De kracht van zwart-wit
Fotografen ontdekken de kracht van zwart-wit fotografie. Door in zwart-wit te fotograferen dwing je jezelf anders te kijken. Anders met je onderwerp om te gaan, en misschien zelfs heel andere onderwerpen te kiezen. Door kleur weg te laten worden contrasten, vormen en compositie veel meer benadrukt. Andere zaken worden nu juist ondergeschikt. Onlangs vroeg ik of jullie eens wat zwart-wit beelden in te sturen voor een Lijstenbrij. Dat was niet aan dovemansoren gezegd. Bedankt hiervoor !
1. Waarheen leidt de weg…?
Ik heb gekozen om deze foto in zwart/wit te nemen, omdat het op deze herfstdag erg grauw was. Naar mijn mening brengt zwart/wit de sfeer hier het beste over. Doordat het erg vochtig was lag het lange gras plat op de grond dit geeft een droevig gevoel. Het donkere pad roept onder andere de vraag op waar het pad naartoe leidt en wat daar te zien is.
2. Schuddende zwaan
Op de foto, die gemaakt is in Aarle-rixtel, zien we een knobbelzwaan die zijn hals droog schudt, dit na een tijd te hebben gefoerageerd in het water van de Aa. Pas bij het omzetten van de RAW foto heb ik gekozen voor de omzetting naar zwart-wit. Vaak doe ik dit met foto’s die in mijn ogen toch nog te goed zijn voor de prullenbak maar in kleur veel te druk. Er komt rust in het beeld en bij deze knobbelzwaan komt het water dat van zijn hals vliegt er ook nog beter uit.
3. Koud, guur, onrustig en wild
De foto heb ik gemaakt bij de Oostvaardersplassen (Oostvaardersveld). December 2015, een koude en gure dag. De paarden waren erg onrustig. Dan sta je daar en komt er plotseling een groepje op je af stormen en ik denk alleen: ‘FOTO MAKEN’! Het is wel even spannend als die paarden zo op je af komen rennen. Thuis heb ik het beeld gelijk omgezet naar zwart/wit, omdat dit de foto en de sfeer van dat moment veel sterker maakt. Koud, guur, onrustig en wild. Het blijft één van mijn meest favoriete foto’s die ik tot nu toe heb gemaakt.
4. Kalf-contouren
De foto is gemaakt in de Belgische Ardennen. Ik zit hier verstopt tussen de dennenbomen, geheel gecamoufleerd met een ghilliesuit aan. Na een half uur wachten komt er een grote groep edelherten het veldje op. De ouder dieren gaan gras eten en de kalfjes beginnen achter elkaar aan te rennen. Er vormt zich mist over het veld en de zon heb ik (helaas) recht van voor. Maar bij thuiskomst zie ik het mooie effect van de contouren en ik maak de foto in zwart-wit. Met dit als resultaat.
5. Lopende lynx
De hoofdrolspeler in deze foto is de lynx van een wildpark in Duitsland. Deze foto is net voor voedertijd gemaakt, een moment waarop de lynx zich goed liet zien. Bij het bewerken van de foto liep ik vast door het grote contrastverschil in voor- en achtergrond. Daarom heb ik de foto omgezet in zwart-wit, iets wat ik eigenlijk niet vaak doe. Het resultaat heeft me verrast: de omgeving is minder storend en de lynx krijgt zo meer de aandacht. Misschien wordt het tijd om meer in zwart-wit te gaan denken tijdens het fotograferen.
6. Jong zwanengeluk
De foto van de zwanenfamilie is dichtbij huis genomen. Op weg naar huis zag ik ze in het avondzonnetje foerageren in het water. Om dit jonge geluk niet te verstoren heb ik gebruik gemaakt van een telelens op 250 mm. De foto is 1 1/3e stop onderbelicht om detail in de veren te behouden. Ik heb deze foto omgezet in zwart-wit om alle aandacht naar de zwanen en hun jongen te laten gaan, zonder afleidende kleuren in de achtergrond en in de reflectie.
7. Flamingo zonder roze
Afgelopen september was er een flamingo gespot in Veerle-Laakdal, België op nog geen kwartier van thuis dus ik was snel ter plaatse om deze prachtige vogel te kunnen bewonderen. Bij aankomst zag ik al enkele fotografen aan de waterkant zitten dus wist ik dat ik juist zat. Ik ben plat op mijn buik gaan liggen aan de oever, verscholen tussen het lange gras. De flamingo kwam tot op zeer kleine afstand genaderd, waar ik deze plaat geschoten heb. Het nadeel was wel dat hij bijna de hele tijd in het tegenlicht stond. Omdat het ook nog een juveniel exemplaar was, dus geen mooie roze kleur had, vond ik het achteraf beter om deze foto om te zetten in het zwart wit.
8. De ziel van de hooglander
Deze foto is gemaakt op Texel tussen de duinen. Hier lopen Schotse hooglanders rond en ik wilde die met mijn 50mm Canon Lens op de foto zetten. Waarom zwart wit? Voor mij geeft zwart wit een extra dimensie aan de foto. Je pakt namelijk de ziel van de foto. Je ziet zo vaak de Schotse hooglander in kleur gefotografeerd, maar ik zoek altijd iets verstillends in de foto. Ik zet vaak mijn camera om naar zwart-wit, zodat ik al van tevoren de contrasten van de foto kan bekijken. Hierdoor raak je niet afgeleid door alle kleuren en richt je je dus alleen maar op het licht.
9. Roepende steenuil
Deze roepende steenuil werd gefotografeerd in een hoogstamboomgaard in Alken (België). Ik was al enkele weken bezig om deze uiltjes vanuit onze fotografie aanhanger te fotograferen (door spiegelglas). Die ochtend waren de uiltjes enorm alert en constant aan het roepen. Achteraf bleek dat de pas uitgevlogen jongen opgepeuzeld waren door een buizerd… Dit high key portret ontstond omdat het een erg witte lucht was. Ik koos voor een zwart-wit omzetting om elk detail en de hardheid van de tafereel te accentueren.
10. High key Jan van Gent
Deze Jan van Gent heb ik vastgelegd op Helgoland, waar ik afgelopen mei een lang weekend ben geweest. Geweldig eiland met vele mogelijkheden voor de natuur- en vogelfotograaf. Ik ben thuisgekomen met een prachtige serie foto’s, waarvan ik veel foto’s niet hoefde te bewerken. Er zijn er echter altijd een aantal, die net iets meer vereisen om er toch een mooie foto van te maken. Zo ook deze, heel saai zonder bewerking, maar door de omzetting naar high key en zwart-wit een stuk spannender. Dit heb ik pas gedaan, nadat ik op Nature Talks een zwart-wit workshop heb gevolgd van Marijn Heuts, inspiratie alom.
11. Visnetten met laag water
Je ziet hier de visnetten in het IJsselmeer, die met laag water voor een deel zichtbaar worden. Een lange sluitertijd geeft een zachtheid aan het geheel en maakt het water heel soft en glad. Soms is het weglaten van kleur mooi om op deze manier alle aandacht te geven aan het onderwerp. In dit geval is het niet écht noodzakelijk, want er is maar één onderwerp. Toch geeft het weglaten van kleur hier, naar mijn idee, een zekere rust in de foto. Het was even zoeken naar de juiste compositie en uiteindelijk heb ik gekozen voor deze diagonale lijn.
12. Gooise bosuil
Deze bosuil heb ik ergens in het Gooi gefotografeerd. Na de gebruikelijke foto’s van de uil voor zijn hol, probeerde ik iets meer creativiteit in de foto te brengen. Nadat door de bladeren heen fotograferen niet opleverde wat ik wilde, probeerde ik de dubbele belichtingsmogelijkheid die in mijn camera zit. Ik fotografeerde eerst het bladerdak en daarna de uil. Het leverde een aardige foto op, maar kon nog beter. Door het beeld om te zetten naar zwart-wit met NIK Silver Efex Pro kwam er meer contrast in en kreeg ik de foto waar ik naar zocht.
13. Preset panda
De panda’s waren nog maar net in het Ouwehands dierenpark, toen ik er heen ging…. Gelukkig was er één buiten lekker aan het eten van de bamboe. De foto heb ik zwart-wit gemaakt met een HDR zwart-wit preset in lightroom. Daarna heb ik zelf nog wat met de schuifjes gespeeld. Een panda leek me nu echt het onderwerp, dat zwart-wit moest worden. Zo past hij heel goed bij de omgeving. Ik heb deze uitgekozen, omdat hij leuk vanachter de perenboom kijkt, alsof hij niet gestoord wil worden tijdens de maaltijd.
14. Vos in het bos
De foto van de vos is op de Veluwe vanuit een kijkhut gemaakt. Tevergeefs wachtend op bronstige burlende herten kwam deze sluwerik langs de kijkhut. Vluchtig en schuchter om zich heen kijkend. Omdat ik de vos niet close in beeld kon krijgen heb ik de foto in zwart-wit omgezet om de foto spannender te maken. En nu er geen kleur meer in de foto zit gaat de aandacht meer uit naar de vos. Hij kijkt achterom alsof hij iets op zijn geweten heeft. Het zwart wit maakt het ook iets meer grafisch alsof hij zo uit een sprookjesboek komt geslopen.
9 reacties
Mooi artikel en mooie voorbeelden van het ‘zwart-wit leven’ in de natuur. ’t Levert vaak en soms heel verrassende beelden op, omzetten naar zwart wit. Mijn ervaring: omzetten naar zwart wit en heel subtiel een of enkele kleuren in het beeld ’terughalen’ geeft soms ook prachtige effecten.
Goeie tip Douwe !