Menu

Onderdeel van Pixfactory

Reisfotografie: Snowdonia National Park (Wales)

Net voor “corona” en zonder enig vermoeden van wat op ons afkwam, had ik samen met mijn echtgenote de gelegenheid om een korte reis te plannen naar het ‘Snowdonia National Park’ in Wales. We gaan bijna uitsluitend naar Groot-Brittannië, maar in die streek was het voor ons de eerste maal. Hier het relaas van een fotograaf die met partner op (foto)reis trok.
Toegang tot het Watkin path. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Voorbereiding

Wil je van je reis iets maken, dan is het toch nodig om tijd te steken in een goede voorbereiding. Die voorbereiding houdt natuurlijk van alles in. Zowel wat betreft de plaats met de te bezoeken interessante plekken, als de keuze van uitrusting die je mee neemt op reis.

Een woelige zee tijdens de overtocht in tegenlicht, de meeuwen die rustig meevliegen langs de ferry (Olympus 40-150mm lens) en de trappenhal in de ferryterminal (Olympus 25mm lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge

Onderweg

Voor de verplaatsing gebruiken we altijd onze eigen auto en de veerboot, dan heb je minder last van wat mee kan en wat niet. Je hoeft je dus niet te beperken, als je dat wilt, kan alles mee. Dat is nu toch ook weer wat overdreven. Je kiest je materiaal uit in functie van wat je op de foto wilt zetten.

Het is een feit dat ik altijd achteraf wel vaststel dat ik te veel materiaal meeneem. Deze reis vormde hier geen uitzondering op. Ik nam twee fototassen mee. Eentje waar ik materiaal in kon achterlaten op de kamer en eentje die mij vergezelde op de wandeling tijdens de dag.

Onderweg – een schilderachtige omgeving, maar geen plaats om de auto even neer te zetten, dan maar door de vooruit van de wagen (Olympus 25mm lens).

Tijdens de heenreis zag ik tal van mooie locaties, maar ik kon moeilijk om de 10 minuten stoppen om een foto te nemen. Dus hield ik me in. De boottocht van Duinkerke naar Dover leende zich dan weer wel voor fotografie, met name van boten of zeilbootjes, zeemeeuwen die rond de ferry vlogen en de zon die op het water scheen. Voor het ene neem je het beste een gewone standaardlens mee, voor het andere dan weer een telelens. Het is zeker niet altijd handig om alles bij de hand te hebben. Maar met mijn 12-40mm f/2.8 en een 40-150mm f/2.8 had ik een 35mm gelijkwaardig bereik van 24-300mm en dat voelde goed aan.

Het meer “Llyn-Grafnant” in een traditionele landschapsfoto (Panasonic 8-18mm lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge

Eenmaal ter plaatse

Aangezien ik niet alleen op reis was, had ik samen met mijn echtgenote de dagen zodanig ingedeeld dat inspanning en rust elkaar afwisselden. Je hoopt dan natuurlijk op alle dagen mooi weer, maar dat is in Groot-Brittannië niet realistisch.

Ik organiseer ook fotografieworkshops en voor dat doel had ik ook al een heel lijstje opgesteld van zogezegde ‘didactische’ foto’s die zouden passen in het verhaal van mijn workshops. Ik mocht zeker niet vergeten ook af en toe mijn echtgenote bij op de foto te zetten.

In de voorbereiding had ik al een onderscheid kunnen maken in verschillende locaties en thema’s zoals bijvoorbeeld, landschapsfotografie in het bos, aan het meer, in de bergen, HDR-, panoramafotografie, enz. Daarnaast had ik ook een bezoek gepland aan een kuststad met het strand en een traditionele pier. Overal waar ik kwam, had ik ook aandacht voor bloemen.

Papaver (Olympus 40-150mm lens) en Muurleeuwebek (Olympus 60mm macro lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge

Welk soort fotografie op reis

Hoewel ik grotendeels bezig ben met natuurfotografie, zal ik mij op zo een reis niet inhouden en gaat mijn aandacht naar zowat alles rondom mij. Dat geeft dan architectuur-, creatieve-, zwart-wit-, ICM-, lange sluitertijden- en hier kust fotografie. Het enige wat hier in het lijstje misschien ontbreekt zijn mensen, maar dat laat ik aan anderen over.

Ook zwart-wit foto’s hebben hun plaats in het reisverslag. Hier ligt de nadruk op het contrast, de vorm en op de foto links de ‘eenvoud’ (Olympus 40-150mm lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge

Ik fotografeer al heel lang en ben ik dat opzicht nog heel traditioneel. Ik maak geen video’s, de rode knop op de camerabody is op al mijn camera’s toegewezen aan een andere functie.

Het windmolenpark voor de kust van NW Wales met op dat ogenblik naar mijn mening het perfecte licht (Olympus 40-150mm lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge

Al mijn lenzen kwamen van pas met de hoofdrol voor mijn 40-150mm f/2.8 lens. Het is de zwaarste lens (880gr) die ik mee had, maar ze is zo veelzijdig dat ik ze niet kan missen. Deze lens is haarscherp in zowat alle omstandigheden en het feit dat de digitale voorzetlens (2x) een voortreffelijk resultaat gaf, liet mij toe van foto’s te nemen met een virtueel bereik van 600mm en met een 1,4x teleconverter kwam ik dan op 840mm.

Waar ik ook ben, ik probeer altijd wel van niet te hervallen in te traditionele “toeristen” foto’s. Niet dat ik daar een probleem mee heb, maar als je iets meer tijd neemt, dan vind je altijd wel een manier om er iets ‘meer’ of ‘anders’ van te maken. Ook panorama foto’s kunnen niet ontbreken in de reeks.

Panorama foto van de kuststad “Llandudno”. Deze foto werd gemaakt a.d.h.v. 6 foto’s met de Olympus 12-40mm lens @14mm. Fotograaf: Jean Claude Delforge
Toevallige ontmoetingen mogen zeker niet ontbreken (Olympus 40-150mm lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge

Heb je dat allemaal nodig op reis?

Je kan ook de keuze maken om op reis te vertrekken met een compact- of bridge camera met een aanzienlijk bereik. Enkele collega’s fotografen doen dit met een Sony RX10 IV en zijn heel tevreden met het resultaat. Dit toestel weegt ook iets meer dan 1 kg en is toch niet compact te noemen. Ik heb daar persoonlijk nooit voor gekozen en voel mij beter met mijn systeemcamera’s en de daarbij horende lenzen. Ook mijn Nikon z7 heb ik thuisgelaten omdat ik eerst en vooral niet hetzelfde bereik heb in Nikon lenzen en mijn Olympus materiaal toch weer net iets compacter is.

Dan nog niet te vergeten dat ik naast de camera en lenzen toch nog wel ander materiaal mee had zoals:

  • Statief
  • Laptop en externe harde schijf
  • 1,4x teleconverter
  • Reserve batterijen
  • Reserve SD-kaarten
  • LED-zaklamp
  • Polarisatiefilters
  • ND filters
  • Lensdoekjes
  • Laadstation
  • Power bank
  • Alle nodige kabels en dito stekkers

Nabewerking

Met zoveel foto’s betekent dat onvermijdelijk nog heel wat tijd achter de computer. Hier en daar wilde ik het verhaal achter de foto nog wat kracht bijzetten door ofwel tekst of symbolen toe te voegen. Werk je met Adobe Lightroom, dan ben je hier helaas genoodzaakt van over te stappen op Adobe Photoshop om dat te realiseren.

Moet dit echt, neen, helemaal niet. Als jij je foto’s op zulkdanige manier kan maken dat het verhaal kan afgelezen worden uit de foto’s, dan is dat zeker niet nodig. Persoonlijk vind ik dat nu en dan wel kunnen.

Focus stacking met 2 beelden om zowel voor- en achtergrond scherp op de foto te krijgen en een toevoeging van wat tekst om het verhaal af te maken (Olympus 40-150mm lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge
Het pad naar Mount Snowdon. Ook hier de toevoeging van enkele symbolen om duidelijk te maken waar het om gaat (Olympus 12-40mm lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge
Uitzicht op Mount Snowdon vanuit het Watkin path. Weerom met een klein accent om aan te geven dat er toch mensen boven op de top aanwezig waren. (Olympus 40-150mm lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge
Panorama vanuit Mount Snowdon met enkele mensen mee op de foto om een idee van schaal mee te geven (Olympus 12-40mm lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge
Mount Snowdon, hier kan je de wolken bijna aanraken en dat onderaan in de foto nog mensen aanwezig zijn, bewijst alleen maar dat ik daar helemaal niet alleen was (Olympus 12-40mm lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge
Af en toe een ludiek intermezzo hoort er ook wel bij (Olympus 60mm macro lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge

Alle foto’s werden gemaakt tijdens wandelingen in het nationale park. Hoewel mijn echtgenote niets heeft met fotografie kon ze af en toe wel het nodige geduld opbrengen wanneer ik wat langer bleef hangen voor een foto. Ze genoot dan achteraf wel van de gemaakte foto’s. Hoewel ik nergens alleen ben naartoe gestapt, heeft het me toch een aardige verzameling mooie foto’s opgeleverd.

Toen ik op het einde van de reis even stil stond bij al wat we gezien hadden, was ik gelukkig dat we bijvoorbeeld geen kinderen of hond meehadden op de reis.

De foto’s hierboven tonen nog maar eens aan hoe gevarieerd je kan tewerk gaan (Olympus 12-40mm lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge
De foto’s hierboven tonen nog maar eens aan hoe gevarieerd je kan tewerk gaan (Olympus 60mm macro lens). Fotograaf: Jean Claude Delforge

Wat heb ik gemist?

Er is altijd wel iets wat je had willen doen en er niet toe bent gekomen. Wat ik zeker heb gemist zijn foto’s tijdens het gouden- en het blauwe uurtje. In de zomer zijn dat periodes die spijtig genoeg zowel heel vroeg en heel laat op de dag voorkomen. Dat zal dan zeker op het lijstje komen staan voor ons volgende bezoek. Je weet maar nooit!

 

6 reacties

  1. Hallo Jean Claude, in 2008 bezochten we Wales en we hebben ook iets te veel mooie plekjes moeten voorbij rijden omdat we de auto niet konden parkeren niet plezierig. En zoals u heb ik ook altijd te veel fotomateriaal bij, onder het motto je weet maar nooit. Zelf heb ik nu een Eos mk4 en voor stedentrips en fietstochten een Sony RX 10 mk 4 en een RX 100 mk 5 beide uitstekende toestellen maar toch geen fullframe. Wales is echt prachtig als je graag fotografeert je hebt onderwerpen genoeg en het weer is erg afwisselend ( ha ha). Leuke foto’s , spijtig dat er altijd personen zijn die commentaar wensen te geven als je meldt met welk materiaal je werkt, dat willen we toch altijd graag weten als fotografen elkaar tegen komen.
    Nog veel succes en ga ook ééns naar Schotland ook prachtig.
    Mvg Vercauteren Freddy

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

6 reacties

  1. Hallo Jean Claude, in 2008 bezochten we Wales en we hebben ook iets te veel mooie plekjes moeten voorbij rijden omdat we de auto niet konden parkeren niet plezierig. En zoals u heb ik ook altijd te veel fotomateriaal bij, onder het motto je weet maar nooit. Zelf heb ik nu een Eos mk4 en voor stedentrips en fietstochten een Sony RX 10 mk 4 en een RX 100 mk 5 beide uitstekende toestellen maar toch geen fullframe. Wales is echt prachtig als je graag fotografeert je hebt onderwerpen genoeg en het weer is erg afwisselend ( ha ha). Leuke foto’s , spijtig dat er altijd personen zijn die commentaar wensen te geven als je meldt met welk materiaal je werkt, dat willen we toch altijd graag weten als fotografen elkaar tegen komen.
    Nog veel succes en ga ook ééns naar Schotland ook prachtig.
    Mvg Vercauteren Freddy

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: