig scherp op oneindig, en drukte via de afstandbediening de sluiter open tot er een mooie lichtflits verscheen. Dit een aantal keer herhaald, en dat leverde dit plaatje op. De onscherpte van de bomen op de voorgrond komt door de wind en de lange sluitertijd. Met Lightroom de witbalans en kleurtint aangepast, en de donkere delen wat opgehaald, zodat de omgeving toch nog zichbaar is. Verder de helderheid behoorlijk opgeschroefd, waardoor de wolken en bliksems er nog wat spectaculairder uitzien. Mijn vragen: wat vinden jullie van het licht op de omgeving? Als ik de omgeving donkerder maak valt hij meer weg, en komt de nadruk meer op de bliksem. Maar aan de andere kant voegt de omgeving ook wel toe aan het plaatje. Of stoort hij te veel? Ander nadeel van het ophalen van de belichting van de omgeving is de toegenomen ruis. Die kreeg ik niet goed weg met de ruisonderdrukking. Als ik die te zwaar aanzette werd de foto erg vlak en onnatuurlijk. Ik ben beniewd naar jullie mening. Alvast bedankt! Fotograaf: Ton Gorter

Bliksem!

Onweer staat voor mij synoniem aan de zomer. Het is een weerfenomeen dat in elk geval in ons land in de zomer het meest voorkomt. Het is een leuke uitdaging om goede onweer foto’s te maken. Vaak ligt in dit soort foto’s de nadruk op de bliksem en is een mooie compositie van ondergeschikt belang. In deze foto is de bliksem prachtig vastgelegd en ik kan zien dat er aandacht besteed is aan de compositie.

Iets meer naar links

Het grappige is dat ik dit zelfde advies ook aan de andere fotograaf heb gegeven. Ook in dit geval zou ik een positie meer aan de linkerkant gekozen hebben. In deze foto zie je dat het zicht op de positie waar de bergen in elkaar overlopen geblokkeerd wordt door een boom. Hierdoor wordt een groot deel van de dieptewerking aan deze foto ontnomen. Dat is jammer, want deze foto verdient in dat opzicht meer diepte. Als je een positie iets meer aan de linkerkant had ingenomen, dan had je wellicht tussen de twee bomen door kunnen fotograferen, zodat de achtergrond beter zichtbaar is. In de aangepaste foto heb ik de desbetreffende boom weggehaald, waardoor enigszins zichtbaar is wat ik bedoel. De boom links de voorgrond heb je prima meegenomen en is een mooi voorgrond onderwerp.

Sluitertijd

Je hebt deze foto genomen met een diafragma van F 8. Dit geeft een prima scherptediepte aan de foto. Om onweer te fotograferen kan je de bulb stand gebruiken totdat de bliksem door je beeld is geschoten. Daarna moet je de ontspanknop vrij snel loslaten, anders wordt de bliksem minder zichtbaar door het strooilicht wat de omgeving dan verlicht. Kijk hier ook eens voor meer informatie: https://www.natuurfotografie.nl/hoe-fotografeer-je-onweer/ Je hebt deze foto genomen met een sluitertijd van 15 seconden, waarbij de bliksem vermoedelijk aan het einde van de belichting door het beeld schoot. Prima gedaan!

Schaduwen en hooglichten

Ik weet niet wat je aan nabewerking bij deze foto hebt gedaan. Het valt me op dat de voorgrond erg donker is en weinig details zichtbaar zijn. Als je de schaduwen meer oplicht en de hooglichten iets terug brengt krijg je veel meer detail in de foto. Ook wordt de belichting dan meer uitgebalanceerd. Je kunt op locatie de foto ook iets overbelichten waardoor de voorgrond iets meer detail krijgt. Zie hiervoor de door mij aangepaste versie.De foto mist ook scherpte. Ik vermoed dat dit komt doordat de foto op ISO800 is genomen en je een poging hebt gedaan om de ruis uit de foto te verwijderen. Pas hier wel mee op, want je verliest dan ook flink wat scherpte. In principe was het niet nodig om deze foto op ISO800 te maken. Dit had prima gekund op ISO100 of 200 waardoor de technische kwaliteit van de foto veel beter is.

Verder zie ik veel witte randen rond de bergen en vooral achter de boom, dat kan komen door een heftig bewerking van het contrast en/of lokaal contrast (clarity). Kijk daarmee uit, in mijn bewerking zie je dat ook heel duidelijk naar voren komen.

Bewerking Ron ter Burg ter indicatie Fotograaf: Ton Gorter

Deel dit artikel


4
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Ton Gorter op 29 augustus 2017 om 17:35

    Bedankt, Ron, voor de goede tips! Inderdaad was het contrast wellicht te veel opgerekt. Verder heb ik erg getwijfeld aan de belichting van de omgeving, maar inderdaad wint de foto erop dat die beter in beeld komt. Ook je inschatting van de ISO-waarde klopt. Ik had gedacht dat ik die wel nodig had, maar blijkbaar toch niet. Helaas kon ik niet meer naar links, het balkon was niet groter … :-). Nogmaals dank, ik ga het een volgende keer weer proberen!

  2. fijn dat de foto zo besproken is, dat helpt mij echt verder!
    mijn idee was ook om de chaos van dit artist-hippie-museum te laten zien, vandaar de drukke foto
    rechts van het spoor stond hekwerk en nog meer zooi, helaas geen lijnen voor deze foto
    ik ga m zeker nog recht zetten, dank voor de tips allemaal!

  3. Dank je wel Ans. Soms levert een iets andere positie een totaal andere foto op.
    Fijn dat je mijn suggesties waardeert.

  4. Geweldige uitleg over beide foto’s. Je ziet inderdaad door jouw voorbeelden wat een positie kan doen. Bedankt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *