Appje aan Ellen
Het is eerste week december als ik de bovenstaande alinea schrijf. Vanuit de heidekoorts zijn we in de herfst beland en inmiddels is de weerkundige winter begonnen. Naast het fotograferen zelf, buiten met de camera bezig zijn is er altijd wel iets wat me bezighoudt rondom het thema fotografie. Zo had ik recentelijk via Whatsapp een gesprek met Ellen over van alles en nog wat, het begon als volgt met de vraag van Ellen:
“Ik ben ook wel benieuwd waar we in dat opzicht staan over 10 jaar ofzo. Hoe gaat het er dan aan toe?”
Ik: “Ik denk iets in besloten communities, virtuele expositieruimtes, slimme fotocamera’s met lidar functies, zodat je achteraf digitaal scherptediepte kunt simuleren en camera’s waarin al een besturingssysteem zit verwerkt waarin al Lightroom zit verwerkt. Ook denk ik dat workshops steeds meer over de kunst van het kijken gaan in plaats van over techniek. Wat denk jij Ellen?”
Gespannen verwachtingen
Ellen: “Hoi Dave, hmmm interessante gedachte! Ik hou van nieuwe technieken en gadgets dus ik hoop met je mee. Vooral achteraf spelen met scherpte zou een aanwinst zijn voor iedere camera. Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, wat gaan deze verbeteringen in technieken ons brengen als fotograaf? Hoe gaat het ons niveau van fotograferen beïnvloeden? Sinds kort heb ik een nieuwe camera. Wat wil je dan? Zo snel mogelijk ermee aan de slag. De verwachtingen zijn hooggespannen. Eindelijk wordt het weer eens een mooie zonsondergang en dus sta ik aan het water. Dat wordt knallen! Achteraf zit ik toch wat teleurgesteld achter de computer. Zo spectaculair zijn de foto’s niet geworden vind ik. Had ik de lat te hoog gelegd? Dit geeft wel mooi weer dat welke camera je ook hebt en welke techniek je ook gebruikt, je moet zelf als fotograaf het beeld zien, maken en voelen. Dus ik denk dat je gelijk hebt Dave, de workshops gaan dan misschien inderdaad wel meer over het kijken in plaats van de techniek.“
Surfen over het web
Dave: “Grappig ik surfte in mijn pauze even rond op Facebook en kwam daar een tegeltje tegen met de welbekende uitspraak ‘het zijn niet de spullen maar de fotograaf die de foto maakt’. En in feite is dat ook wel zo. Maar als je niet de kennis van je materiaal hebt en of niet het geschikte materieel hebt, kun je nog steeds niet de foto maken die zich onderscheidt. En dat onderscheidend vermogen gaat met kennis en techniek hand in hand. Alleen de laatste tijd vraag ik me steeds vaker binnen het genre landschapsfotografie af of ik niet een element mis. Namelijk nabewerking. Als ik al een overeenkomst zie tussen ons beiden is het dat we erg van kleur houden. Ik ben er de laatste tijd weer een stapje verder in gegaan, merkte ik toen ik door mijn beelden van 2020 bladerde. Wat me dit jaar opviel is dat bij veel beelden online op Facebook en Instagram, vooral bij de heidefoto’s en herfstbeelden die ik voorbij zag komen, een erg heftige nabewerking toegepast was in de zin van kleur, paars-blauwe heide en wijnrode bladeren. In essentie manipuleer je dan ook je foto, waarbij je een vertekend beeld van het landschap geeft. Nu Luminar zijn nieuwste versie AI heeft aangekondigd en Photoshop ook zijn versie van luchtvervanging heeft geïmplementeerd, vrees ik dat we het straks nog maar amper het gaan hebben over licht. Of maak ik me nu teveel zorgen als landschapsfotograaf die houdt van licht, lijnen en daarna kleur? Wat denk jij dat we in 2021 gaan meemaken op dit vlak?”
Eerlijkheid over nabewerking
Ellen: “Dat vind ik een lastig punt. Ik hou net als jij inderdaad van kleurtjes in mijn hoofd. Ik probeer er wel voor te zorgen dat ik deze niet overdrijf en dat het nog grenst aan natuurgetrouw. Maar dat is hoe ik erin sta. Ik ben niet tegen manipuleren op zich, maar ik vind het wel prettig als hier meer duidelijkheid in zou zijn. Als beginner of als niet-fotograaf kun je niet zo goed beoordelen wat echt is en wat niet echt. Zo kwam er pas een foto voorbij van Amsterdam met de Melkweg erboven. Wij weten als ervaren fotograaf dat dit niet mogelijk is door de hoeveelheid aan luchtvervuiling. Maar een leek zal geloven dat dit een echt beeld is. Dat vind ik een beetje mensen voor de gek houden. Alleen een nieuwe lucht erin zetten is duidelijk, dat kun je erbij vermelden als compositie. Maar vanaf welk moment verwacht je dan van mensen dat ze ook kleinere manipulaties gaan vermelden? Bijvoorbeeld toevoegen van zonnestralen, of inderdaad zoiets als bladeren aan de bomen rood maken om het meer herfst te laten lijken? Die grens is lastiger. Door de huidige technieken in de nabewerking, tutorials over nabewerking en mensen die alles liken zonder nadenken denk ik inderdaad dat mensen steeds minder moeite gaan doen voor de echt in het veld “vangen” van het mooie licht en de mooie momenten, maar deze achteraf zelf maken.”
Als je zo onze overpeinzingen leest, wat denk jij als lezer als je over 2021 en fotografie nadenkt? Gaan we dit jaar baanbrekende cameratechnieken ontdekken? Zet de kleurrijke trend zich verder door of keren we terug naar onze roots en publiceren we beelden op groter formaat en gaat het weer meer draaien om licht en eerlijke fotografie?
6 reacties
De hele ‘waar gaan we heen’ een beetje geleid door de softwaremakers, doordat alle ‘normale’ bewerkingen aanwezig zijn en ze toch elke keer weer wat nieuws moeten brengen gaan ze nu dus inzetten op AI. De invloed op mij is dat ik niet meer aangetrokken wordt om landschappen te fotograferen, vind de foto’s nog wel mooi maar bij vele komen dan automatisch vraagtekens bij te staan, was die lucht er wel etc. Ik was ook altijd wel geïnteresseerd in nieuwe cameratechnieken maar ook dat wordt steeds minder omdat de verbeteringen geen toegevoegde waarde hebben voor mijn foto’s. Fotografie blijft voor mij er lekker uit, hoofd leegmaken en elk jaar weer iets leren over de beelden die ik maak en van anderen leren hoe die de beelden maken en dan vooral het zien van de beelden dus het punt van ‘kijk en beleef’ workshops onderschrijf ik.
Hoi Dave,
Leuke inkijk in jullie gedachtes. Waar het heen gaat? Ik zou het niet weten. Een lightroom in de camera denk ik niet, wie wil op zo’n klein scherm gaan bewerken. De andere functies zijn interessant maar ik vermoed toch dat het optisch goed voor elkaar te krijgen van scherptediepte het toch wint van de digitale versie (net zoals digitaal verhogen van de gevoeligheid). Nee ik denk meer een enorm dynamisch bereik zodat (verloop) filteren (of HDR) niet/minder nodig is.
En wat betreft eerlijke fotografie. Ik merk dat ik het de ene keer belangrijk vind en de andere keer denk waarom moet dat dan… Waar is de grens. Moet je ineens ook vermelden als je split toning, selectief groen verzadigd or f misschien net dat vervelende takje verwijderd. Gaat mij te ver. Kan mij herinneren bij Kruller Muller museum bij een schilderij van Van Gogh dat hij achteraf toch nog de kleur van ‘de zaaier’ had aangepast omdat die niet opviel binnen het landschap. Had ik nooit geweten als ik geen rondleiding had gekregen… Oftewel het is van alle tijden behalve dat het nog met fotografische beelden ook gebeurd.
Gr. Sander
Hoi Dave, interessant artikel.
Ik snap dat in de nabewerking steeds meer kan. Ik vind dat ook wel jammer, de fotografen die veel met de foto-techniek werken vallen steeds minder op.
Ik zou het leuk vinden om weer meer ” onbewerkte” foto’s te zien. Uiteraard moet je een RAW- beeld bewerken maar dat valt onder ontwikkelen.
De discussie in het blad natuurfotografie over eerlijke fotografie heb ik ook met veel interesse gelezen.
Groetjes Mirjam