HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema ‘Weer’: Conny, Elvira & Sipko

Mooie zonsopgangen, indrukwekkende stormluchten, regenbogen…allemaal dankbare momenten voor natuurfotografen die graag weerfenomenen vastleggen. Alles behalve eenvoudig want het zijn vaak intense kleuren en mistige taferelen. Lees mee welke tips en tricks ik deze fotografen meegeef.

Fotobespreking thema ‘Weer’: Conny, Elvira & Sipko
Gemaakt met de Nikon D5 Nikon lens 16-35/F4. Terugkomende uit Workum zag ik een zeer donkere lucht boven het IJsselmeer hangen. Na de zware regenbui ontstond een prachtige regenboog. Had helaas geen statief bij me en daarom voor een sluitertijd van 1/125 seconde gekozen. De regenboog was er maar even , maar met het mooie licht erbij was het even lekker genieten. Fotograaf: Conny Schotanus
Delen

Conny Schotanus

‘Wauw! Wat kan de natuur spectaculair zijn!’ Dat is het eerste wat ik denk hierbij. We hebben allemaal al regenbogen gezien, maar ze blijven wonderlijk, en heerlijk om te fotograferen. Je hebt hier dus een grote impact naar de kijker en alles zit juist, de kleuren, het landschap de regenboog is volledig,…. Dus knap moment vastgelegd en de foto vertaalt exact wat jij ervaren hebt.

Compositie

De compositie hier is eigenlijk beperkt tot de essentie, zijnde de regenboog. Alles draait daar rond en meer ruimte heb je dan ook niet nodig. Goed gebruik gemaakt van de 1/3 regel met een juiste hoeveelheid aan landschap versus lucht. Alleen snap ik de uitsnede niet helemaal. Had je niet de kans om even naar links te gaan zodat je ook daar nog wat ruimte had? De regenboog is zo mooi maar valt links bijna uit beeld, beetje jammer. Wat uitzoomen of een andere uitsnede kiezen en het is perfect.

Techniek

Je hebt qua techniek en belichting zeker goed gekozen hier. De scherpte, ruis en contrasten zitten goed. De kleuren komen sterk over hoewel ik hier wat nadruk op zou leggen, ze mogen iets versterkt worden en dan vooral de donkere delen zoals de wolken. Een lichte graduele filter zou hier kunnen helpen, een echte filter op de lens bedoel ik dan. Als je daar tenminste de tijd voor had want dat mis je vaak op die spontane momenten. Het kan ook in de nabewerking zoals je hier verder leest. Mocht je de lucht dus wat onderbelichten zou dat beter uitkomen denk ik.

Nabewerking

Om dus die lucht te verbeteren kan je met een graduele filter in PS of LR werken. Als je daar de belichting en donkere tinten wat in doet minderen en de filter gradueel van boven naar onder trekt, ga je het effect snel merken. Je zou ook kunnen kijken wat het geeft om met de schaduwen en hooglichten te spelen. Dan ga je eerder een HDR effect krijgen, maar dat zou in deze foto wel eens best kunnen werken. Dus wat experimenteren in de nabewerking.

Knap moment en mooie beleving die je met ons deelt waarvoor dank.

Elvira Wiersema

Vraag: opkomende mist vroeg in de ochtend over waterplas, komt grijs op de foto, hoe krijg ik dat helderder zonder dat de foto te licht wordt? Fotograaf: Elvira Wiersema

Het juiste moment

Een verdienstelijke poging om een zonsopgang vast te leggen. Je hebt alvast wel het goede moment gekozen, dat is al belangrijk. Een combinatie van mist boven het water en een gloeiende hemel is natuurlijk mooi maar technisch lastig. Het geeft weliswaar sfeer, maar de nevel boven het water blokkeert eigenlijk de mooie hemelkleuren. Dat doet het beoogde effect geen goed in dit geval.

Compositie

De compositie zit op bepaalde vlakken al goed. Ook hier weer gebruik je de 1/3 regel goed door meer lucht te hebben dan water. De rechtse grote boom vormt eigenlijk het hoofdonderwerp en staat vrij goed gepositioneerd. Alleen begrijp ik de voorgrond niet helemaal. Die werkt eerder storend en zou ik zeker weglaten, desnoods door wat hoger te gaan staan en de linkse kant ook uit beeld te laten. Enkel de lucht, het water en het eilandje is voldoende voor een sterke foto.

Techniek

Een typisch probleem met mist en bijvoorbeeld ook sneeuw is dat de camera daar lastig mee omgaat. Omdat de lichtmeting een goed gemiddelde probeert te bereiken gaat hij witte delen onderbelichten zodat wit vaak grijs wordt. Je wil graag de mist witter hebben en daarvoor zou je dus moeten gaan overbelichten, met het risico dat je lucht dan mee oplicht. Dat kan je oplossen door in PS met een brush of penseel enkel bepaalde delen te gaan oplichten en niet de gekleurde lucht. Maar hier kan dat moeilijk aangezien de mist ook voor de lucht hangt. Enige optie is dan om toch alles lichter te maken, of een ander opnamemoment af te wachten waar de mist en lucht beter gescheiden zijn. Altijd moeilijk zoiets.

Nabewerking

Behalve de hierboven genoemde technieken om delen op te lichten zou ik hier ook kiezen voor meer contrast. De grote boom en het eiland zijn, deels door de nevel, wat vaal en grijs. Die zouden meer mogen opvallen in de donkere tinten dus gooi er wat meer contrast in. En zoals eerder gezegd ook een andere uitsnede kiezen zonder de zwarte planten vooraan.

Blijf vooral oefenen op die moeilijke omstandigheden en dan gaat het vast snel beter!

Sipko de Schiffart

Gebruikte camera en lens:
Canon EOS 80D/35 mm. Fotograaf: Sipko de Schiffart

‘Art’ look

Een intrigerend artistiek beeld heb je hier gemaakt. Landschappen omzetten in zwart-wit kan soms heel dramatische effecten geven, en dat werkt hier. Op zich is het een rustige scène, maar nu wordt het plots een indrukwekkende zware foto die de kijker gaat meeslepen. De keuze om dat kleine element van die boom en een enkele witte wolk te gebruiken is sterk en geeft het geheel een ‘art’ look. Mooi gedaan.

Compositie

De boom links onder plaatsen is prima. Net iets hoger en hij had op de exacte ‘gulden snede’ gestaan, misschien was dat nog net iets beter. Met het gevolg dat je wel meer ondergrond zou gehad hebben. De boom is zo klein dat dit een goeie inschatting geeft van de weidsheid van het landschap. En juist dat was je bedoeling denk ik, mooi gedaan. Op zich is de verhouding lucht vs grond wel te rechtvaardigen hier, hoewel het niet exact 1/3 – 2/3 is. Je hebt goed gewacht tot net een paar wolken op de juiste plek kwamen, ze zijn niet te groot en brengen evenwicht in de lucht.

Techniek

Je werkte met een 35mm wat voor landschappen een heel dankbare lens kan zijn. Net tussen groothoek en standaard. Je koos een voldoende klein diafragma zodat de randen van de ondergrond scherp blijven. De algemene scherpte en ruis zijn prima. Ik weet niet of je ter plaatse met een verloopfilter werkte of niet, of dat je het misschien in de nabewerking deed, maar de graduele lucht is erg mooi. Het is ook soms zo dat heldere blauwe lucht, zoals hier waarschijnlijk het geval was, bij omzetting naar zwart-wit een bijna zwarte lucht gaat geven. Dus voor mij een raadsel of je filters gebruikte, maar het effect is top!

Nabewerking

Een hele mooie zwart-wit bewerking koos je hier. De sterkte ligt net in het feit dat het zo contrastrijk en donker is. Vooral dat boven- en onderkant van de foto even zwart zijn werkt hier heel goed. Soms durft men in nabewerking niet te ver gaan. Sommigen zouden dit misschien wel in zwart-wit zetten maar dan meer in de grijstinten blijven. En juist jouw keuze om voor een veel harder contrast te gaan, maakt deze foto indrukwekkend.

Heel knap beeld Sipko, blijf zo artistiek verder fotograferen en bouw zo een unieke en herkenbare stijl uit!

Deel dit artikel


5
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Elvira Wiersema op 28 juni 2017 om 15:57

    Dank Martin voor je beoordeling en handige tips. De
    voorgrond had ik gedaan voor diepte, maar met minder kan zeker en wordt beeld stuk rustiger.
    we wachten weer op zo’n ochtend en hopelijk een mooiere foto.

  2. Door Sipko de Schiffart op 14 juni 2017 om 21:11

    Dag Martin, bedankt voor de positieve beoordeling van mijn foto. De foto is 1,5 stop onderbelicht vanwege het grote contrast tussen de lucht en de voorgrond; ik had geen filters bij me. Door het late tijdstip (18 april j.l. rond 18.00 uur) stond de zon al vrij laag en dan is de lucht in de buurt van de zon (links onder) lichter dan aan de andere kant. Vandaar het verloop in zwarttinten. Contrast in de nabewerking wat verhoogd. Omgezet naar zwartwit in Silver efex. Formaat uitgesneden naar 16:9 Ik wilde de ondergrond zo klein mogelijk houden omdat daar geen informatie in zit. Vandaar niet helemaal gulden snede. Nogmaals bedankt voor de bespreking. Hartelijke groet, Sipko

  3. Hallo Martin,
    Wat leuk dat je mijn foto eruit hebt gepikt om te worden besproken.
    Ik was afgelopen weekend op Helgoland en werd via de groep whats app van Natuurfotografieclub Objectief Heerhugowaard getipt dat mijn foto is besproken op natuurfotografie.nl. De wifi verbinding was niet zo goed , dus moest mijn reactie wachten tot thuiskomst,
    Wat betreft de compositie was nog meer uitzoomen geen optie. De lens stond al op 16mm. De regenboog staat inderdaad krap op de foto. Ik wilde de dubbele regenboog ook fotograferen. Ik heb de gemaakte foto’s nog even teruggekeken en er staat nog een foto bij met meer ruimte aan de linkerkant en die is toch beter ook al valt de dubbele regenboog dan weg.
    De nabewerking, daar ga ik zeker wat mee doen. Een goede tip, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik had behalve geen statief ook geen filters mee.
    Ik vind het altijd moeilijk om mijn eigen foto’s te beoordelen en ben daarom ook erg blij met je mooie beoordeling. Het was leerzaam. Martin hartelijk bedankt voor je moeite en tijd die erin hebt gestoken.
    Groetjes van Conny Schotanus

  4. Door Rens Timmermans op 11 juni 2017 om 18:09

    Leerzame bespreking en heldere tips.

  5. Door Rens Timmermans op 11 juni 2017 om 18:01

    Foto bespreking thema weer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *